نتایج پژوهشی با عنوان "تعیین ارتباط بین میزان مصرف گوشت، انواع فراورده‌های گوشتی و میزان تولید خالص اسید درونزا با سابقه بیماری‌های قلبی عروقی ضمن در نظر گرفتن عوامل خطر بالقوه آن در جمعیت مطالعه کوهورت شهرکرد" اعلام شد.

 دکتر تینا جعفری عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی و دکترای تخصصی علوم تغذیه چهارمحال و بختیاری گفت: رژیم غذایی، سبک زندگی و میزان تحرک و فعالیت بدنی بر سلامتی و شیوع بیماری‌های قلبی عروقی تاثیر بسیاری دارد.

وی افزود: بر اساس مطالعه انجام شده بر روی ۷ هزار و ۵۴ نفر از جمعیت کوهورت شهرکرد، به نظر می‌رسد بین میزان مصرف گوشت قرمز، سفید، گوشت مصرفی کل با تولید اسید‌های انباشته کلیوی و تولید خالص اسید درونزا، ارتباط معنی دار وجود دارد و میزان مصرف انواع گوشت می‌تواند نقش کلیدی بر تولید شاخص‌های بار اسیدی رژیم غذایی (PRAL و NEAP) ایفا کند.

مجری این طرح پژوهشی افزود: نتیجه تحقیقات علمی گویای آن است که مصرف گوشت قرمز در سنین بزرگسالی بهتر است کاهش یابد و گوشت سفید جایگزین آن شود.

دکتر جعفری اضافه کرد: این مطالعه نشان داد هرچه محیط دور کمر و شکم بزرگتر باشد، زمینه ابتلا به بیماری قلبی بیشتر است.

وی در پایان توصیه کرد: با کم کردن مصرف گوشت قرمز و افزایش فعالیت‌های بدنی در سنین بزرگسالی می‌توان خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را کاهش داد.

گفتنی است: هفتمین نشست خبری "ترجمان و تبادل دانش طرح‌های تحقیقاتی خاتمه یافته در سه ماهه اول سال ۱۴۰۳" باحضور دکتر عمرانی معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه، جمعی از مجریان طرح و اصحاب رسانه در دفتر معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه برگزار شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.