حجت‌السلام خاموشی گفت: هر فردی با یک بار ختم قرآن، یک بار قرآن ایجاد می‌کند. قاری قرآن که توفیق می‌یابد آیات قرآن را بخواهد، قرآن ایجاد می‌کند.

اختتامیه چهل و هفتمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین سید مهدی خاموشی نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه، سید حسن میرکریمی مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان تهران، حجت‌الاسلام و المسلمین غلامرضا عادل معاون فرهنگی - اجتماعی و سخنگوی سازمان، متسابقین و ... برگزار شد.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه درباره برگزاری چهل و هفتمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم گفت: سازمان اوقاف و امور خیریه موظف به برپایی مسابقات قرآنی شهرستانی، استانی، کشوری و بین‌المللی در رشته‌هایی نظیر حفظ قرآن، قرائت و ... است. توقع ما قوت قرائت‌هاست. قاریان به مفاهیم و ویژگی‌های قرائت توجه کنند. متسابقین قرائت قاریان را زیاد و با دقت گوش کنند. اگر می‌خواهیم قرآن را شروع کنیم، با آیات خاص شروع کنیم و بسته‌های مفهومی قرآنی رعایت شود.

حجت‌الاسلام خاموشی ادامه داد: من یک برداشتی از قرآن داشتم و تصور می‌کردم خودم چنین برداشتی دارم. اما وقتی آثار مرحوم بهجت را دیدم، چنین برداشتی را دیدم. بنظرم قرآن، چون از مفهوم قرائت است، هر فردی با یک بار ختم قرآن، یک بار قرآن ایجاد می‌کند. قاری قرآن که توفیق می‌یابد آیات قرآن را بخواهد، قرآن ایجاد می‌کند. قرائت هر فرد هم با یکدیگر فرق می‌کند. هرچقدر توفیق دارید، قرآن ایجاد کنید.

وی افزود: در قدیم مادر بزرگ‌ها سواد نداشتند، اما قرآن را خوب می‌خواندند. بعضی بی‌سواد‌ها حافظ قرآن بودند. چرا؟ چون قرآن کار خود را کرده بود. شما که قرآن را از حفظ می‌خوانید، دائم در حال ایجاد قرآن هستید. شما که قرائت قرآن را می‌شنوید، در حال شنیدن یک قرآن جدید هستید. آیت‌الله بهجت هم تایید کردند که خانه‌ای که قرآن در آن قرائت شود، خانه را روشن می‌کند. ما باید عادت کنیم همراه قرآن باشیم، حافظ قرآن باشیم، مفاهیم قرآن را در زندگی خودمان ایجاد کنیم.

در ادامه، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان تهران تشریح جزئیات برگزاری مسابقات را به هیات داوران سپرد و درباره تفاوت چهل و هفتمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم گفت: ما تلاش کردیم مسابقات سراسری قرآن کریم را در حد پایتخت جمهوری اسلامی برگزار کنیم. اعتقادم بر این است که آنچه اتفاق افتاده در حد شان استان تهران نیست و مجال بیشتری پیش رویمان هست. انشالله بتوانیم کانون توسعه قرآن در پایتخت را به جایگاهش برسانیم. 

میرکریمی با بیان اینکه هرچند سطح متسابقین بسیار بالا بوده و سهم زیادی از شرکت‌کنندگان مسابقات کشوری و بین‌المللی از استان تهران است، افزود:، اما از لحاظ کمی انتظار بیشتری داریم. ما تلاش کردیم حلقه محافل قرآنی را مستحکم‌تر کنیم. ابتکار این دوره از مسابقات این بود که تمام شرکت‌کنندگانی که به سطح استانی مسابقات راه یافتند، ازشان استقبال کرده و کارت هدیه و لوح تقدیر دادیم. یعنی الزاماً برگزیدگان مسابقات نیستند که تقدیر می‌شوند. در مسابقات امسال اکثر شرکت‌کنندگان زیر سن ۳۰ سال بودند، که نشان‌دهنده علاقه‌مندی قشر جوان به مفاهیم قرآن است.

در ادامه نفرات برتر مسابقات سراسری قرآن کریم در بخش مردان استان تهران انتخاب شدند.

 

 

در رشته قرائت تحقیق به ترتیب سید محمدمهدی شیخ‌الاسلامی، محسن قاسمی و محمدحسن موحدی به ترتیب اول تا سوم شدند.

 

در رشته حفظ ۵ جز نیز محمدجواد ذبیحی، امین شریفی و حسین داوران عنوان‌های اول تا سوم را کسب کردند.

 

علی آیاتی، سید محسن روحانی و اکبر ستاری نیز در رشته حفظ ۱۰ جز قرآن کریم این دوره از مسابقات اول تا سوم شدند.

 

همچنین در رشته حفظ ۲۰ جز نیز برادران محمد محسن جعفر زاده، احمد برزگر و عباس احتشام کاشانی اول تا سوم شدند.

 

در رشته دعاخوانی نیز یاسر پناهی فکور، امید رضا پرنلو و حسن پنداشته عنوان‌های اول تا سوم را کسب کردند.

 

محمدرضا عباسیان، محمد ضرغام و سبحان رفیع پرهیزکار نیز در رشته قرائت ترتیل اول تا سوم شدند.

 

همچنین در رشته حفظ کل زیر ۱۸ سال نیز محمد مهدی حاجی زاده، اباالفضل محمودی و ارشیا حاجی باباییان عنوان‌های اول تا سوم این دوره از مسابقات را کسب کردند.

نفرات برتر مسابقات قرآن کریم بخش برادران انتخاب شدند.

علیرضا محمدی، احسان اسماعیلی و علی مستشاری راد نیز در رشته حفظ کل قرآن کریم عنوان اول تا سوم را به خود اختصاص دادند.

در رشته قرائت زیر ۱۸ سال نیز امیر حسین لندرانی و علی نیکوکاران در چهل و هفتمین دوره مسابقات قرآن کریم اول و دوم شدند، این رشته فاقد نفر سوم بود.

احسان الله رحمانی، اباالفضل نبی لو و محمد سبحان پرسم نیز در رشته اذان عنوان‌های اول تا سوم را کسب کردند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار