مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس گفت: انبار تاریخی "هشت پخ" شهر لار در فهرست میراث ملی کشور ثبت شد.

محمد ثابت‌اقلیدی پنجشنبه افزود: این آب‌انبار مربوط به دوره قاجاریه است و به دلیل فرم معماری هشت گونه، به هشت پخ معروف شده است.

وی ادامه داد: از شاخصه‌های قابل توجه این آب‌انبار ملی این است که که پلان مخزن آب آن از بیرون فرمی هشت ضلعی و از داخل فرم ۱۲ ضلعی دارد و این نوع ساخت در احداث آب انبارهای شهر لار کمتر دیده شده است.

ثابت اقلیدی اضافه کرد: به احتمال زیاد این آب انبار از معدود آب انبارهایی است که تعداد اضلاع آن از درون و بیرون متفاوت است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس گفت: آب انبار هشت پخ در زمان حاضر، وضعیت ایستایی خوبی دارد و از نظر فرهنگی، هنری و معماری ارزشمند است.

وی عنوان کرد: این بنای ملی برای حفظ ، معرفی و مستند سازی سنت های خاص معماری آب انبارهای لار ارزش فرهنگی، از حیث نحوه و نوع ساخت، نوع گنبد و پلان ۱۲ ضلعی گنبد، ارزش هنری و از این جهت که نمونه منحصر بفرد از آب انبارها به علت داشتن اضلاع دوازده گانه در مخزن و گنبد است از ارزش معماری بالایی برخوردار است.

ثابت اقلیدی اعلام کرد: این آب انبار قاجاری لار فارس به شماره ملی ۳۴۱۴۴ در فهرست میراث ملی ایران جای گرفت.

وی درباره ابعاد این بنای تاریخی نیز گفت: قطر درونی و بیرونی آب‌انبار هشت پخ به ترتیب در حدود ۱۱ و ۱۶ متر و مساحت آن حدود ۲۰۵ متر مربع است و دارای چهار دهانه غیر قرینه است.

به دلیل خشکی آب و هوای بخش عمده ای از کشور و باران ناکافی طی ۶ ماه از سال و فصلی بودن رودخانه‌ها، در بیشتر نقاط کشور، بویژه مناطق خشک، سازه‌های آب‌انبار برای تامین آب شیرین در فصول خشک سال ساخته شده است.

لار از شهرهای جنوبی فارس است که با شیراز ۳۵۰ کیلومتر فاصله دارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.