شبکه تهران در آستانه فرا رسیدن اربعین حسینی با پخش ویژه برنامه‌های مختلف مذهبی همچون «سدره»، «معزا» و «محرم شهر» با عزاداران حسینی همراه می‌شود.

برنامه شبانگاهی «سدره» ویژه اربعین حسینی تا پایان ماه صفر به صورت زنده از کربلای معلی هر شب حوالی ساعت ۲۴ از قاب شبکه تهران تقدیم نگاه مخاطبان می‌شود.

این برنامه با اجرا و تهیه‌کنندگی مهیار عبداللهی در ماه محرم و صفر هر شب از کربلا معلی روانه آنتن می‌شود و در آستانه فرا رسیدن اربعین حسینی میزبان چهره‌های فعال هنری (هنرمندان) و مداحان خواهد بود. حال و هوای زیارت امام حسین (ع)، سفر به عتبات عالیات و بیان خاطرات شنیدنی از محور‌های اصلی این برنامه در گفتگو با مهمانان است.

برنامه «سدره» کاری از گروه معارف شبکه تهران است که به مدت ۷۵ دقیقه پخش می‌شود.

تاریخچه عزاداری‌ها در ایران

برنامه «معزا» به تهیه کنندگی محمدرضا کاشانی موحد از سه شنبه ۱۶ مرداد مقارن با اول ماه صفر ساعت ۸:۳۰ روی آنتن شبکه تهران رفته است.

برنامه تحلیلی – مذهبی «معزا» با محوریت بررسی تاریخچه عزاداری مردم ایران در ۳۰ قسمت ۲۵ دقیقه‌ای از قاب شبکه پایتخت دیدنی می‌شود.

این برنامه تحلیلی با اجرای سید حسین متولیان و کارشناسی حجت الاسلام سید عباس موسوی مطلق به بررسی دقیق تاریخچه عزاداری مردم ایران از زمان آل بویه تا عصر حاضر می‌پردازد و نقش حکومت‌ها در دوره‌های مختلف تاریخی واکاوی و تبیین می‌شود.

تکیه بر «عمود ۱۱۲۰»

برنامه معارفی «عمود ۱۱۲۰» یکی از ویژه برنامه‌های اربعین حسینی است که از عمود ۱۱۲۰ مسیر پیاده روی به کربلا برای عاشقان حسینی و دلدادگان ابا عبدالله (ع) به صورت زنده و مستقیم پخش می‌شود. این برنامه با ارسال گزارش‌های متنوع از مسیر پیاده روی اربعین حال و هوای زائران سید الشهدا (ع) را در مدت زمان ۱۵ دقیقه در فواصل و در طول روز تقدیم نگاه مخاطبان شبکه تهران می‌شود.

از تهران تا کربلا

«تا کربلا» عنوان دیگر برنامه معارفی شبکه تهران است که به صورت زنده در روز‌های منتهی به اربعین حسینی پخش می‌شود. این ویژه برنامه زنده نیز مسیر‌های پیاده روی اربعین حسینی را از تهران به سمت کربلا نشان می‌دهد.

روایت حماسه‌های کربلا در «محرم شهر»

شبکه تهران در آستانه فرا رسیدن اربعینی حسینی، برنامه تلویزیونی «محرم شهر» را در قالب دومین رویداد آیینی شهر تهران در میدان آزادی تماشایی می‌کند.

این برنامه هرشب ساعت ۲۲ به صورت زنده مهمان خانه مخاطبان می‌شود و بینندگان شبکه تهران را آرام آرام با حال و هوای اربعین و سفر به کربلا و پیاده روی اربعین نزدیک می‌کند.
«محرم شهر» رویدادی آیینی حماسی همراه با خلاقیت هنری است و تلاش دارد مراسم عزاداری سیدالشهدا (ع) را در دهه سوم ماه محرم و دهه اول ماه صفر زنده نگه دارد و فضای شهر تهران را حسینی (ع) کند.

این رویداد با هدف ایجاد شور و شعور حسینی و ارتباط معنایی شهروندان با سیره حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و عاشورای حسینی، از ۲۴ محرم آغاز شده و تا ۸ صفر (۹ تا ۲۳ مرداد) با برگزاری برنامه‌های مختلف فرهنگی در میدان آزادی از ساعت ۱۸ تا ۲۴ پذیرای عموم مردم است.

برنامه معارفی «محرم شهر» میدان آزادی هر شب ساعت ۲۲ از قاب شبکه تهران به مدت ۳۰ دقیقه تقدیم نگاه پر مهر مخاطبان می‌شود.

سکانس‌های تماشایی تکیه ملت

هم زمان با آغاز سوگواره هنری آیینی «تکیه ملت»، برنامه گروه ارکستر سمفونیک و گروه کُر سازمان صداوسیما از قاب شبکه تهران ساعت ۱۹ نمایش داده می‌شود.

در این ویژه برنامه موسیقایی که در کنار برخی دیگر از فعالیت‌های فرهنگی هنری دیگر پیش روی مخاطبان قرار می‌گیرد، حسین شریفی رهبر ارکستر و سالار عقیلی به عنوان خواننده حضور دارند.

رقابت هنری و آئینی نوجوانان دختر و پسر با میزبانی محسن عراقی، نمایشگاه و مواکب پذیرایی از دیگر برنامه‌هایی هستند که در ویژه برنامه «تکیه ملت» پیش روی مخاطبان قرار خواهد گرفت.

سوگواره هنری آیینی «تکیه ملت» در قالب رویداد مردمی «آرمان» با شعار «آرمان شهر من» پیش روی مخاطبان قرار گرفته است.

«تکیه ملت» هر شب ساعت ۱۹ به مدت ۵۰ دقیقه از قاب شبکه پایتخت تقدیم نگاه مخاطبان می‌شود.

همچنین پخش مستند‌های ویژه، فیلم‌های سینمایی، گفتگو‌های مرتبط در برنامه‌های مختلف شبکه تهران از جمله «سلام تهران»، «به خانه برمی‌گردیم»، «تهران ۲۰» و پخش گزارش‌هایی از برنامه‌های «در شهر» و «در استان»، مداحی، موسیقی تصویر محرمی و... نیز برای این ایام پیش‌بینی شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار