رئیس‌جمهور از کابینه پیشنهادی دولت چهاردهم در جلسه بررسی صلاحیت وزرا در صحن علنی مجلس دفاع کرد.

مسعود پزشکیان امروز با حضور در صحن علنی مجلس شورای اسلامی از برنامه‌های دولت و وزرای پیشنهادی خود دفاع کرد.

پزشکیان گفت: به دنبال سوگندی که یاد کردم، فرصتی است تا به شرایط خطیر و دشوار موجود نسبت به زندگی مردم آگاه شویم؛ فرصتی است برای شنیدن همه آحاد ملت و خواست آنها برای تحول و تغییر. فرصت اصلاح و تغییر رویه‌های ناکارآمد در حکمرانی، فرصت خلق امید و وفاق بری عبور از تنگنا‌ها و بحران‌های پیچیده پیش رو.

رئیس‌جمهور افزود: فرصت اصلاح برخورد‌های ناپسند قدرتمندان جهان با مردم دلاور ایران فرصت برآمده از انتخابات میدان جدید همراهی و همکاری ملی در درون حکومت بین حکومت و جامنعه و درون جامعه است.

دولتی که به مجلس معرفی شده، دولت وفاق ملی است

وی ادامه داد: دولتی که امروز به مجلس معرفی شده، دولت وفاق ملی است همانگونه که در روزهای تحلیف گفتم، دولت وفاق ملی دولتی است که خود را دولت همه ملت ایران می داند؛ دولت وفاق ملی موظف به تأمین حقوق شهروندی همه ایرانیان است و ملتزم به اولویت منافع ملی بر هر منفعت دیگری.

پزشکیان گفت: التزام به قانون اساسی، سیاست‌های کلی و تحقق برنامه هفتم محور‌های انتخاب وزراست. رهبر انقلاب بیان کردتد موفقیت دولت موفقیت نظام است و چه توفیقی بالاتر از کاستن رنجها است.

رئیس‌جمهور افزود: کشور در شرایط خطیر و مردم در وضعیت سخت اقتصادی قرار دارند. بی عدالتی و ناترازی‌های غالب بخش‌های اقتصادی، اجتماعی، محیط زیستی، آموزشی، فرهنگی و سیاسی را در بر گرفته و مسائل جامعه مزمن شده است و تدابیر و رویه‌های جاری قادر به حل واقعی مسائل نیستند.

وی ادامه داد: مردم ما را پاسخگوی نیاز‌ها و خواسته‌های خود نمی‌بینند و بی‌میلی آنان برای شرکت پرشورتر در انتخابات نشانه‌ای از دلسردی‌هاست. اگر صدای مردم به موقع شنیده نشود،‌ سرخوردگی‌ها و ناامیدی‌های فزاینده شکل می‌گیرد که حاصل آن زوال امید و نابودی سرمایه‌هاست.

پزشکیان اظهار کرد: رسالت دولت چهاردهم، تأمین آموزش عادلانه و با کیفیت برای همه مردم، صرف نظر از جنسیت، قومیت، مذهب و منطقه‌ای که در آن زندگی می‌کنند، توسعه زیرساخت‌ها، تحصیل و تأ مین منابع لازم برای تحقق اهداف، تنظیم‌گری و وضع مقررات ضروری، تأمین امنیت و تقویت اقتدار ملی است.

وی گفت: برقراری و تنظیم مناسبات بین‌المللی با رعایت اصل عزت، حکمت و مصلحت، مبارزه با دشمنان عزت، اقتدار و استقلال کشور، آبادانی سرزمین و توسعه رفاه اجتماعی و ایجاد محیط اجتماعی برای رشد فضایل از دیگر رسالت‌های دولت چهاردهم است. اصول و ارزش‌هایی که ما به آن معتقدیم، رسالت ما و چشم‌انداز ماست.

رئیس‌جمهور بیان کرد: براساس فرمایش حضرت علی (ع) مبنای درستی یک حکومت، آن چیزی است که مردم پشت آن حکومت و قدرت می‌گویند، است.  وظیفه حاکمیت، عمل صالح، یعنی رضایت مردم است؛ این اصلی است که ما با تمام وجود به آن معتقدیم. آنچه باعث می‌شود، هوای مردم را نداشته باشیم، هوای نفس است.

او تاکید کرد: هیچ دین و باوری، هیچ امام و پیغمبری در قبال هیچ انسانی، قدم از عدالت آن طرف‌تر نگذاشته است. فرقی نمی‌کند که مذهبی باشند یا نباشند، ترک باشند، فارس باشند، عرب باشند، عجم باشند، خارجی باشند یا داخلی. تمام دعوا بر سر عدالت است.

پزشکیان اظهار کرد: تمام بحث این است که مردم باید از ما راضی باشند و این مردم امروز از ما ناراضی اند؛ مقصر ما هستیم، مقصر آمریکا و بیگانگان نیستند. این که ما باید مردم را راضی نگه داریم به کسی ربطی ندارد. باید با تمام وجود به مردم عشق ورزید و با آنها مهربان بود.

پزشکیان بیان کرد: توسعه محقق نمی‌شود مگر اینکه برنامه داشته باشیم. این چشم انداز می‌تواند فهم یکسان و مشترکی را در میان ارکان حکومت دولت و بخش‌های دولتی و جامعه مدنی ایجاد کند و به هم افزایی و هماهنگی هرچه بیشتر کمک کند.

رئیس‌جمهور اظهار کرد: حضرت امیر (ع) میفرمایند تو با این مردم امتحان میشوی و بعد میگویند که خودت را در مقابل جنگ با خدا قرار نده؛ نارضایتی مردم یعنی جنگ با خدا. مردمی که خطا می‌کنند، عمداً یا سهوا خطا می‌کنند از این مردم بگذر؛ همانگونه که دوست داری خدا از شما بگذرد تو هم از این مردم اگر خطا کردن عبور کن، 

وظیفه ما ایجاد رضایت و آرامش برای ملت و در جامعه است

وی گفت: وظیفه ما ایجاد رضایت و آرامش برای ملت و در جامعه است. مردم اگر بدانند ما با باور و اعتقادمان و با تمام وجود خود در پی حل مشکلات آنها هستیم. به ما اعتماد خواهند کرد. 

پزشکیان بیان کرد: حضرت علی (ع) میفرمایند هیچ وقت وقتی عفو کردی احساس پشیمانی و ندامت نکن. هر وقت میخواهی برخورد بکنی سعی کن قبل از اینکه برخورد سخت بکنی راه‌های ملایمت آمیز و برخورد‌های به اصطلاح نرم را در پیش بگیر، نگو من رئیسم من حاکمم. 

رئیس‌جمهور اظهار کرد: این ادبیات قلب را سیاه می‌کند، دین را سست میکند ما نوکر مردم هستیم. ما خدمتگزار مردمیم، ما به دنبال خدمت به مردمیم و این جزو اصول مسلم ارزش‌هایی است که معتقدیم و پایبند خواهیم بود.

وی گفت: شاخص اولیه کار ما رضایت مردم خواهد بود، این یکی از ارزش‌هایی است که مبنی بر عدالت است. ما مجبوریم تعامل مثبت با تمام دستگاه‌ها و قوا را در دستور کار قرار دهیم.

ما برای خدمت به این ملت آمدیم نه برای حکومت بر آنها

پزشکیان اظهار کرد: اگر  در کشور مجلس و دولت داریم به برکت تاجر و صنعتگران است. این مملکت زمانی پیشرفت می‌کند که این قشر بتوانند به درستی فعالیت کنند. این نگاه را از نظر اعتقادی و علمی به آن پایدار خواهیم بود.  ما برای خدمت به این ملت آمدیم نه برای حکومت بر آنها. حکومت باید وسیله‌ای برای خدمت باشد وگرنه به اندازه آب بینی بز بی‌ارزش و بی‌مقدار است. 

رئیس‌جمهور ادامه داد: مقام معظم رهبری با رویکرد عدالت خواهانه و فساد ستیز که با تایید سند چشم انداز و ابلاغ سندهای کلی مسیر تحقق اهداف را فراهم آوردند که همواره پشتیبان دولت در پیگیری سیاست‌ها خواهند بود. 

وی گفت: اکنون هماهنگی که بین قوا ایجاد شده نقطه قوت قوی است و انشاالله با همکاری مجلس قوی‌تر و دوستانه‌تر خواهد شد. ما در موقعیت ژئوپولتیک استثنایی قرار داریم و مرزهای آبی و دریاهایی را در دسترس خود داریم که رویای بسیاری از کشورهاست. همچنین نیروی متخصص و جوان بسیاری داریم که ظرفیت بزرگی است. 

پزشکیان بیان کرد: همچنین رتبه سوم علوم مهندسی و رتبه ۱۵ تولید علم جهان هستیم و این دولت بالقوه ثروتمند است و دارایی‌های با ارزشی چون نفت و گاز و سایر معادن را در اختیار دارد. اما ضعف ما در کجاست؟ تمام سال‌های پس از انقلاب به همت نیروهای مخلص تحولات عظیمی در شاخص‌های زیرساختی انجام شده است. پس چرا سطح رضایت عمومی مردم پایین است؟ آمار مهاجرت افزایش پیدا می‌کند.

رئیس‌جمهور گفت: این وضعیت زیبنده جامعه ایرانی نیست. سر ما در احقاق حقوق و عدالت بالا نیست. ناترازی‌های بزرگی در بودجه و انرژی وجود دارد. از طرفی ما همچنان دچار چند دستگی هستیم و با برخی کشورها دچار اختلاف هستیم. حمایت آمریکا از رژیم کودک کش و تحریم‌های آمریکا علیه ما و خروج ما از چرخه معاملات بانکی بین‌المللی به دلیل قرار گرفتن در فهرست سیاه اف ای تی اف را می‌توان از ضعف‌های موجود برشمرد.

پزشکیان گفت: عدم وحدت و انسجام یعنی قرار گرفتن لبه پرتگاه آتش؛ لذا ما باید کاری کنیم تا این وحدت و انسجام در داخل کشور افزایش پیدا کند چرا که معتقدم بزرگترین مشکل ما این است و برای دیگر مسائل راه حل وجود دارد.

رئیس‌جمهور اظهار کرد: در وضعیت عمرانی با انبوهی از پروژه‌های ناتمام روبرو هستیم که اتمام آنها نیازمند ده‌ها سال و مصرف برابر اعتبار است. همچنین مصوباتی داریم که با آنها عمل نمی‌کنیم و البته پول لازم برای آن نیز وجود ندارد. 

او گفت: تاخیر در بازسازی حمل و نقل عمومی داریم و در صنعت ماشین‌ها و ابزار‌های ما قدیمی شده‌اند. تولید غیر رقابتی است و با کیفیت پایین و قیمت بالا روبرو هستیم. عدم اجرای عدالت متناسب با قومیت و جنسیت جزو نقاط ضعف ماست. همچنین مشکلات مالی باعث شده چیزی که نقاط قوت ماست به نقاط ضعف تبدیل شود.

مسائل کشور جز در پرتوی وفاق ملی حل نخواهد شد

پزشکیان اظهار کرد: با بیشتر از ۱۵ کشور مرز مشترک داریم و قالب بر ۷۴۴ میلیون نفر در مناطق اطراف ما هستند که می‌توانیم کنار آن‌ها بازار و تجارت راه بیاندازیم. ما تهدید‌هایی داریم که آمریکا در راس آن است و اگر وحد ت داشته باشیم می‌توانیم آن‌ها را کمرنگ کنیم. سرمایه اجتماعی ما و انسجام داخلی کم شده و اعتبار دولت در قبال ملت کاهش پیدا کرده است.

وی ادامه داد: چگونه می‌توانیم به چشم اندازی که به دنبالش بودیم برسیم، اگر با همین روشی که داشتیم ادامه دهیم به جایی نخواهیم رسید. حل این مسائل را باید با التزام به وفاق ملی دنبال کرد. ایران امروز برای عبور از بحران‌ها نیازمند به وفاق ملی و همبستگی ملی و مشارکت ملی است.

رئیس‌جمهور بیان کرد: رهبر انقلاب همه نهاد‌ها را ملزم به این امر نمودند و دولت نیز همین امر را سرلوحه قرار داده و حالا نوبت محلس شورای اسلامی است. مسائل کشور جز در پرتوی وفاق ملی حل نخواهد شد و همه ارکان تصمیم‌گیر باید در کنار هم مسائل را کنیم. 

پزشکیان اظهار کرد: دولت من دست تفاهم به سوی همه فعالان خدمت گشوده و می‌خواهد در پرتوی بسیج همگانی عمل کند و انتظار داریم مجلس در این زمینه راهگشا باشد. باید نگرش نظام‌مند و پیوسته به همه مسائل کشور داشته باشیم.

رئیس‌جمهور گفت: ساختار اداری و اجرایی ما مبتنی بر اقدام شکل گرفته و با پایش مستمر مبتنی نیست و از اهداف نهایی فاصله دارد. در روز قیامت توجیه را خداوند از ما قبول نخواهد کرد. ما نمی‌تواینم پاسخگوی خداوند باشیم با این شرایطی که داریم. برادران و خواهران ما اگر نتوانیم مملکت را از بحران بیرون بکشیم به عنوان یک مسلمان جواب خدا را نمی‌توانیم بدهیم.

پزشکیان ادامه داد: باید در کنار وفاق به اصلاح ساختار بپردازیم. مدیریت بر مبنای مراقبه و اصلاح بهبود آن و رواج پاسخگویی از اموری است که باید به آن توجه کرد.

اولویت برنامه‌های من تحول در برنامه‌های اقتصادی است

وی گفت: نظرسنجی‌های اقتصادی نشان میدهد اولویت اول مردم حل مشکلات اقتصادی است، اولویت برنامه‌های من تحول در برنامه‌های اقتصادی است. توان تولید کشور تعیین کننده قدرت ملی است. پایین بودن رشد اقتصادی و بی عدالتی در روند ثروت که تورم بالا و وابسته به نفت را هم اضافه کرد. پرسش اصلی این است چرا نتوانستیم مشکلات اقتصادی را حل کنیم؟ رهبری در گام دوم گفتند عملکرد ضعیف کشور را دچار مشکل کرده است.

پزشکیان بیان کرد: چالش درونی نشان از عیوب ساختاری است. برای تدوین برنامه دولت چهاردهم برنامه اقتصادی سه دولت اخیر هنگام معرفی وزرا را بررسی کردم به نظر مسئله این نیست که ما مشکلات را نمی‌شناسیم. با صراحت میگویم ریشه تداوم مشکلات اقتصادی نبود سازوکار اجماع سازی بر سیاستهاست.

رئیس‌جمهور اظهار کرد: با این همه اختلاف نظر سیاسی بین ما و گفتگو نکردن برای حل مشکلات اصلاحات اقتصادی ناممکن است. در حوزه سیاست خارجی موضوع روشن است و بخشی از مشکل پایین بودن نرخ اقتصادی ریشه در تنش در روابط خارجی و تحریم‌های ظالمانه دارد. 

وی بیان کرد: سال گذشته ۱۵۰ میلیارد دلار صادرات داشتیم، اما به دلیل تحریم نمی‌توانیم یک حساب داشته باشیم چون به صورت رسمی نمی‌توانیم تجارت کنیم. یک جوان بیش از نیمی از عمر خود را در تحریم گذرانده است و شاهد کاهش رفاه خود و خانوده اش است که این در اختلافات درونی این مسئله را تشدید کرده و باید آن را حل کنیم و هر سه قوه در این امر مسئول هستند.

پزشکیان اظهار کرد: برای رفع مشکلات اقتصادی ۹ اصل را مطرح میکنیم همه بر عدالت تاکید داریم. ما بر موضوع ایران برای همه ایرانیان و دولتی که نماینده همه باشد توافق داریم. ما بر رویکرد علمی در اداره مملکت تاکید داریم. هدف ما باید منافع ملی و برون رفت از مسائل کشور باشد.

رئیس‌جمهور گفت: تیم اقتصادی خود را موظف کردم که به صورت پیوسته در اجرای سیاست‌های کلی با همه نمایندگان محترم صحبت کنند و در‌های دولت را به روی اندیشکده‌های مختلف باز میکنیم.

وی ادامه داد: سرتیتر‌های اصل به این شرح است: تمرکز توان دولت در قامت رقابت است. بهبود معیشت مردم و تامین مالی و قطب اقتصادی و بهینه ساری مصرف انرژی جلوگیری از مهاجرت نخبگان، همزمانی کارآمدسازی دولت و میثاق دولت و توسعه فقرزدایی و در روند توسعه است.

پزشکیان گفت: توسعه‌ای که شامل عده‌ای خاص شود چپاول است. اقتصاد محور اصلی مسائل کشور است، اما اقتصاد به تقلیل مسائل متعارف خطای بزرگی است. تنها راه خروج از مشکلات جز با رویکرد یکپارچه میسر نمیشود.

رئیس جمهور ادامه داد: چشم انداز سیاست‌های کلی و برنامه هفتم و قانون اساسی در راس برنامه هاست. برای اینکه وفاق در دولت باشد گفتیم افرادی که می‌توانند کمک کنند را معرفی کنیم و بیش از ۱۰ هزار ساعت، ۱۰ هزار پرونده را بررسی کردیم و هیچ یک را براساس رویکرد سیاسی نیاوردیم و براساس وحدت آوردیم.

من عیب دارم و معصوم نیستم

او اظهار کرد: ما به گفته هایمان پایبند بودیم. تیمی که آوردیم نمادی از وفاق و همبستگی است. از دولت رئیسی، روحانی و احمدی نژاد هستند و سعی کردیم زحمتکشان در کنار هم باشند. همه ما و این عزیزان مصمم به پایبند به چشم انداز و سیاست هستند. به ما کمک کنید در اجرای وفاق آن را در ساختار اداری ادامه دهیم و صدای واحدی در داخل و خارج کشور از ما بیرون بیاید.

پزشکیان بیان کرد: ما از وحدت گفتیم و مسائل را بزرگ نکردیم و باید دست به دست هم بدهیم تا مملکت درست شود. از شما کمک می‌خواهیم ما را در این نگاه یاری کنید و کاری کنید دنیا بداند ما یکصدا با هم پشت سر رهبر انقلاب تلاش می‌کنیم و اختلافات را کنار خواهیم گذاشت.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: من عیب دارم و معصوم نیستم، هنر این نیست که عیب مرا بزرگ کنید هنر این است که خوبی‌های مرا تقویت کنید و عیب مرا بپوشانید.  هنر بزرگ کردن عیب ها نیست، همه عیب داریم، هنر این است که خوبی ها را پررنگ کنیم و عیب ها را بپوشانیم. تلاش کنیم تا نقاط قوت را بزرگ کنیم. تشکر میکنم از حوصله ای که به خرج دادید.

خبرنگاران: فاطمه تورانلو، فاطمه سیدی، محمد امیرحسینی و محمدحسین نیک‌خوی متین

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۵
در انتظار بررسی: ۷
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۲:۲۶ ۲۷ مرداد ۱۴۰۳
سلام اقای ریس جمهور واقعیت را گفتن چون من کارمند سازمان اموزش فنی وحرفه ای کشور هستم و3سال هست داد میزنیم به داد ما برسید ولی کو گوش شنوا من با 29سال خدمت وخانواده 4نفری حکمم 14/500شده که با کسر کسورات قانونی دریافتی من خیلی کم میشود ودر این مماکت هیچ کس به داد ما نمیرسد
Finland
ناشناس
۱۱:۳۲ ۲۷ مرداد ۱۴۰۳
رئیس جمهور گرامی
لطفا به شرایط اختلاس و سو مدیریت دانشگاه علوم پزشکی قزوین هم رسیدگی فرمایید.
من با سی سال سابقه و بازنشستگی ولی دلم برای دانشگاه ۴۰ ساله میسوزد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۱ ۲۷ مرداد ۱۴۰۳
ترا بخدا اگر این پیامها را میخوانید به گوش مسولان صمت و مجله ها و دیگران برسانید که این صنعت خودرو بسیار بسته و با تولیدی بسته و واردات بسیار بسته است
واردات باید بصورت میلیونی و یا دهها میلیونی باشد مخصوصا خودروهای پاک
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۶ ۲۷ مرداد ۱۴۰۳
رئیس جمهور اول کارت باید اخراج تمام افغانها از ایران باشد تا دوباره امنیت و صلح در ایران بخصوص استانی مرزی همچون سیستان و خراسان برقرار شود.
همانطور که در استانهای آذری زبان سکونت افغانها ممنوع اعلام شده در تمام ایران سکونت این وطن فروشان و ستون پنجم طالبان و دیگر تروریست ها را ممنوع کنید
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۱۱:۱۲ ۲۷ مرداد ۱۴۰۳
استان سیستان وبلوچستان درصد بالاش منطقه بلوچستان میباشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۴ ۲۷ مرداد ۱۴۰۳
بورس یعنی وام صفر درصد تولید کل دنیا بورس حباب چند هزار درصدی داره در کشور ما بورس با حباب چند هزار درصدی منفی ارزش سرمایه مردم را صفر کرده
Iran (Islamic Republic of)
الف
۰۹:۵۲ ۲۷ مرداد ۱۴۰۳
خدا پشت و پنهات جناب پزشکیان عزیز ، امیداورم افراط و تفریطی ها به خودشان بیایند و به فکر کشور و انقلاب باشنذ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۱ ۲۷ مرداد ۱۴۰۳
احسنت . درود و هزاران درود بر دکتر پزشکیان ، رئیس جمهور محبوب و باسواد ، رئیس جمهور مردمی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۰ ۲۷ مرداد ۱۴۰۳
درود بر ریس جمهور عزیز و مردمی
Iran (Islamic Republic of)
..
۰۹:۴۶ ۲۷ مرداد ۱۴۰۳
قیمت دلار به فروش کمتر از ۵۸ هزار تومان رسید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۸ ۲۷ مرداد ۱۴۰۳
هروقت دلار سه هزار تومان شد ذوق کنید فعلأ که بیست برابر ده سال قبل است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۶ ۲۷ مرداد ۱۴۰۳
مشکل اول و آخر مملکت سوء مدیریت میباشد. باقی گزینه ها بهانه ای بیش نیست و یا در بهترین حالتش تشدید کننده اوضاع.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۵ ۲۷ مرداد ۱۴۰۳
حالا شب دراز است قلندر بیدار ببینیم شما چکار میکنید ولی خداوکیلی اگر نتونستید کاری بکنید نندازیدگردن یکی دیگه بعد بگید نذاشتند کار کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۳ ۲۷ مرداد ۱۴۰۳
پول گندمی که دادیم دولت بدید کی مسئول
تا کی صبر تاکی انتظار
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۵ ۲۷ مرداد ۱۴۰۳
امیدوارم به جز فکر انتقام گرفتن فکر اقتصاد و معیشت مردم هم باشید.اولویت مردم اقتصاده
آخرین اخبار