رئیس اداره منابع طبیعی انار گفت: مراتع، امروزه با وجود بهره برداری بی رویه و سوء مدیریت دچار نابودی و کاهش پتانسیل شده اند.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان انار گفت: مراتع به عنوان یکی از بزرگترین اکوسیستم‌های طبیعی کارکرد‌های فراوانی دارند؛ ولی امروزه با وجود بهره برداری بی رویه و سوء مدیریت دچار نابودی و کاهش پتانسیل شده اند.

داوود علینژاد گفت: در مناطق خشک و نیمه خشک کشور، معمولاً بارش‌ها به صورت رگباری، در زمان کم و با شدت زیاد اتفاق می‌افتند؛ همین امر دلیلی بر لزوم اجرای پروژه‌هایی در جهت کنترل روان آب و ذخیره‌سازی نزولات جوی، کاهش فرسایش خاک و تقویت سفره‌های آب زیرزمینی است.

وی افزود: یکی از روش‏های مهم اصلاح مراتع و افزایش تولید علوفه در آنها، ذخیره نزولات آسمانی در خاک با استفاده از اجرای پروژه‌های گوناگون بیابان زدایی مانند احداث هلالی‌های آبگیر همراه با بذرکاری است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان انار بیان داشت: از اثرات اجرای پروژه احداث هلالی آبگیر می‌توان به بالابردن سطح و توان تولید پوشش گیاهی، تنوع و غنای گونه ای، تاثیر مثبت بر خصوصیات فیزیکی و شیمیایی خاک و ترسیب کربن در خاک و گیاه اشاره کرد.

به گفته وی، نقش مؤثر سازه‌های مکانیکی کوچک در جمع‌آوری آب باران باعث اجرای پروژه‌های احداث سازۀ مکانیکی هلالی آبگیر در سطح قابل توجهی از مراتع استان گردیده است.

علینژاد افزود: در مناطقی که بارندگی سالانه آن کمتر از ۱۰۰ میلیمتر است، رطوبت خاک معمولاً حتی برای ایجاد پوشش گیاهی تنگ هم کفایت نمی‌کند، احداث هلالی آبگیر باعث جمع آوری هرز آب و افزایش رطوبت خاک گردیده و زمینه احیاء و اصلاح مراتع را فراهم می‌کند.

وی گفت: پروژه احداث هلالی آبگیر که در سطحی بالغ بر ۱۵۰ هکتار با اعتباری بیش از سه میلیارد ریال از مرداد ماه سال جاری که در مراتع تل سیاه شهرستان در حال اجراست علاوه بر ایجاد بستری مناسب جهت رشد و نمو بذور و احیاء مراتع، نقش مؤثری را در افزایش مشارکت بهره برداران و ایجاد اشتغال و بالا بردن توان اقتصادی مراتعداران ایفا می‌نماید.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار