گاردین می‌گوید با توجه به کمبود تجهیزات و نیروی انسانی اوکراین، حمله به خاک روسیه یک راهبرد بسیار خطرناک برای ادامه جنگ بوده است.

روزنامه انگلیسی گاردین درباره عملیات اخیر اوکراین در «کورسک» و تلاش برای پیشروی در خاک روسیه می‌نویسد: حمله اوکراین به منطقه کورسک در غرب روسیه اگرچه روایت جنگ را تغییر داده، اما یک استراتژی پرخطر محسوب می‌شود و هرچقدر زمان بیشتری بگذرد، عواقب نظامی آن برای کی‌یف بیشتر خواهد شد. 

پس از ماه‌ها عقب‌نشینی ارتش اوکراین همراه با کمبود نیرو و مهمات، حمله کی‌یف برای اشغال بخشی از خاک روسیه کرملین را غافلگیر کرد. این اقدام اگرچه منطق سیاسی روشنی دارد، اما مملو از خطر‌های نظامی است. تاثیر حمله اوکراین اول از همه در روحیه مردم این کشور و در میان شرکای بین‌المللی آن نمایان شد. از دست دادن منطقه «دونباس» در شرق اوکراین که تصویری تلخ از عقب‌نشینی ارتش این کشور را ترسیم می‌کرد اکنون با تصویری از یک جبهه پویا جایگزین شده است که می‌توان آن را به عنوان روایتی فریبنده به شرکای غربی کی‌یف نشان داد. از نظر سیاسی نیز هدف از این عملیات ایجاد یک اهرم فشار در مذاکرات صلح احتمالی است. اگر دونالد ترامپ در ماه نوامبر برنده انتخابات ریاست جمهوری آمریکا شود، احتمالا اوکراین را تهدید به لغو کمک‌ها کرده و این کشور مجبور می‌شود پای میز مذاکره برای صلح بنشیند. دولت اوکراین می‌خواهد مطمئن شود اگر مجبور به مذاکره شد، امتیازاتی در گفتگو‌ها دارد بنابراین ارتش اوکراین باید بخش قابل توجهی از اراضی روسیه را بگیرد و تا زمان مذاکرات نگه دارد. 

قمار اوکراین با اندک مهمات و نیروی انسانی باقی‌مانده

در حالی که عملیات کورسک از نظر سیاسی مهم است، یک محدودیت برای موفقیت اوکراین وجود دارد: این کشور از کمبود نیرو و مهمات رنج می‌برد. اوکراین هر آنچه را به عنوان ذخیره عملیاتی در دسترس داشته جمع‌آوری کرده و در کورسک متمرکز کرده است و باید آنچه به دست آورده را تا زمان مذاکرات احتمالی حفظ کند. به محض اینکه پیشروی اوکراین در خاک روسیه متوقف شود روسیه توپخانه و نیرو‌های تازه نفس خود را وارد عمل می‌کند. به عبارت دیگر، اگرچه عملیات اوکراین در کوتاه مدت سبب شده بمب‌های هوایی روسیه از آسمان دونباس منحرف شود، اما این امر موقتی خواهد بود. روسیه پرسنل و تجهیزات کافی برای جنگیدن در هر دو جبهه (اوکراین و خاک خود) را دارد. اما این موضوع درباره اوکراین صادق نیست. 

احتمال مقابله به مثل روسیه در جبهه‌های شرقی اوکراین

خطرات نظامی با گذشت زمان افزایش می‌یابد. اوکراین که با همه تجهیزاتی که در اختیار دارد وارد عمل شده، از یک طرف کمک‌های نظامی خود را مصرف می‌کند و از طرفی هنوز نتوانسته تهدید ناشی از پهپادها، بمب‌های گلاید، توپخانه و موشک‌های روسیه را برطرف کند. در مجموع این قابلیت‌ها به روسیه اجازه می‌دهد تا به پیشروی ثابت خود به سمت «پوکروفسک» «تورتسک» و دیگر شهر‌های دونباس ادامه دهد. این شهر‌ها به زودی خالی از سکنه خواهند شد و دفاع از آنها نیاز به منابع زیادی دارد. همچنین ممکن است روسیه دست به پیشروی در مناطق دیگری از اوکراین بزند که این مسئله سبب می‌شود اوکراین در مذاکرات احتمالی نیز امتیازات زیادی برای ارائه نداشته باشد.

به طور کلی، موقعیت نظامی اوکراین همچنان متزلزل است و به نظر می‌رسد فصل پاییز از نظر سیاسی برای این کشور چالش برانگیز باشد. کی‌یف باید تعادلی ایجاد کند و برای از دست دادن ذخایر حیاتی خود آماده شود. برای اروپا، بسیار مهم است که کی‌یف، در صورت اجبار به مذاکره تا حد امکان قوی باشد و یک طرح مشخص برای صلح داشته باشد.

مترجم: زهرا نجفی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۴ ۲۸ مرداد ۱۴۰۳
اوکراین با بی تدبیری بهانه داد دست روسیه تا اولاً حکایت عملیات ویژه! عملیات ویژه! را تعطیل کند در ثانی با حمله به خاکش برای اولین بار بعد از جنگ جهانی حق دفاع مشروع برای خودش دست و پا کند چرا که الان اوکراین هم متجاوز شناخته می شود متاسفانه احتمال استفاده روسیه از سلاحهای مخوف خیلی زیاد شده !
آخرین اخبار