کشمیر پس از گذشت یک دهه قرار است نخستین انتخابات محلی را برگزار کند.

تارنمای خبری الجزیره انگلیسی نوشت: بنابر اعلام کمیسیون انتخابات قرار است کشمیر تحت مدیریت هند، انتخابات محلی را از ۱۸ سپتامبر (۲۸ شهریور ۱۴۰۳) برگزار کند.

این اولین رای گیری منطقه‌ای در کشمیر در یک دهه گذشته و پنج سال پس از لغو خودمختاری ویژه منطقه توسط «دهلی‌نو» به شمار می‌رود.

این گزارش حاکی است: «راجیو کومار»، رئیس کمیسیون انتخابات روز جمعه (روز گذشته به وقت محلی) در دهلی‌نو به خبرنگاران گفت: «پس از یک مدت طولانی، انتخابات در جامو و کشمیر برگزار خواهد شد».

الجزیره انگلیسی افزود: رای گیری در سه مرحله از ۱۸ سپتامبر تا اول اکتبر (۱۰ مهر ۱۴۰۳) برگزار می‌شود، در حالی که شمارش آرا برای چهارم اکتبر (۱۳ مهر ۱۴۰۳) تعیین شده است.

بر اساس این گزارش، نزدیک به ۹ میلیون نفر برای رای دادن به مجلس قانونگذاری ۹۰ نفره ثبت نام کرده اند و ناظران آنرا گامی مهم در بازگرداندن رای به مردم برای انتخاب رهبران خود عنوان کردند.

کشمیر تنها منطقه مسلمان نشین هند از زمان استقلال هند و پاکستان از حکومت استعماری انگلیس است که ۷۷ سال کانون خصومت با پاکستان بوده است.

دیوان عالی هند در مورخ ۲۰ آذر ۱۴۰۲ تصمیم دولت مرکزی مبنی بر لغو ماده ۳۷۰ درباره وضعیت ویژه در جامو و کشمیر را تایید کرد.

همچنین دیوان عالی هند به کمیسیون انتخابات دستور داد تا انتخابات مجلس جامو و کشمیر به عنوان یکی از ایالت‌های هند را تا ۳۰ سپتامبر (۸ مهر ۱۴۰۳) ۲۰۲۴ برگزار کند.

جامو و کشمیر در آگوست ۲۰۱۹ وضعیت ویژه خود را بر اساس ماده ۳۷۰ قانون اساسی لغو کرد، این یکی از وعده‌های انتخاباتی بی جی پی و نارندرا مودی نخست وزیر هند بود.

منبع: ایرنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار