غار کله سنگ یکی از مهمترین غار‌های منطقه طالقان به شمار می‌رود این غار در مرز بین اراضی روستای سوهان با روستای دنبلید قرار دارد.

زالن گاه که نام دیگر این غار است در دامنه‌های شرقی و پائینی کوه بسیار زیبای کلِ سنگ که قله آن در اراضی روستای سوهان به شمار می‌رود قرار دارد. فاصله تقریبی غار کله سنگ از روستای سوهان، در حدود ۵ کیلومتری شرق تا شمال شرقی روستا است.
غار کله سنگ در گذشته قابل سکونت بوده است. در این غار سنگ چین‌های پیدا شده که کاوشگر‌ها معتقدند این سنگ‌چین‌ها نشان می‌دهند که ساکنین این غار متعلق به دوره پیشاتاریخی بوده‌اند.
این غار دهانه تنگی دارد و درازایش به ۸۵ متر می‌رسد. این غار چند چاه عمیق و منابع زیرزمینی دارد. در اطراف دهانه اصلی، تونل‌ها و هواکش‌های طبیعی هم وجود دارد که داخل غار را کمی روشن می‌کند. این تونل‌ها باعث چرخش هوای تازه در غار هم می‌شوند.
بهترین زمان برای بازدید از این جاذبه فصل بهار تا اوایل پاییز است در نزدیکی این جاذبه آبشار کوچکی قرار دارد که جاذبه گردشگری این منطقه محسوب می‌شود.
غار زالن گاه مربوط به دوران‌های تاریخی پس از اسلام در تاریخ ۱۲ بهمن ۱۳۸۱ با شمارهٔ ثبت ۷۰۸۳ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است علامت گذاری برخی غارنوردان، هنوز قابل مشاهده است. در گزارشات اولیه غار نوردان آثار استخوان و وجود چندین دهنه چاه عمیق اعلام شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.