مدیرکل دفتر آبخیزداری و حفاظت خاک سازمان جنگل‌ها گفت: ۱۴ میلیون هکتار از سطح اراضی کشور کانون ریزگرد‌ها هستند که حفاظت از خاک این اراضی در برابر فرسایش مهم است.

حمید نوری در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: در مجموع ۴۱ میلیون هکتار مطالعه تفصیلی و اجرایی برای بحث آبخیزداری داریم که تاکنون ۳۰ میلیون هکتار در دست اجرا است.

به گفته او، در برنامه ششم قرار بود ۱۰ میلیون هکتار عملیات آبخیزداری و آبخوانداری اجرا شود که به دلیل محدودیت اعتباری در سطح ۶.۵ میلیون هکتار معادل بیش از ۵۰ درصد برنامه اجرا شد. حال در برنامه هفتم  اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوانداری در سطح ۲۰ میلیون هکتار هدف‌گذاری شده که براین اساس کاهش ۲۰ درصدی فرسایش و کاهش ۲۰ درصدی کانون‌های تخریب و گرد و غبار در نظر گرفته شده است.

اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوانداری در سطح ۲۰ میلیون هکتار نیازمند تخصیص ۱۳۳ همت اعتبار

نوری ادامه داد: مطابق برنامه هفتم اقدامات آبخیزداری، ۱۳۳ همت اعتبار نیاز دارد که در بودجه سالانه به تفکیک مورد توجه سازمان برنامه و بودجه قرار خواهد گرفت. همچنین امسال ۱۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای آبخیزداری در نظر گرفته شده که پیش بینی می‌شود طبق سنوات گذشته بخش قابل توجهی تامین اعتبار شود و با توجه به نگاهی که در سال‌های اخیر به آبخیزداری و آبخوانداری معطوف شده شاید بتوان کمک‌های بیشتری در این قالب برنامه‌های دیگر استانی اضافه شود.

مدیرکل آبخیزداری و حفاظت خاک سازمان جنگل‌ها با بیان اینکه بیش از ۵۰ درصد تعهدات عملیات آبخیزداری برای امسال اجرا شده است، افزود: به واسطه دیون و دادن اوراق اسناد  که  تا حدودی پرداخت پروژه‌ها را دچار چالش می‌کند، عملا بیش از ۵۰ درصد تعهدات ۱۴۰۲ را تا مرداد انجام دادیم و براساس اعتبارات تا پایان شهریور که سقف تعهدات ۱۴۰۲ خواهد بود، ۱۵۰ هزارهکتار برنامه امسال را اجرا خواهیم کرد.

به گفته او، بنابر آمار ۱۴ میلیون هکتار از سطح اراضی کشور کانون ریزگرد‌ها هستند که بدین منظور حفاظت از خاک این اراضی در برابر فرسایش مهم است.

اجرای طرح کاشت یک میلیارد درخت  روشی برای اجرای اقدامات بیولوژیک در استان ها

نوری ادامه داد: ۹۰ میلیون هکتار اراضی آماده برنامه ریزی است و برداشت ما این است که در برنامه هفتم ۲۰ میلیون هکتار در نظر گرفتیم، در برنامه هشتم باید مابقی را اجرا کنیم که این امر بدان معناست که بخشی از  مطالعه انجام شود و بعد از مطالعات، اقدامات آبخیزداری و آبخوانداری صورت بگیرد. گفتنی است که تمامی عوامل را نباید به آبخیزداری و آبخوانداری گره زد، بلکه سایر دستگاه‌ها مثل وزارت نیرو، مسکن و شهرسازی که ممکن است مصادیق تخریب خام در آنهاد دیده شود یا  در مدیریت جامع یکپارچه حوزه‌های آبخیز نقش آفرین باشند، آنها هم باید اقدامات بصورت افزا برنامه ریزی کنند تا چالش‌های تغییر اقلیم و شدت تخریب سرزمین را بتوان مدیریت کرد.

این مقام مسئول  با تاکید بر اجرای اقدامات بیولوژیک کنترل سیلاب در کشور افزود: طرح کاشت یک میلیارد درخت در کنار اقدامات آبخیزداری و آبخوانداری به عنوان اقدامات بیولوژیک در نظر گرفتیم و حداقل ۲۵ درصد اقدامات آبخیزداری اعلامی به استان‌ها مبنی بر اجرای اقدامات بیولوژیک بوده و طرح کاشت یک میلیارد درخت و نگاه ۲۵ درصدی که استان‌ها موظف به اقدامات بیولوژیک هستند، شاید بتواند کمک جدی به ارتقای سلامت حوزه‌های آبخیز کند.

مدیرکل دفتر آبخیزداری و حفاظت خاک سازمان جنگل‌ها گفت: در مبحث سیلاب، طبق مطالعات مناطق پخش سیلاب جایابی و مکان یابی شدند، براین اساس ۱۴ میلیون هکتار اراضی مستعد پخش سیلاب در کشور وجود دارد که با اجرای مطالعات دقیق‌تر در سطح ۳ میلیون هکتار بصورت مشخص می‌توانیم اقدامات نفوذ آب و پخش سیلاب در روان آب‌های اضافی انجام دهیم که اجرای آن در سطح کشور به مدیریت سیلاب کمک می‌کند.

خبرنگار: آزاده محبی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار