یک متخصص سلامت برای آن دسته از مادران باردار که قصد حضور در راهپیمایی اربعین را دارند، توصیه‌هایی داشت.

مدیر سلامت خانواده جمعیت و مدارس مرکز بهداشت خوزستان با اشاره به شیوه سفر مادران باردار در راهپیمایی اربعین گفت: مادران باردار حین پیاده‌روی نباید وسیله یا کوله سنگین حمل کنند و بهتر است حین استراحت هم پای خود را کمی بالاتر قرار دهند و در صورت امکان کف پا در زمان استراحت روی بطری یخ‌زده ماساژ داده شود.

دکتر مژگان قاسمی اظهار کرد: زنان باردار برای اینکه بتوانند به سفر پیاده‌روی اربعین بروند بهتر است شرایط خود را با پزشک و ماما مطرح کنند. بعضی بارداری‌ها نیازمند مراقبت ویژه هستند و اجازه پیاده‌روی طولانی و یا حتی سفر ندارند، اما در صورتی که سیر بارداری طبیعی باشد از نظر پزشکی منعی برای رفتن به پیاده‌روی اربعین وجود ندارد.

وی افزود: بهتر است زنان باردار غذا‌های سبک را برای خوردن انتخاب کنند یا وعده‌های غذایی را به بیشتر از سه وعده کم حجم تقسیم کنند و از پرخوری و درهم‌خوری هم پرهیز کنند.

توصیه‌های تغذیه‌ای برای مادران باردار

مدیر سلامت خانواده، جمعیت و مدارس مرکز بهداشت خوزستان گفت: برای پیشگیری از کم‌آبی باید از آب و مایعات استفاده شود. لازم است زنان باردار قبل از نوشیدن آب و خوردن مواد غذایی از سالم بودن آن مطمئن شوند.

وی با بیان اینکه زنان باردار بدون تجویز پزشک نباید هیچ دارویی استفاده کنند، افزود: مادران باردار دارو‌های گیاهی را نیز بدون تجویز پزشک مصرف نکنند.

قاسمی گفت: زنان باردار تا حد ممکن از مصرف کنسرو، غذای آماده مانند پیتزا و سوسیس و کالباس، غذای پرچرب و شور، نوشیدنی‌های کارخانه‌ای، گوشت و جگر خام و نیمه‌پز و تنقلات کارخانه‌ای مانند چیپس و پفک خودداری کنند.

وی عنوان کرد: توصیه می‌شود از همه گروه‌های غذایی شامل گروه نان و غلات، گروه گوشت، حبوبات، تخم مرغ و مغزها، گروه شیر و لبنیات، گروه میوه‌ها و گروه سبزی‌ها استفاده شود. زنان باردار لازم است دارو‌های مصرفی روزانه و مکمل‌های دارویی مانند قرص اسید فولیک، قرص آهن و کپسول مولتی ویتامین و پرل ویتامین D ۱۰۰۰ واحدی را همراه ببرند و مصرف کنند.

نکاتی برای حرکت سالم در مسیر پیاده‌روی

مدیر سلامت خانواده، جمعیت و مدارس مرکز بهداشت خوزستان گفت: مادران باردار حین پیاده‌روی نباید وسیله یا کوله سنگین حمل کنند و بهتر است حین استراحت هم پای خود را کمی بالاتر قرار دهند و در صورت امکان کف پا در زمان استراحت روی بطری یخ‌زده ماساژ داده شود.

وی افزود: انجام ماساژ عضلات ساق پا نیز به گردش خون و رفع خستگی مادران کمک می‌کند. الزامی است زنان باردار هر دو ساعت یکبار به مدت ۱۰ دقیقه استراحت کنند.

قاسمی بیان کرد: لازم است زنان باردار از قرار گرفتن در معرض تشعشعات، گزش حشرات و جانواران موذی، افراد دارای بیماری‌های تنفسی و عفونی و محیط‌های آلوده و غیر بهداشتی خودداری کنند.

وی عنوان کرد: زن بارداری که در مسیر پیاده‌روی اربعین از وسیله نقلیه استفاده می‌کند، بعد از هر دو ساعت باید ۲۰ دقیقه از ماشین پیاده شود و قدم بزند، زیرا نشستن بیش از اندازه موجب ورم و درد مفاصل و مشکلات جسمی دیگر برای زنان باردار می‌شود.

مدیر سلامت خانواده، جمعیت و مدارس مرکز بهداشت خوزستان گفت: لباس راحت و آزاد در هوای گرم عراق جزو ملزومات پیاده‌روی برای زنان باردار است و باید از لباس رو و لباس زیر مناسب و راحت استفاده کنند و لباس‌های زیر را هم روزانه تعویض کنند.

وی افزود: لازم است نزدیکترین واحد یا پایگاه ارایه خدمات بهداشتی و درمانی منطقه اقامت خود را شناسایی کنند تا بتواند در صورت نیاز سریعتر مراجعه کنند.

علائم نیازمند مراقبت ویژه بارداری

قاسمی بیان کرد: به علائم نیازمند مراقبت ویژه بارداری و علائم زایمان توجه شود و در صورت وجود هر علامتی، به سرعت به مرکز ارائه خدمات بهداشتی و درمانی مراجعه کنند.

مدیر سلامت خانواده، جمعیت و مدارس مرکز بهداشت خوزستان با اشاره به علائم نیازمند مراقبت ویژه بارداری گفت: خونریزی یا لکه بینی، تنگی نفس و تپش قلب، سردرد، تاری دید، کاهش یا نداشتن حرکت جنین، آبریزش یا خیس شدن ناگهانی، درد و ورم یک طرفه ساق و ران، درد شکم و پهلو‌ها و یا درد سر دل، سوزش یا درد هنگام ادرار کردن، استفراغ شدید و مداوم یا خونی، تب و لرز، ورم دست‌ها و صورت، افزایش وزن ناگهانی (یک کیلوگرم یا بیشتر در هفته)، عفونت و آبسه و درد شدید دندان علائم نیازمند مراقبت ویژه بارداری هستند.

برخی علائم شکایات شایع بارداری

وی بیان کرد: تهوع و استفراغ صبحگاهی یکی از این علائم است که توصیه می‌شود برای کاهش این علائم یک وعده کوچک غذا مانند پنیر و بیسکویت ترد بلافاصله پس از بیدار شدن یا در طول شب مصرف شود.

قاسمی گفت: آرام خوردن غذا و در وعده‌های کم، کاهش مصرف غذا‌های بودار و تند و ادویه‌دار، کاهش مصرف غذا‌های داغ و چرب، اجتناب از خالی نگه داشتن معده، صرف غذا با دمای ملایم و سرد، استفاده از دم کرده زنجبیل و بابونه و یا بوییدن آن و پرهیز از تغییر وضعیت ناگهانی مانند سریع برخاستن از رختخواب توصیه می‌شود.

وی بیان کرد: برای رفع سوزش سر دل نیز مشابه توصیه‌های تهوع و استفراغ و انجام تمرین‌های ورزشی مخصوص توصیه می‌شود.

مدیر سلامت خانواده، جمعیت و مدارس مرکز بهداشت خوزستان گفت: یکی از مشکلات شایع در مادران باردار یبوست است که در این خصوص افزایش فعالیت بدنی، رژیم غذایی سبوس‌دار و فیبردار و نوشیدن مایعات توصیه می‌شود. 

قاسمی عنوان کرد: برای برطرف کردن گرفتگی پا نیز از کیسه آب گرم، ماساژ یخ، انجام حرکت کشش کف پا به سمت داخل (بدن) و مایعات بیشتر استفاده شود.
 
وی افزود: درد پشت و درد‌های لگنی نیز یکی دیگر از مشکلات شایع است که پوشیدن کفش مناسب پیاده‌روی، نشستن روی صندلی‌هایی که پشتی محکم و مناسب دارد، خوابیدن به پهلو با کمک گرفتن از بالش بین زانوها، استفاده از ماساژ یا کیسه آب گرم یا سرد برای ناحیه دردناک، انجام تمرین‌های ورزشی تقویت عضلات کمر در این راستا توصیه می‌شود. 

مدیر سلامت خانواده، جمعیت و مدارس مرکز بهداشت خوزستان گفت: اگر ورم در اندام‌های تحتانی است و علتی جز بارداری ندارد، خودداری از آویزان نگهداشتن پا‌ها به مدت طولانی و بالاتر نگهداشتن پا‌ها ازسطح زمین هنگام استراحت مد نظر قرار بگیرد. 

منبع: ایسنا 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.