بر اساس اعلام دولت و مصوبه‌های شورای عالی مسکن، امسال سقف اجاره‌بها در ٢۴ استان، از جمله اصفهان ۲۵ درصد اعلام شد، اما برخی مالکان، این قانون را اجرا نمی‌کنند.

 معاون قضایی و نظارت اداره کل تعزیرات حکومتی استان اصفهان گفت: طبق قانون ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره بها، چنانچه مالک بیش از سقف افزایش اجاره از مستأجر پولی دریافت کند، مستأجر می‌تواند تا پنج سال بعد از پایان قرارداد، از صاحبخانه شکایت کند.


براتعلی صالحی افزود: طبق این شکایت، صاحبخانه ناچار خواهد بود که مبلغ اضافه را به مستأجر برگرداند و تا سه برابر اجاره بهای یک ماه را نیز جریمه پرداخت کند.


وی اضافه کرد:طبق قانون ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره بها، مشاوران املاک هم موظف هستند، طبق قانون، قولنامه رهن و اجاره را با توجه به قیمت مصوب سقف اجاره بها در سامانه کاتب که از پانزدهم مرداد اجرایی شده است، ثبت کنند، در غیر این صورت، جریمه ودر مرتبه دوم خلاق، گواهی فعالیت آنها باطل می‌شود.


صالحی تأکیدکرد:نرخ افزایش اجاره‌بها توسط مالکان و مشاوران املاک که این قرارداد‌ها را تنظیم می‌کنند، قابل پیگیری است.


معاون قضایی و نظارت اداره کل تعزیرات حکومتی استان اصفهان گفت:مستأجران می‌توانند در صورت مشاهده تخلف، شکایت‌های خود را از طریق سامانه‌های تلفنی ۱۳۵ و ۱۲۴ یا با مراجعه حضوری به ادارات تعزیرات حکومتی شهرستان خود اعلام و پیگیری کنند.


عضو هئیت مدیره اتحادیه مشاوران املاک شهرستان اصفهان هم گفت: بازرسی ناظران این اتحادیه هر روزه از مشاوران املاک انجام و شکایت مستأجران و مالکان پیگیری می‌شود.


مهدی صمدیان به نرخ مصوب کمیسیون رهن و اجاره منزل هم اشاره و اضافه کرد: به ازای هر یک میلیون رهن، مبلغ هفت هزار تومان به یک چهارم اجاره یک ماه اضافه وجمع اینها با ١٠ درصد ارزش افزوده، جداگانه از مستأجر و مالک دریافت می‌شود.


حدود ۶ هزار مشاور املاک در شهرستان اصفهان فعالیت دارند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.