کشورهای منطقه با میلیارد‌ها دلار سرمایه‌گذاری و دادن تابعیت به ورزشکاران دیگر کشورها، هنوز نتوانسته‌اند حتی به گرد پای ورزش ایران برسند.

همیشه همین‌طور بود و باز هم همین‌طور شد؛ ورزش ایران فرسنگ‌ها بالاتر از ورزش کشور‌های مناطق همجوار و هم مرز و در کل خاورمیانه قرار دارد. در المپیک بار دیگر ورزش ایران این مسأله را به رخ همه کشید، از رقبای ضعیف مثل افغانستان و پاکستان گرفته تا رقبایی، چون ترکیه، عربستان، قطر و بحرین که با میلیارد‌ها دلار سرمایه‌گذاری و دادن تابعیت به ورزشکاران دیگر کشورها، هنوز نتوانسته‌اند حتی به گرد پای ورزش ایران برسند. المپیک پاریس جلوه دیگری از برتری ورزش ایران در منطقه بود.

آخر و عاقبت عربستان و امارات! 
گول فوتبال پر رنگ و لعاب عربستان سعودی را نخورید، آنها در ورزش هیچ حرفی برای گفتن ندارند. شاهد این ادعا عملکرد اخیر کاروان ورزشی این کشور در پاریس است. این کشور هیچ مدالی در المپیک نگرفت تا ثابت شود پول‌های هزینه شده و بی‌حساب و کتاب در ورزش این کشور به خصوص فوتبال چقدر بی‌فایده است. اما کشور دیگری که علیرغم همه بریز و بپاش‌ها در پاریس به هیچ جا نرسید امارات بود. اماراتی‌ها هم تبحر زیادی به اعطای ملوکانه تابعیت کشورشان به ورزشکاران ملیت‌های مختلف دارند تا بلکه بتوانند به مدال برسند، اما آنها هم در جدول مدال‌بگیران پاریس هیچ جایگاهی برای خود پیدا نکردند. امارات هم دقیقا وضعیتی مشابه عربستان دارد. پول‌های بی‌حساب با مدیریت‌های عجیب ورزشی در این کشور جمع بسته شد و نتیجه آن ناکامی مطلق در آوردگاه عظیم المپیک بود. پس فعلا این را به خاطر می‌سپاریم؛ پول باید در ورزش درست هزینه شود وگرنه عاقبت عربستان و قطر و امارات در انتظار چنین کشور‌هایی است. 
 
بنیه خالی کویت و عمان 
از دیگر کشور‌های پولدار خاورمیانه که در پاریس ناکام مطلق بودند می‌توان به کویت اشاره کرد. البته کویتی‌ها بیش از یک دهه است که انگار از مدار ورزش خارج شده‌اند و قصد بازگشت به نقطه اصلی را هم ندارند. عمان را هم می‌توان دیگر کشور متمولی نامید که با تمام هزینه‌های سنگین به هیچ جا نرسید. البته ذکر این نکته نباید از یاد برود که بنیه ورزش کشور‌هایی همچون کویت و عمان بسیار ضعیف و تقریبا عاری از سرمایه انسانی است. 
 
موفقیت: حضور صرف در المپیک 
چه کسی از ورزشکاران کشور‌هایی همچون فلسطین، یمن، سوریه و افغانستان انتظار کسب مدال دارد؟ این کشور‌ها درگیر چالش‌های فرامنطقه‌ای هستند. حضورصرف درالمپیک برای این کشورهاکه با کوهی ازمشکلات مربوط به جنگ و قحطی و البته محدودیت‌های شدید اجتماعی و کمبود امکانات روبه‌روهستند خود یک موفقیت عظیم به شمار می‌رود. نمایندگان ورزشی این کشور‌ها هم در المپیک به مدال دست پیدا نکردند. لبنان نیز در دسته کشور‌های دیگری ازخاورمیانه قرارگرفت که در المپیک پاریس هیچ مدالی کسب نکرد. 
 
شاهکار پاکستان و حسرت ترکیه 
پاکستان بعد از۴۰سال به مدال طلای المپیک رسید و قهرمان طلایی پاکستانی‌ها ورزشکاری در رشته پرتاب نیزه است، از همان دست ورزشکارانی که به قول ورزشی‌ها گلخانه‌ای و کاملا خودجوش پیشرفت کرده‌اند. پاکستان برای همیشه به این مدال طلا فخر خواهد فروخت. این تنها دستاورد همسایه شرقی ایران در المپیک پاریس بود. همین مدال طلا باعث شد پاکستان بالاتر از ترکیه قرار بگیرد که هشت مدال گرفته بود، اما جای مدال طلا به شدت برای جدول مدالی آنها خالی بود. ترکیه سه نقره و پنج برنز گرفت. ورزشکاران این کشور با حسرت طلا به کشور خود برگشتند. 
 
پول‌های بر باد رفته قطر 
دو کشور متمول عربی قطر و اردن نیز عملکرد چندان جالبی نداشتند. قطر که در تمام سال‌های اخیر با عجله در حال اعطای تابعیت به ورزشکاران مختلف به خصوص آفریقایی‌ها بود در پاریس فقط یک مدال برنز گرفت. اردنی‌ها کمی وضعیت بهتری داشتند و موفق به کسب یک مدال نقره شدند که البته با توجه به سرمایه انسانی ورزش این کشور بسیار جالب توجه است. اما قطر یک شکست بزرگ را تجربه کرد. آنها چیزی بیشتر از یک مدال برنز می‌خواستند. به نظر می‌رسد پول‌های صرف شده در این کشور برای پیشرفت ورزش هدر رفته است. البته فوتبال را باید استثنا بدانیم. 
 
ایران؛ موفقیتی فراتر از خاورمیانه 
ایران با سه طلا، شش نقره و سه برنز در المپیک پاریس حرف اول را درکشور‌های خاورمیانه زد. این تعداد مدال حاکی از فاصله قابل توجه ورزش ایران با تمام کشور‌های منطقه است. اما مشاهده جدول مدال‌بگیران نشان می‌دهد این موفقیت فراتر از خاورمیانه است. ایران از لحاظ کسب مدال و جایگاه در جدول نهایی المپیک بالاتر از بسیاری کشور‌هایی نظیر اوکراین، بلژیک، بلغارستان، چک، کرواسی، اسلوونی، لهستان، سوئیس، آرژانتین و یکی دو جین کشور دیگر قرار دارد. ایران در جایگاه نهایی در رده بیست و یکم قرار گرفته است.

مدال‌های غیربحرینی بحرینی‌ها!
اما این‌طور هم نیست که خاورمیانه به غیر از ایران در المپیک مدال بگیر دیگری نداشته باشد. کشور کوچک بحرین پس از ایران در رتبه دوم بهترین عملکرد خاورمیانه درالمپیک پاریس قرارمی‌گیرد. بحرینی‌ها در این رقابت‌ها موفق به کسب دو مدال طلا، یک نقره و یک برنز شدند. اماواقعیت بسیارمهمی درباره عملکردبحرینی‌هادرالمپیک وجوددارد؛ مدال‌های طلای بحرینی‌ها ازسوی ورزشکاران روس و کنیایی‌الاصل به دست آمد. ورزشکار نقره‌ای این کشور هم اصالتا اهل نیجریه است و دارنده مدال برنز کاروان ورزشی بحرین هم در واقع از ارمنستان تابعیت این کشور کوچک را گرفته است.

منبع: روزنامه جام جم

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۶ ۲۳ مرداد ۱۴۰۳
ازبکستان از منطقه سلام ویژه میرسونه
آخرین اخبار