یک مقام وزارت خارجه آمریکا گفت که قطر تلاش می‌کند نمایندگان جنبش حماس به مذاکرات آتش‌بس این هفته بپیوندند.

ودانت پاتل، معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در توضیح احتمال حضور نمایندگانی از جنبش حماس در ادامه مذاکرات آتش‌بس غزه که روز پنجشنبه برگزار می‌شود، به خبرنگاران گفت: «شرکای ما در قطر به واشنگتن اطمینان داده‌اند که برای حضور حماس در مذاکرات آتش‌بس این هفته تلاش خواهند کرد».  

به گزارش العربیه، این مقام آمریکایی افزود که واشنگتن انتظار دارد مذاکرات پیشرفت داشته باشد.

مذاکرات آتش‌بس غزه قرار است پنجشنبه این هفته از سر گرفته شود. حماس عدم حضور خود در مذاکرات را مستقیما اعلام نکرده، اما می‌گوید به جای ارائه طرح‌های جدید و گفت‌وگو‌های بیشتر، میانجیگران باید رژیم صهیونیستی را وادار کنند مفاد مورد توافق طرح سه مرحله‌ای پیشین را اجرا کند.

«جهاد طه» سخنگوی جنبش حماس امروز (سه‌شنبه) مجددا بر مواضع پیشین جنبش در این خصوص تاکید کرده و گفت: «اشغالگران می‌خواهند از مذاکرات به عنوان پوششی برای انجام کشتار‌های خود استفاده کنند». او صراحتا گفت که آینده مذاکرات درباره آتش‌بس و تبادل اسرا تنها با فشار بر طرف صهیونیستی تضمین می‌شود.

طرح ۳ مرحله‌ای خواستار آتش‌بس اولیه ۶ هفته‌ای و مبادله اسرا میان رژیم صهیونیستی و مقاومت فلسطین است. مرحله دوم این طرح شامل آتش‌بس دائمی و مرحله سوم نیز شامل بازسازی غزه است.  

مذاکرات آتش‌بس در غزه تا کنون علی‌رغم چندین دور گفت‌وگو در کشور‌های مصر و قطر بی‌نتیجه مانده است. کارشناسان می‌گویند بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به تیم مذاکره‌کننده خود اعتماد ندارد و هر بار در میانه مذاکرات با طرح شروط جدید، دستیابی به توافق را هفته‌ها عقب می‌اندازد.

مترجم: زهرا نجفی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار