مدیرکل بقاع متبرکه و اماکن مذهبی سازمان اوقاف گفت: روزانه، بیش از ۱۰۰ هزار زائر اربعین در مرز مهران از خدمات مواکب اوقاف بهره‌مند می‌شوند.

در جریان نشست ستاد اربعین حسینی که با حضور معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه و همچنین، مسئولان مواکب و محور‌ها در سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار شد حجت الاسلام غلامرضا عادل معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه بیان کرد: ستاد مرکزی اربعین از کمیته‌های تخصصی تشکیل شده است و مسئولان کمیته‌ها در این ستاد حضور پیدا می‌کنند. مثلاً کمیته بهداشت و درمان، مسئولیت بهداشت و درمان زائران را برعهده دارد که مسئولیت آن با وزارت بهداشت و درمان است و همچنین، کمیته پذیرایی از زائران را ستاد عتبات بر عهده دارد و چند نهاد به صورت مستقل آنجا حضور دارند.

در ادامه، رضا معممی مقدم، مدیرکل فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه و مسئول محور سامرا اظهار کرد: در بازه زمانی تیر و مرداد ماه، گرفتن مجوز مواکب از سوی ادارات اوقاف استان‌ها صورت گرفت و از ۱۶ امردادماه که مقارن با اول ماه صفر بود جمع‌آوری اقلام مورد نیاز مواکب و تهیه مقدمات امر اعزام کامیون‌ها و نیرو‌های پیش قراول صورت گرفت و آماده سازی مواکب هم، در بازه زمانی ۱۷ لغایت ۲۰ امرداد انجام شد.

مدیرکل فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به تاریخ خدمات‌رسانی مواکب افزود: مواکب از تاریخ ۲۱ امرداد لغایت ۹ شهریور به ارائه خدمات می‌پردازند و سه نانوایی صنعتی، ایجاد سایبان، دستگاه‌های یخ ساز و کباب زن و کولر برای رفاه حال زائران در نظر گرفته شده است.

مهران؛ یکی از پرترددترین مرزهای عتبات عالیات

گفتنی است از آن‌جایی که هر ساله، مرز بین‌المللی مهران واقع در استان ایلام از جمله پرترددترین مرز‌های عتبات عالیات به شمار می‌آید تا جایی که در آستانه اربعین حسینی میزبان میلیون‌ها زائر حرم حضرت سیدالشهداء علیه‌السلام است امسال هم همانند سال‌های گذشته، مرز مهران جزء پرترددترین مرز زمینی کشور محسوب می‌شود که طبق گفته مسئولان مربوطه، تا کنون بیش از ۶۰ درصد زائران عتبات عالیات از این مرز عبور کرده‌اند و هر روز به آمار تردد از این مرز افزوده می‌شود؛ بنابراین مواکب اوقاف هم به رسم هر ساله به خدمات‌رسانی به زائران و عاشقان حضرت اباعبدالله الحسین علیه‌السلام می‌پردازند. 

حجت الاسلام محمد نوروزپور، مدیرکل بقاع متبرکه و اماکن مذهبی سازمان اوقاف در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان بیان کرد: مرز مهران، یکی از شلوغ‌ترین مرز‌های کشور است و در روز‌های گذشته بیش از ۱۰۰ هزار نفر از این مرز عبور کرده اند که ۷۰ درصد این جمعیت به سمت عراق رفته‌اند و ۳۰ درصد از طریق مرز مهران بازگشته‌اند. یعنی در آستانه اربعین حسینی، علاوه بر ورود زائران حسینی به خاک عراق شاهد موج بازگشت آنها نیز هستیم و به این زائران خدمت‌رسانی می‌شود.

مدیرکل بقاع متبرکه و اماکن مذهبی سازمان اوقاف اظهار کرد: مواکب سازمان اوقاف و امور خیریه در خدمت ۶ استان اصفهان، گیلان، گلستان، خراسان شمالی، سمنان و ایلام در مرز مهران هستند و الحمدلله، همکاری خوبی بین مواکب صورت گرفته است تا جایی که تقسیم‌بندی کار صورت گرفته است چراکه دو سال پیش در مرز مهران آشپزخانه صنعتی ساخته شد و همچنین، سردخانه هم داریم و مسجد برای اسکان زائران حضرت اباعبدالله الحسین علیه‌السلام در نظر گرفته شده است و در حال حاضر، خدام آستان امامزاده هلال بن علی علیه‌السلام، روزی ۴ هزار سیخ جوجه کباب را در آشپزخانه می‌پزند.

حجت الاسلام والمسلمین نوروزپور به زائران حضرت اباعبدالله الحسین علیه‌السلام توصیه کرد: زائران حضرت سیدالشهداء علیه‌السلام بهتر است برنامه سفر خود را به گونه‌ای تنظیم کنند که بعدازظهر و غروب به مهران برسند و از خنکی شب استفاده و از آن‌جا عبور کنند. 

گفتنی است که در ۵ مرکز دیگر در اطراف مهران با هیئت امنای بقاع متبرکه ایلام هماهنگی صورت گرفته است و روزانه، در امامزاده سید عباس علیه‌السلام نرسیده به مهران پذیرایی صورت می‌گیرد. 

مدیرکل بقاع متبرکه و اماکن مذهبی سازمان اوقاف عنوان کرد: در شهر ایلام، دو محل برای پذیرایی از زائران وجود دارد که یکی از آنها تکیه حضرت ابوالفضل علیه السلام است و موکب امامزاده علی صالح علیه‌السلام هم، ارائه خدمت دارد و در مجموع، در روز‌های گذشته، روزی ۷ هزار پرس غذا پخته شده است که به ۲۰ هزار پرس غذا نیز، می‌رسد.

حجت الاسلام والمسلمین نوروزپور افزود: یکی از نکاتی که باید به آن اشاره کرد این است که استان آذربایجان غربی نیز، ارزیابی و خرید انجام می‌دهند و در نیمه دوم حضور پیدا می‌کنند؛ بنابراین برنامه ریزی شده است که هر یک از مدیران، بیشتر از دو روز مستقر نشوند تا از مسئولیت‌های خود در استان‌ها باز نمانند.

گفتنی است با توجه به این‌که خیل عظیمی از عاشقان حضرت اباعبدالله الحسین علیه‌السلام از طریق مرز بین‌المللی مهران وارد خاک عراق می‌شوند به آن‌‌ها توصیه می‌شود که برای زیارت حرم مطهر امام حسین علیه السلام و حضرت ابوالفضل علیه السلام زودتر اقدام کنند و زیارت خود را به روزهای پایانی موکول نکنند. 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.