نخست‌وزیر هند در جریان تماس تلفنی با نخست وزیر رژیم صهیونیستی، از وی خواست تا توافق آتش‌بس در غزه را بپذیرد.

«نارندرا مودی» نخست‌وزیر هند در جریان تماس تلفنی با «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، از وی خواست تا توافق آتش‌بس در غزه را بپذیرد.

از شبکه ان‌دی‌تی‌وی، مودی در این تماس تلفنی بر حل زودهنگام و مسالمت آمیز مناقشه در غرب آسیا از طریق «گفت‌وگو و دیپلماسی» تاکید کرد.

نخست‌وزیر هند همچنین خواستار آزادی فوری همه اسرا و ادامه کمک‌های بشردوستانه شد. وزارت امور خارجه هند اعلام کرد که دو طرف در مورد وضعیت حاکم در غرب آسیا گفت‌وگو کردند.

این وزارتخانه خاطرنشان کرد که مودی و نتانیاهو همچنین در مورد جنبه‌های مختلف همکاری دوجانبه و راه‌های تقویت بیشتر مشارکت راهبردی هند و اسرائیل رایزنی داشتند.

گفت وگوی تلفنی نخست‌وزیران هند و رژیم صهیونیستی درحالی است که مذاکرات آتش‌بس غزه در دوحه روز جمعه به پایان رسید و مذاکره‌کنندگان هفته آینده بار دیگر برای دستیابی به توافقی برای پایان دادن به جنگ در غزه و آزادی باقی مانده اسرا دیدار خواهند کرد.

روز پنجشنبه آخرین دور مذاکرات چند ماهه برای پایان دادن به جنگ در غزه، بین رژیم صهیونیستی و طرف‌های میانجی آغاز شد. حماس به شکل مستقیم در مذاکرات شرکت نداشت، اما در جریان پیشرفت‌ها قرار گرفته است.

دسامبر سال گذشته میلادی، ۲ ماه پس از تجاوزات رژیم صهیونیسی به غزه، مودی گفت که «موضع ثابت» دهلی نو را به نتانیاهو تکرار کرده است. نخست وزیر هند تاکید کرد که کشورش خواستار ثبات در منطقه و کمک‌های بشردوستانه برای کسانی است که از درگیری آسیب دیده‌اند.

کشور‌های قطر، مصر و آمریکا به عنوان میانجی‌های مذاکرات آتش بس در بیانیه‌ای مشترک، دیروز جمعه پایان این مذاکرات در پایتخت قطر را اعلام کردند.

در این بیانیه آمده که مقام‌های بلندپایه سه کشور به عنوان میانجی، با هدف دستیابی به توافق برای آتش بس در نوار غزه و آزادی اسیران، در گفتگو‌های فشرده‌ای شرکت کردند و این گفتگو‌ها در فضایی جدی و سازنده برگزار شد.

بر اساس این بیانیه، آمریکا روز جمعه پیشنهاد دیگری به طرف فلسطینی و اسرائیلی ارائه کرد که می‌تواند به کاهش اختلاف‌ها منجر شود و این پیشنهاد که مورد حمایت دوحه و قاهره قرار گرفت، با اصول پیشنهادی «جوبایدن» رئیس جمهوری آمریکا که در تاریخ ۳۱ مه ۲۰۲۴ (۱۱ خرداد ۱۴۰۳) ارائه شده بود و قطعنامه ۲۷۳۵ شورای امنیت سازمان ملل متحد، مطابق است.

منبع: ایرنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار