۱۱۶ ماهواره متعلق به شرکت‌های متفاوت به همراه یک موشک «فالکون ۹» راهی مدار زمین شدند.

شرکت «اسپیس‌ایکس» (SpaceX) روز ۱۶ اوت یک ماموریت بزرگ را به فضا پرتاب کرد.

به نقل از اسپیس، یک موشک «فالکون ۹» (Falcon 9) حامل ۱۱۶ ماهواره متفاوت در ساعت ۲:۵۶ بعد از ظهر به وقت منطقه زمانی شرقی در ماموریت «ترانسپورتر ۱۱» (Transporter 11) از پایگاه نیروی فضایی وندنبرگ در کالیفرنیا بلند شد.

مرحله اول فالکون ۹ تقریبا هشت دقیقه پس از بلند شدن در نزدیکی محل پرتاب فرود آمد. این دوازدهمین پرواز موفقیت‌آمیز برای تقویت‌کننده کهنه‌کار اسپیس‌ایکس بود. انتظار می‌رود که اسپیس‌ایکس استقرار محموله‌ها را اواخر امروز تایید کند.

پرتاب ۱۱۶ ماهواره به فضا توسط «اسپیس‌ایکس»

ماموریت ترانسپورتر ۱۱ شامل یک مجموعه از محموله‌های متعلق به شرکت‌های متفاوت است. به عنوان مثال، یکی از محموله‌ها، تراشه «جتسون اورین ان‌ایکس» (Jetson Orin NX) شرکت «انویدیا» (Nvidia) است. این تراشه یک واحد برجسته هوش مصنوعی و «واحد پردازش گرافیکی» (GPU) برای محاسبات پیشرفته است.

این واحد پردازش گرافیکی با یک پلیمر تزریق‌شده به همراه نانوذرات محافظت می‌شود که توسط استارت‌آپ «Cosmic Shielding Corporation» وابسته به «دانشگاه فناوری چالمرز» سوئد ساخته شده است. این دانشگاه پیشتر یک آزمایش را در ایستگاه فضایی بین‌المللی انجام داده بود، اما ماموریت ترانسپورتر ۱۱ اولین نمونه‌ای است که نشان می‌دهد در طول یک مأموریت فضایی از سخت‌افزار واقعی محافظت می‌شود.

پرتاب ماموریت ترانسپورتر ۱۱ هشتادمین پرتاب اسپیس‌ایکس در سال ۲۰۲۴ بود که بیش از ۷۰ درصد آنها به استقرار ماهواره‌های «استارلینک» (Starlink) اختصاص داشته‌اند.

منبع: ایسنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار