«مینوش شفیق» رئیس دانشگاه کلمبیای نیویورک چند ماه پس از تظاهرات دانشجویان حامی فلسطینی علیه حمله رژیم صهیونیستی به نوار غزه، از سمتش کناره‌گیری کرد.

 شفیق پنجشنبه در ایمیلی با اعلام تصمیم خود گفت: در طول تابستان، توانستم در این باره تامل و تصمیم‌گیری کنم.

وی افزود که تصمیمش به استعفا «به دانشگاه کلمبیا کمک می‌کند که چالش‌های پیش رو را پشت سر بگذارد.»

شفیق اظهار کرد: اعلام تصمیمم باعث خواهد شد که ریاست جدید تا پیش از آغاز ترم بر سر کار بیاید.

استعفای شفیق چند ماه پس از اوج گرفتن دانشجویان حامی فلسطین در دانشگاه کلمبیا صورت گرفت.

این تظاهرات مورد توجه جهانی قرار گرفت به دانشگاه‌های بسیاری گسترش یافت.

شیفق برای مقابله با معترضان نیرو‌های امنیتی را به دانشگاه فراخواند تا چادر‌های آنها را برچیند. وی همچنین در کنگره آمریکا حاضر شد تا جلسه استماعی به سوال‌های قانونگذاران آمریکایی پاسخ دهد.

گروه‌های مقاومت فلسطین ۱۵ مهرماه ۱۴۰۲برابر با هفتم اکتبر ۲۰۲۳، عملیات غافلگیرکننده‌ای با نام «طوفان الاقصی» را از غزه (جنوب فلسطین) علیه مواضع رژیم اسرائیل آغاز کردند که پس از ۴۵ روز نبرد و درگیری، سوم آذرماه ۱۴۰۲ برابر با ۲۴ نوامبر ۲۰۲۳، میان اسرائیل و حماس آتش بس موقت چهار روزه یا همان وقفه برای تبادل اسرا میان حماس و اسرائیل برقرار شد. این وقفه یا آتش بس موقت هفت روز طول کشید و سرانجام ۱۰ آذر برابر با اول دسامبر ۲۰۲۳ به پایان رسید و رژیم اسرائیل حملات علیه غزه را از سرگرفت.

عملیات طوفان الاقصی که پس از سال‌ها جنایات رژیم اسرائیل علیه مردم مظلوم فلسطین صورت گرفت، منجر به کشته شدن ۱۱۳۹ اسرائیلی شد. وزارت بهداشت فلسطین با انتشار جدیدترین آمار، اعلام کرد که از هفتم اکتبر۲۰۲۳ (۱۵ مهرماه۱۴۰۲) تاکنون ۳۹ هزار و ۶۷۷ شهروند فلسطینی در نوار غزه به شهادت رسیده اند و و تعداد مجروحان هم به ۹۱ هزار و ۶۴۵ نفر رسیده است.

با گذشت بیش از ۱۰ ماه از حمله رژیم اسرائیل، بخش وسیعی از نوار غزه در بحبوحه محاصره فلج‌کننده و انسداد ورود مواد غذایی، آب تمیز و دارو‌ها ویران شده است.

اسرائیل در دادگاه بین المللی دادگستری (ICJ) به نسل‌کشی متهم شده است. دیوان مذکور به رژیم اسرائیل دستور داد که به سرعت حملات خود در شهر جنوبی رفح، جایی را که بیش از یک میلیون فلسطینی قبل از حمله به آن در ۶ مه (۱۷ اردیبهشت) به آنجا پناه برده بودند، متوقف کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار