کارشناس فوتبال گفت: متاسفانه مسابقات لیگ از همان ابتدا با چالش‌هایی از جمله نداشتن زمین و استادیوم استاندارد شروع شده است.

سیامک رحیم پور کارشناس فوتبال در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان درباره ارزیابی‌اش از مسابقات هفته اول لیگ برتر فوتبال اظهار کرد: متاسفانه مسابقات لیگ از همان ابتدا با چالش‌هایی شروع شده است. مهمترین آن که تمام دنیا از این مسئله عبور کردند و ما هنوز درگیر آن هستیم، استادیوم‌ها و زمین‌های ورزشی ما است که حیثیت و آبروی ما در بازی سپاهان و شباب الاهلی امارات رفت. اگر قرار باشد با این وضعیت، مسابقات  لیگ را شروع کنیم چیزی به ما اضافه نمی‌شود.

رحیم پور افزود: در تمام دنیا وقتی می‌خواهند مسابقاتشان را برگزار کنند از زمین مناسب برای ارائه بازی باکیفیت استفاده می‌کنند. متاسفانه ابتدایی‌ترین مسئله‌مان بعد از این همه سال که مسابقات لیگ  حرفه‌ای را برگزار کردیم، ۴ زمین استاندارد که بتوانیم مسابقات در آنجا برگزار کنیم نداریم.  

او ادامه داد: اینکه ما بخواهیم تیم‌های استقلال و پرسپولیس را از تهران به شهرستان‌ها بفرستیم تا در آنجا مسابقات خود را برگزار کنند و ۲ استادیوم در پایتخت کشورمان نداریم فاجعه است. ما  در این سال‌ها حداقل نیامدیم در کنار ورزشگاه آزادی، استادیوم تختی و سایر ورزشگاه‌هایی که قبلا در تهران کار می‌کردند آنها را به روز کنیم و این مهمترین بخش است.

رحیم پور تصریح کرد: وضعیت بازیکنان در شروع مسابقات در تیم‌ها مشخص می‌شود، اما بدترین مسئله‌ای که در این سال‌ها با آن مواجه هستیم تغییرات زیاد تیم‌ها است که بهشت ایجنت‌ها و دلال‌ها شده است. جابه‌جایی که در تیم‌های مطرح دنیا می‌شود شاید به تعداد انگشتشان یک دست نرسد. اما اکثر تیم‌های ما تغییرات زیادی خواسته یا نخواسته داشتند به خصوص تیم پرسپولیس که دروازه‌بان و خط دفاعی‌اش را از دست داد و به اجبار این تیم تغییراتی در ترکیب خود داشته است. اما بقیه تیم‌ها با این همه تغییرات خود به خود تا بخواهند هماهنگ شوند کیفیت بازی‌ها و نتایج تیم‌ها پایین می‌آید.

این کارشناس فوتبال اضافه کرد: تیم تراکتور فصل گذشته با تغییرات زیادی که در ترکیب خود داشت ابتدای فصل مسابقات آسیایی خود را از دست داد و بعد از آن در روند بازی‌ها آرام آرام خودش را پیدا کرد. چنین چیزی سر سپاهان هم آمد و تغییرات زیاد باعث شد که علاوه بر اینکه این تیم اصفهانی برابر شباب الاهلی امارات شکست خورد، آبروریزی زمین هم داشتیم. نکته اینجاست که تاوان این همه اشتباه را چه کسی می‌دهد؟ اشتباهاتی که تیم‌های دولتی می‌کنند و ۱۰، ۱۵ بازیکن می‌روند و بعد همین تیم‌ها همان تعداد بازیکن را می‌گیرند. آیا اگر می‌خواستند از جیب شخصی خود این همه بازیکن بگیرند حاضر بودند این همه پول را خرج کنند؟

او افزود: اگر نهادی در کشورمان حاکم بود که می‌توانست مسائل فوتبال را رصد کند و یقه افرادی که به فوتبال، باشگاه‌ها و پول بیت المال ضربه می‌زنند را بگیرد، قاعدتا ما این همه تغییرات در تیم‌ها نداشتیم.

کارشناس فوتبال درباره اینکه تیم پرسپولیس باید در ورزشگاه اراک از تیم ذوب آهن در هفته اول لیگ برتر میزبانی کند، گفت: گاهی اوقات اتفاقاتی می‌افتد که یک ورزشگاه برای یک تیم خوش یمن نیست. تیم منچستر سیتی هم به جز دور برگشت فصل گذشته هر وقت برابر چلسی بازی می‌کرد نتایج خوبی در آنجا نمی‌گرفت. اما چیزی که هست ما زمان میزبان و میهمان می‌گوییم هر تیمی از حق میزبانی‌اش استفاده کند. حق پرسپولیس و استقلال این است که در شهر خودشان و در کنار هواداران خود بازی کنند. اینکه ما می‌گوییم که استادیوم استاندارد نداریم این نشان می‌دهد که ما چشم‌انداز دوری به آینده نداریم و نگاهمان ۳ الی ۶ ماه است.

وی افزود: ما اصلا برنامه‌ریزی نداریم که این وضع ورزشگاه‌های ما است و سال آینده می‌خواهیم  از این استادیوم‌ها استفاده کنیم. آیا به هدف مدنظر می‌رسیم یا نه؟ ما درست است که در تحریم هستیم، اما مسائلی مثل بودجه ورزشگاه‌ها را هم نتوانستیم تامین کنیم. جوادی مدیرکل ورزش و جوانان استان تهران بیان کرده که ما بودجه‌ای برای ترمیم استادیوم تختی نداریم و باشگاه‌ها باید بیایند و پول بدهند و من برای اولین بار این مسئله را می‌شنوم. اگر بودجه ندارید پس چرا می‌گویید که ما می‌خواهیم یک استادیوم را برای بازی‌ها آماده کنیم.

رحیم پور گفت: برخی از مسائل مربوط به حیثیت  و آبروی کشورمان است. وقتی کشور‌های عربی می‌آیند و در کشورمان بازی می‌کنند و این وضعیت استادیوم‌های ما است، آنها به تمسخر می‌گیرند. ما این همه ضعف‌های مدیریتی داریم و نمی‌توانیم پاسخگو باشیم. این اتفاقاتی که می‌افتد ضعف‌های مدیریتی و دیدگاه‌های غلط است. ما درباره این مسائل هیچ کاری نمی‌کنیم.

وی ادامه داد: زمانی سیل و بلا‌های طبیعی  می‌آید و جلوی یک بازی را می‌گیرند و از دسترس من و شما خارج است. وقتی یک چیز غیر عادی وجود نداشته است چطور می‌شود که استادیوم‌های ما به این روز می‌افتند؟ چرا نمی‌توانیم برنامه ریزی و بودجه لازم را تامین کنیم که ۲ الی ۵ سال آینده چند ورزشگاه که نیاز داریم را بسازیم و یا اینکه ورزشگاه‌هایی که در تهران داریم را بازسازی کنیم؟ استادیوم‌های تختی، صبا باتری، شهر قدس و دستگردی هستند، اما همه آنها از مدار خارج شدند. به نظرم می‌شود استاندارد‌هایی را در این ورزشگاه‌ها ایجاد کنیم. این مسئله فردی نیست و درست است مسابقات داخلی هست، اما این برد بین المللی دارد و تمام دنیا دارند مسابقات ما را رصد می‌کنند و کشور‌های همسایه و کشور‌هایی در سطح آسیا و جهان دارند مسابقات ما را می‌بینند، اما وقتی مشاهده کنند وضعیت استادیوم‌های ما مناسب نیست واقعا برای اعتبار کشورمان خوب نیست. اگر سهمیه آسیایی ما در حال کم شدن است و نتایج خوبی نمی‌گیریم و در آسیا همین طور داریم نزول می‌کنیم و به پایین می‌آییم برای همین مسائلی هست که خوب نظارت نمی‌کنیم.

او افزود: سال گذشته در ورزشگاه آزادی نتواستند خوب به چمن آزادی آب بدهند و آن مشکلات ایجاد شد و یکی ۲ زمین تیم ملی چمنش از بین رفت و بازسازی کردند. ما باید برای سال‌های آینده و تامین آب چمن‌های ورزشگاه‌ها فکر کنیم، نه اینکه بگویند آب نیست تا چمن‌ها را آب بدهیم و نمی‌توانیم بازی‌ها را در ورزشگاه‌ها برگزار کنیم. اگر شرایط آب بحرانی شد ما باید آب کافی برای آبیاری چمن‌های ورزشگاه‌ها داشته باشیم.

رحیم‌پور ادامه داد: واقعیتش این است که ما ایرانی‌ها علاقه داریم که بهترین‌ها برای کشورمان اتفاق بیفتد. اگر من نمی‌توانم فکری برای این قضیه کنم کنار بروم تا کسی که توانایی دارد جلو بیاید. بحث پرسپولیس و استقلال و بقیه تیم‌ها نیست، بحث حیثیت و آبروی ایران است که همه متوجه این موضوع می‌شوند. ما باید درست عمل کنیم تا مضحکه این و آن نشویم که مسابقات را در زمین‌های افتضاح برگزار می‌کنیم.

این کارشناس فوتبال درباره اینکه قرار است در بازی‌های لیگ امسال از VAR استفاده شود، گفت: در تمام دنیا و در همه رشته‌های ورزشی از ویدیو چک استفاده می‌کنند. تکنولوژی روز دنیا وقتی وارد می‌شود تمام رشته‌های ورزشی دنیا از آن استفاده می‌کنند و در مسابقات المپیک هم دیدیم که در تمام رقابت‌های کشتی، تکواندو و سایر رشته‌ها این تکنولوژی به مدد ورزشکاران آمد که به حقشان برسند. در فینال بسکتبال بانوان در دقیقه پایانی وقتی بازیکن یک پرتاب ۳ امتیازی داشت، وقتی فیلم بازی را چک کردند،  دیدند که حدود ۴ سانت از محوطه‌ای که می‌توانست ۳ امتیاز از آن پرتاب بگیرد به داخل رفته و امتیازش ۲ شد و همین موضوع باعث شد که بسکتبال بانوان آمریکا قهرمان شود و کشور آمریکا یک مدال بیشتر بگیرد و اول شود و کشور چین رتبه دوم را به دست آورد. این تاثیر تکنولوژی در ورزش هست و لازم و ملزوم در هر رشته ورزشی است و جزو واجبات هر مسابقه‌ای خواهد بود. ما خیلی زودتر از اینها باید  به این دستگاه‌ها دسترسی پیدا می‌کردیم و در حقیقت نواقصش را هم برطرف می‌کردیم تا از تکنولوژی روز دنیا استفاده کنیم. به نظرم اگر فشار‌های ای‌اف‌سی و فیفا در رابطه با استانداردسازی نبود هنوز ابتدایی‌ترین لیگ حرفه‌ای را می‌گذراندیم و در استادیوم‌ها و تیم‌های خود هیچ گونه تغییری را مشاهده نمی‌کردیم.

رحیم‌پور درباره اینکه کدامیک از تیم‌ها در نقل و انتقالات بهتر عمل کردند، گفت: یکسری بازیکن‌ها را تیم‌ها جذب کردند و دارند آنها را در رسانه‌ها برجسته می‌کنند، اما آن چیزی که هست باید مسابقات استارت بخورد و بعد امکان دارد بازیکنی کیفیت بسیار  بالایی داشته باشد، اما در تیمی که هست نمی‌تواند بازدهی لازم را داشته باشد. به صرف اینکه بازیکن خوب باشد و اینکه بگوییم در آن تیم می‌تواند کارایی داشته باشد یا برعکس اتفاق می‌افتد، این مسائل بستگی به این دارد که چند هفته از لیگ بگذرد و تیم‌ها و تغییرات زیادی که رخ داده است را ببینیم و باید توجه کرد که هماهنگی لازم خیلی کمک می‌کند.

این کارسناس فوتبال گفت: پارسال دیدیم که  همه می‌گفتند تیم استقلال بازیکن زیادی نگرفته است، اما همان بازیکنان قبلی به این تیم کمک کردند، چون تعداد زیادی از بازیکنان قدیمی استقلال ۲ سال در کنار هم بازی کردند و همدیگر را خوب پیدا کردند. پرسپولیس در زمان برانکو و گل‌محمدی به فینال آسیا رفت و قبل از آن هم تیم‌های سپاهان و ذوب آهن هم خودشان را به فینال آسیا رساندند؛ اینها همه به خاطر ثبات ترکیب تیم‌هایشان است که بازیکنان در کنار هم بازی و به راحتی هم را پیدا می‌کردند. در بخش‌های مدیریت، مربی و بازیکنان مهم است که انتخاب درستی داشته باشیم و  خود به خود به نتیجه خواهیم رسید. اما چیزی که در باشگاه‌های ما وجود دارد این است که انتخاب‌ها درست نیست و خود به خود ثبات ایجاد نمی‌شود و نتیجه هم نمی‌گیرند.

رحیم‌پور در پایان در پاسخ به این سوال که کدام تیم‌ها می‌توانند مدعی قهرمانی در فصل جدید رقابت‌های لیگ باشند، گفت: من فکر می‌کنم پرسپولیس با تغییرات زیادی که داشته است با چالش سخت و سنگینی در ابتدای فصل مواجه خواهد شد. همانطور که ما یک بازی از سپاهان دیدیم، این تیم با تغییرات زیادی که داشت با تیمی که در ذهنمان بود خیلی متفاوت بود. به نظرم تیم‌های استقلال، پرسپولیس، تراکتور، سپاهان و شاید فولاد می‌توانند در گردونه رقابت برای قهرمانی باشند. منتهی اینکه همه این تیم‌ها تغییرات زیادی داشته‌اند و حالا باید ببینیم که چطور با هم رقابت می‌کنند. حالا چند هفته اول نشان می‌دهد تیم‌ها، بازیکنانی که گرفته‌اند کیفیتشان چطور است و بازیکنان می‌توانند کیفیت لازم را در آن تیم داشته باشند یا نه!    

خبرنگار: مریم طایفه 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار