وزیر محیط زیست و شهرسازی ترکیه می‌گوید در صورت وقوع زلزله قوی در استانبول ۶۰۰ هزار خانه در دقائق اولیه ویران می‌شوند.

مورات کوروم، وزیر محیط زیست و شهرسازی ترکیه گفت که۶۰۰ هزار ساختمان مسکونی که حدود ۲.۵ میلیون نفر در آن زندگی می‌کنند در اولین دقایق زمین لرزه‌ای که ممکن است استانبول را بلرزاند در معرض خطر فروریختن قرار دارند.

براساس گزارش آر تی، روزنامه دنیا به نقل از این وزیر ترکیه‌ای گفت: امروز ما تجزیه و تحلیل ریسک را در ۳۹ منطقه استانبول تکمیل و تایید کردیم که یک پنجم از کل خانه‌های این شهر، حدود ۱.۵ میلیون خانه، در صورت وقوع زلزله احتمالی الزامات ایمنی را ندارند.

او افزود: ۶۰۰ هزار خانه در همان دقایق اولیه در معرض خطر ریزش قرار دارند، یعنی تقریبا ۲.۵ میلیون نفر از مردم ما در شرایط بسیار خطرناکی به سر می‌برند و ما کاملا از جدی بودن این وضعیت آگاه هستیم و می‌دانیم که این ساختمان‌ها نیاز فوری دارند. 

هالوک ادوگان، استاد لرزه‌شناسی ترکیه، به خبرگزاری نووستی گفت که دانشمندان انتظار دارند زلزله‌ای بیش از ۷ درجه در استانبول و منطقه دریای مرمره رخ دهد که پیامد‌های اقتصادی آن را تمام ترکیه احساس خواهد کرد.

بر اساس محاسبات شورای شهر استانبول، در صورت وقوع زلزله‌ای به بزرگی ۷.۵ ریشتر، حداقل ۹۰ هزار ساختمان در این شهر فرو می‌ریزد و حدود ۴.۵ میلیون شهروند ممکن است به مسکن موقت نیاز داشته باشند.

شرکت‌های بیمه تخمین می‌زنند که خسارات ناشی از زلزله می‌تواند بیش از ۳۲۵ میلیارد دلار باشد. شایان ذکر است که یکی از شاخه‌های گسل آناتولی شمالی در دریای مرمره، درست در سواحل استانبول امتداد دارد.

مترجم: مینا عظیمی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار