بنابر گفته مسئولان، اگر بناست بیمه‌ای در بخش ریلی صادر شود باید در حوزه ثالث باشد و نباید شاهد صدور بیمه مسئولیت باشیم.

بیمه شخص ثالث وسایل نقلیه ریلی تکلیف قانونی است که در ماده یک قانون بیمه اجباری شخص ثالث به صراحت به آن اشاره شده است.

بهمن سال ۱۴۰۱ بود که مجید بهزاد پور رئیس کل بیمه مرکزی وقت به خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: قانون بیمه شخص ثالث پیش بینی کرده است که تمام وسایل نقلیه مشمول بیمه اجباری شخص ثالث شوند. در گذشته وسایل نقلی ریلی تحت پوشش این قانون نبودند اخیرا با تلاش و همکاری خود مجموعه راه آهن و سایر بخش‌ها در ابتدا یک پیش نویس تهیه و برای هیات دولت در مهر (۱۴۰۱) ارسال کردیم سقف این نرخ‌ها مشخص و ابلاغ شد.

او در ادامه افزود: روز گذشته (۳ بهمن ۱۴۰۱) در جلسه شورای عالی بیمه، جدول‌ها با توجه به سقف مشخص شده کامل و عدد‌های دقیق تعیین و به مجموعه شرکت‌های بیمه ابلاغ شد که می‌توانند از الان به بعد تمام افرادی که به خاطر حوادث ریلی دچار حادثه می‌شوند تحت پوشش شرکت‌های بیمه قرار گیرند.

بیمه شخص ثالث وسایل نقلیه ریلی که سال گذشته محقق نشد و ۲۶ خردادماه امسال باشگاه خبرنگاران جوان برای مطلع شدن از آخرین جزئیات بیمه شخص وسایل نقلیه ریلی به سراغ بیمه مرکزی رفت و در این راستا صادق کیان مدیر توسعه و نوآوری مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات بیمه مرکزی به خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: در خصوص بیمه‌نامه شخص ثالت وسایل نقلیه ریلی یک شیوه‌نامه‌ای را از اسفندماه سال گذشته به شرکت‌های بیمه ابلاغ کردیم و شرکت‌های بیمه در حال راه اندازی موارد ابلاغی هستند تست‌هایی گرفته شده، جواب تست‌های عملیاتی مثبت بوده و شرکت‌های بیمه امکان صدور بیمه‌نامه را دارند.

این مقام مسئول در ادامه اظهار کرد: این بحث دو جنبه دارد یک این که بیمه‌مرکزی به عنوان نهاد تنطیم‌گر کنترل کار را انجام می‌دهد، اما لازم است که در نرم افزار‌های شرکت بیمه هم تغییراتی انجام و بروزرسانی در این نوع بیمه شکل گیرد بعد از ابلاغ بیمه‌مرکزی شرکت‌های بیمه هم برای انجام آن گام برداشتند. باید اشاره کرد در انتهای سال گذشته هم جدول تعرفه حق بیمه شخص ثالت وسایل نقلیه ریلی برای امسال توسط معاونت نظارت بیمه مرکزی ابلاغ شده است و امیدواریم تا انتهای ماه آینده (تیرماه) در صورت آمادگی شرکت‌های بیمه امکان صدور این بیمه‌نامه‌ها را داشته باشیم.

او همچنین اظهار کرد: شرکت‌های بیمه بستری دارند که فرآیند بیمه‌گری باید در آن نهادینه شود برای بیمه شخص ثالث این موضوع اتفاق افتاده، اما به دلیل مفاهیمی که در بحث ریلی وجود دارد لازم است تغییراتی ایجاد، پیاده سازی و بعد به شکل کلی عملیاتی شود که این اقدامات از اسفندماه سال گذشته آغاز شده و بیمه مرکزی این اقدامات را پیگیری می‌کند. 

برای لوکوموتیوها و قطارها نباید بیمه مسئولیت صادر شود

حالا به تازگی مهدی مختاری رئیس مرکز فناوری، امنیت اطلاعات و توسعه هوشمند بیمه مرکزی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان گفته است: موضوع بیمه شخص ثالث لوکوموتیو و قطار مدت‌هاست که در بیمه مرکزی مطرح شده است از لحاظ فنی غیر از بحث لوکوموتیو موضوعات دیگری هم در حوزه ثالث داریم که دستورات بالادستی است.

این مقام مسئول در ادامه اظهار کرد: تیم ما در بیمه مرکزی یک برنامه‌ریزی کرد و تمام موضوعاتی از این جنس که دستورات بالادستی هم دارد مد نظر قرار داد و یک نسخه جدید از ورژن جدید ثالث را آماده سازی کردیم و تقریبا از اواسط پاییز، آبان ماه آن را اجرایی می‌کنیم و خیلی از موضوعاتی در آنجا دیگر حل می‌شود.

مختاری افزود: در خصوص لوکوموتیو و قطار‌ها در نسخه فعلی ثالث بحث اجرای موضوع بیمه شخص ثالت لوکوموتیو و قطار را اجرایی کردیم و بخشنامه هم زده و موارد ابلاغ شد و این بحث اکنون اجرایی است و اگر شرکتی هم این کار را انجام ندهد تخلف بوده و اگر بیمه‌ای بناست صادر شود باید در حوزه ثالث باشد و نباید بیمه مسئولیت صادر شود.

او می‌گوید: در کل بحث بیمه شخص ثالث وسایل نقلیه ریلی از سمت بیمه مرکزی به ایستگاه پایانی رسیده و اگر شرکتی برای بیمه قطار و لوکوموتیو رجوع کرد شرکت‌های بیمه بر اساس بخشنامه موظف هستند بیمه شخص ثالت صادر کنند و اگر شرکت بیمه‌نامه دیگری صادر کند تخلف محسوب می‌شود.

روز گذشته هم رئیس کل بیمه مرکزی با اشاره به بحث بیمه شخص ثالث وسایل نقلیه ریلی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: یکی دیگر از اقدامات بیمه مرکزی تسری بیمه شخص ثالث در حوزه ریلی قطار شهری و بین شهری بود که اکنون بیمه‌ها شخص ثالث را به بخش ریلی می‌فروشند.

مرحله اول بیمه شخص ثالت قطارها حل شده است

در ادامه هم برای آگاهی از جزئیات بیشتر بیمه شخص ثالث وسایل نقلیه ریلی باشگاه خبرنگاران جوان به سراغ میعاد صالحی مدیرعامل شرکت راه آهن رفت و او با بیان اینکه بیمه شخص ثالث در قطار یک تفاوتی با سایر بخش‌های حمل ونقلی از جمله اتوبوس و هواپیما دارد؛ گفت: کشنده و بخش قدرت در اتوبوس و یا سایر ناوگان به صورت یکپارچه است و نیاز به بررسی جداگانه ندارد، اما درحمل ونقل ریلی و قطار با توجه به آنکه واگن مسافری، واگن باری و همچنین لوکوموتیو هرکدام یک بخش جداگانه محسوب می‌شود بنابراین نیاز به بررسی دقیق‌تر و مذاکرات بیشتر است.

او گفت: خوشبختانه در حوزه لوکوموتیو بحث بیمه شخص ثالث را حل کرده ایم، اما در واگن‌های باری و مسافری با توجه به آنکه تعدادی از واگن‌ها متعلق به بخش خصوصی است نیاز به مذاکره جدی‌تر بیمه با این بخش است. در صورتی که بیمه لوکوموتیو را با واگن‌های مسافری و باری به صورت یکپارچه ببنیند دیگری نیازی به مذاکره جداگانه بیمه با شرکت‌های بخش خصوصی نیست و مشکل بیمه شخص ثالث در این بخش حل شده است.

گفتنی است، پیش از این قطارها بیمه نامه مسئولیت داشتند که این نوع بیمه نامه سقف محدودی برای پوشش خسارت بدنی داشت.

همچنین باید اشاره کرد، ماده ۴۲ بیمه اجباری شخص ثالث صراحت دارد که هرگونه وسائل نقلیه فاقد بیمه نامه باید شناسایی و اعمال قانون و جریمه شود و حتی قانون تاکید می کند که باید متوقف شود.

خبرنگار: کیمیا قلی‌پور 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار