قربانی گفت: محمد بیرانوند بعد از ۵۰ سال به سهمیه المپیک رسید که اتفاق کمی نبود و باید برای رشد ملی پوشان دائم در تلاطم باشیم.

نشست خبری مسئولان فدراسیون تیراندازی با حضور مرتضی قربانی رئیس فدراسیون، مریم طالبی سرمربی تفنگ، محسن نصر اصفهانی سرمربی تپانچه، نریمان نیک‌خو سرمربی تراپ و عباس محمدی سرپرست تیم اعزامی به بازی‌های المپیک پاریس امروز چهارشنبه برگزار شد.

مرتضی قربانی رئیس فدراسیون تیراندازی در ابتدای این نشست اظهار داشت: از روز اولی که آمدیم سعی ما این بود تیم‌ها را ارتقا بدهیم. اهداف پروازی ما سه سال متوقف شده بود و اردو‌ها اصلا منظم نبود. اولین گام ما این بود که مسابقات برزیل را اعزام کردیم که بچه‌ها موفق به مدال‌آوری شدند. برای تیم ملی هزینه کردیم. باید برای رشد ملی پوشان دائم در تلاطم باشیم. این رشته تجهیزات محور است ما باید همه اینها را مهیا کنیم و هم ورزشکاران را سر خط نگه داریم. هدفمان این بود در المپیک خوش بدرخشیم.

وی افزود: محمد بیرانوند بعد از ۵۰ سال به سهمیه برسد که اتفاق کمی نبود. در تفنگ و تپانچه هم با حضور مربیان خوبی که داریم به سهمیه برسند و قبل از المپیک حداقل به پنج کشور اعزام شدند. هانیه رستمیان در دوره گذشته در المپیک حضور داشته و رکورد هم مشخص است، اما این دوره شکر خدا درخشید. چهل امیرانی و رستمیان واقعا عملکردی در حد سکو داشتند. انتظار ما از عزیزان مدال طلا بود ولی در رشته تیراندازی این هدف محقق نشد.

قربانی ادامه داد: سی اسلحه برای تیراندازی آوردم که کار آسانی نبود ولی با این حال باز تلاش می‌کنیم ورزشکاران ما کاستی نداشته باشند. ورزشکاران ما یک سر و گردن از رقبا بالاتر هستند، اما به هر شکل ما آنطور که نیاز است هزینه نمی‌شود. ما نقاط ضعف داریم نقاط قوت هم داریم، اما رقیب‌های قدرتمند را هم نباید فراموش کرد.

قربانی افزود: ما نقاط ضعف داریم نقاط قوت هم داریم؛ که باید نقاط ضعف را برطرف کنیم. رقبای ما سخت هستند و بیرانوند در قهرمانی آسیا با تلاش توانست سهمیه بگیرد. در المپیک تیراندازان ما رکورد‌های بالایی زدند. هانیه رستمیان بین ۴۸ نفر سوم شد و به فینال رسید. چهل امیرانی بین ۴۴ نفر تا ورودی فینال رسید. اینها نفرات جوانی هستند و باید این موارد را در نظر داشته باشیم. باید خود را برای مسابقات بعدی آماده کنیم.

طالبی: نیازمند حمایت مالی هستیم

مریم طالبی سرمربی تفنگ نیز گفت: ما اگر بخواهیم برای المپیک بعدی برای مدال برنامه ریزی داشته باشیم قطعا نیاز به حمایت بیشتری داریم. همین تعداد اعزام‌ها به سختی انجام شد. تمام تیم‌ها پزشک، مشاور دارند که ما از داشتن این موارد محروم هستیم. داشتن این امکانات همه نیازمند حمایت مالی بیشتر است. 

تیراندازی در دو المپیک قبلی عملکرد قابل قبولی داشت

نصر اصفهانی سرمربی تپانچه نیز در واکنش به عدم کسب نتیجه در پاریس برخلاف المپیک توکیو گفت: اگر قرار باشد، چون ما در المپیک طلا گرفتیم دیگر از این رنگ پایین نیایم الان چنین این نتایج را نگرفته بود. خوشبختانه در مقایسه دو المپیک اخیر واقعا عملکرد موفقیتی آمیزی داشتیم در توکیو مدال داشتیم در پاریس هم فینالیست داشتیم که باید این عملکرد خوب فدراسیون دیده شود.

وی ادامه داد: ما از نظر مهمات و صلاح‌های جنگی در تحریم هستیم، اما سردار قربانی تلاش کرد این مشکل برطرف شود. رستمیان نیاز به قشنگ و صلاح‌های خاص خودش را دارد که مهیا شد و در نهایت هم او با اختلاف کم از پاریس از رسیدن به مدال باز ماند. 

نصر اصفهانی افزود: مسابقاتی که در پاریس برگزار شد برای اولین بار نفر هشتم ۵۸۵ زد ولی به مدال نرسید این رکورد کمی نیست. بچه‌های ما روزی هفت ساعت در شرایط گرما و سرما می‌مانند تا بتوانند در مسابقات افتخار آفرینی کنند. برای ما این نتایج حکم المپیک را داشت. امیدوارم وزارت ورزش حمایت خود را بیشتر کند تا پرچم ایران را بالا ببریم. امیدواریم لیگ تپانچه در ایران راه اندازی شود تا بچه‌های ما فینال بیشتری را تجربه کنند.

سرمربی تیم ملی تپانچه اضافه کرد: هر ورزشکاری هدف دارد و هدفش این است که به مدال المپیک برسد. همین الان جواد فروغی واقعا آماده است، اما وقتی آن مدال را در توکیو به دست آورد حواشی و بار روانی که ایجاد شد اجازه نداد دوباره این افتخار را به دست بیاورد. امیدوارم روزی ورزشکاران ما از نظر بار روانی به جایی برسند که بتوانند این شرایط را درک و تحمل کنند.

نصر اصفهانی خاطر نشان کرد: آن بار روانی که وجود دارد واقعا سخت است. کسی مثل ساعی در دو دوره مدال طلا گرفت. ساعی گفت در دور اول طلای او را دزدیدند و او فکر کرد افتخارش با آن مدال دزدیده شد و او دوباره برای کسب مدال تلاش کرد. تاثیر بار‌های روانی برای افراد مختلف متفاوت است. فروغی هم قطع به یقیین نه تنها رها نشد و چه بسا فدراسیون از او تا جای امکان حمایت کرد.

توضیح سرمربی تفنگ در مورد عملکرد تیراندازان در المپیک

مریم طالبی سرمربی تیم ملی تفنگ زنان اظهار کرد: تا المپیک بعدی اگر بخواهم فنی حرف بزنم زود است. قطعا کل تیم یک بازه ۲ ماهه به استراحت دارد. اگر بخواهیم برای لس آنجلس به مدال فکر کنیم نیاز به حمایت‌های مالی بیشتری نیاز داریم.

وی افزود: من شاهد هستم که همین اعزام‌ها را با شرایط سخت رئیس فدراسیون برای ما فراهم کرد. ما نیاز به یک برنامه‌ریزی ویژه داریم. نیاز به حمایت‌های مالی بیشتری داریم تا به اهداف برسیم.

طالبی در واکنش شرکت نکردن ملی‌پوشان تفنگ در سه وضعیت گفت: اجازه حضور پیدا نکرد. قانون جدیدی گذشته بودند که سهمیه را کسب کرده باشد که امتیاز لازم را نداشت.

او در خصوص کسب مدال در دوره قبل هم گفت: این رشته خیلی متفاوت است و نه مدال دور قبل شانسی بوده و نه این دوره کم کاری شده که نتوانستیم مدال بگیریم. شاید نتوانستیم مدال بگیریم، اما از دوره قربانی اولیه‌ای زیادی را داشتیم.

وی اضافه کرد: بخش اعزام فدراسیون صرف برگزاری اردو‌ها می‌شود. اردو‌های ما هزینه سرسام‌آوری دارد. توان اصلی فدراسیون همین جا گرفته می‌شود. هیچ حمایتی هم نمی‌شود. در مسابقات کسب سهمیه نوروزیان سه بار رکوردشکنی کرد. در بادی نکونام نسبت به رقبا ۱۰ مسابقه کمتر شرکت کرده بود و اگر یک سهمیه دیگر هم توزیع می‌شد می‌توانست سهمیه بگیرد. باید اشاره کنم تعداد سهمیه‌هایی که کسب می‌شود معیار سنجش هیچ فدراسیون در هیچ کشوری نیست. در هند در تفنگ ۴ ورزشکار زن داشت و ۴ مرد، اما تنها دو مدال گرفت.

مریم طالبی با بیان اینکه کسب سهمیه در تیراندازی در آسیا بسیار سخت است گفت: هر سه تیم مدالی میکس آسیایی بودند. در سایر ماده‌ها هم مدال‌های زیادی به آسیایی‌ها رسیده است. ورزشکاران ما در قهرمانی جهان باید کسب سهمیه کنند. حتی کسب سهمیه در تیراندازی به نسبت سایر رشته‌های دیگر سخت‌تر است.

او ادامه داد: شرمینه با پشت سر گذاشتن ۱۵ نفر یازدهم شد. او به فینال نرسید، اما عملکرد خوبی داشت، اما تنها در رسانه تیتر زده می‌شود که او به فینال نرسید. متاسفانه رشته ما آنجوری که مسئولان می‌گویند تیراندازی حمایت نمی‌شود. مسائل جزئی زیادی است که روی عملکرد تیراندازان تاثیر دارد.

نیک خو: عملکرد بیرانوند با معجزه برابری می‌کند

نریمان نیک‌خو سرمربی تراپ در واکنش به اینکه چرا کادر فنی و ملی پوشان ارتباط خوبی با رسانه‌های ندارند گفت: همانطور که گفتید من با افتخار در کنار رسانه‌ها بودم. اما این موضع اختیاری است برخی دوست دارند فقط به نشست خبری بسنده می‌کنند انتخاب من این بود در خدمت دوستان رسانه‌ای باشم.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: اینکه ما موفق شدیم که جوان ۱۵ ساله را به المپیک برسانیم که اتفاق کوچکی نبود و برخی کشور‌های صاحب نام اصلا موفق به کسب سهمیه نشدند. یکسری موارد در مورد بیراوند مطرح شد که با شیطنت همراه بود.

وی ادامه داد: ابتدا عنوان شد که او توان کسب مدال طلا دارد این واقعا در حد یک شوخی بود اینکه او اولین تجربه را داشته به کنار علاوه بر این آنجا بزرگ‌های جهان حضور داشتند. افرادی که این جو را به وجود آوردند به دنبال این بودند که الان بگویند در تراپ خوب نبودیم. عملکرد بیرانوند در ۱۷ ماه گذشته با معجزه برابری می‌کند. فکر می‌کنم در بحث مدال افراد غیر فنی ساختند که بعدا بتوانند نقد کنند. همه دوست داریم او طلا بگیرید ولی باید ببینیم برای او چه کار کردیم. نماینده آمریکا با تمامی امکانات امتیاز ۱۱۶ را به دست آورد و بیرانوند ما امتیاز ۱۱۷ را فقط نمی‌دانم چطور ما می‌توانیم با تجربه‌ای که بیرانوند دارد از او انتظار مدال در المپیک داشته باشیم.

سرمربی تیم تراپ گفت: وقتی ما در مسابقات شرکت می‌کنیم یک نفر با تمامی ورزشکاران مسابقه می‌دهد، اما برای مثال در رشته‌ای مانند کشتی و یا تکواندو شاید با پنج برد به مدال برسد ولی در تیراندازی برای رسیدن به فینال حداقل باید با ۳۵ نفر مسابقه دهند. من موفقیت این عزیزان را زیر سوال نمی‌برم ولی واقعا شرایط رشته‌ها باهم خیلی متفاوت است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار