مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان گفت: ثبت جهانی دره خرم آباد ۱۷ شهریورماه امسال با حضور ارزیابان یونسکو (سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد) در این شهر بررسی و نتیجه نهایی اعلام می شود.

عطا حسن پور در جلسه بررسی موانع ثبت جهانی دره خرم آباد در سالن جلسات سازمان بازرسی استان گفت: هفت غار و پناهگاه صخره‌ای، مجموعه تاریخی فلک الافلاک شامل سه پل "شکسته، گپ و حاجی" همچنین باغ گلستان به مساحت ۴۱۴ هکتار و بیش از یکهزار و ۶۰۰ هکتار با حرایم اطراف، پرونده ثبت جهانی دره خرم آباد را در بر می گیرد.

وی با بیان اینکه کمتر از سه هفته دیگر ارزیابان یونسکو برای ارزیابی آثار معرفی شده به استان سفر می کنند اظهار کرد: در این راستا ساماندهی و آسفالت مسیر روستای قلعه سنگی خرم‌آباد منتهی به غار کلدر و جمع آوری نخاله‌ها و فضولات حیوانی در راه دسترسی به این اثر تاریخی ضروری است.

وی گفت: همچنین پاکسازی و ساماندهی رودخانه اصلی و کرگانه خرم آباد، نصب تابلوهای درون شهری، ساماندهی پیاده رو پل حاجی، جمع آوری نخاله‌های طول مسیر آثار تاریخی و تملک سه باب واحد تجاری در ورودی قلعه فلک الافلاک از اقدامات صورت گرفته به شمار می رود.

حسن پور عنوان کرد: در دل این پرونده یک شهر، ۲ روستای شمالی و جنوبی، رودخانه خرم آباد، قلعه تاریخی فلک الافلاک، سه پل تاریخی مهم "گپ، شکسته و حاجی" و بخشی از فرهنگ، آیین و سنت های استان نهفته هستند.

وی همچنین آیین "گل مالی" روز عاشورا را یکی از پیوست های مهم فرهنگی ثبت این آثار دانست که هرساله در حریم قلعه فلک الافلاک برگزار می شود.

حسن پور با تاکید بر اینکه در ۲۸ اثر ایران در یونسکو حتی یک اثر پیش از تاریخ پارینه سنگی وجود ندارد تصریح کرد: سازمان جهانی یونسکو اعلام کرده است این تمایل وجود دارد که آثاری از دوران پارینه سنگی ثبت کند.

وی با اشاره به اینکه قطعا به لحاظ کارشناسی پرونده آثار لرستان ثبت جهانی خواهد شد افزود: باید همه دست به دست هم بدهیم و شهر را برای حضور ارزیابان بین المللی یونسکو و جلب نظر مثبت آن ها مهیا کنیم

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.