افزایش ظرفیت اسمی بندر امیرآباد به ۱۰ میلیون تن در دستور کار سازمان بنادر و دریانوردی قرار دارد.

محمدعلی موسی‌پور گرجی مدیرکل بنادر و دریانوردی امیرآباد با بیان اینکه افزایش ظرفیت اسمی بندر امیرآباد از ۷.۵ به ۱۰ میلیون تن به عنوان یک استراتژی مهم از سوی سازمان بنادر در دستورکار قرار گرفته است، گفت: دستیابی به این مهم تا سال ۱۴۰۳ محقق خواهد شد.

او افزود: طرح اولیه افزایش ظرفیت اسمی بندر امیرآباد از سوی سازمان بنادر به نهاد ریاست جمهوری ارسال شده است و به عنوان هدف راهبردی دنبال می‌شود.

میزان عملیات تخلیه و بارگیری در بندر امیرآباد

او با بیان اینکه میزان عملیات تخلیه و بارگیری در بندر امیرآباد طی سال ۱۴۰۲ معادل ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تن بود، گفت: بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته میزان عملیات تخلیه و بارگیری کالا در بندر امیرآباد طی سال ۱۴۰۳ معادل ۵ میلیون تن برآورد شده است و گفتنی است که طی ۴ ماهه نخست سال جاری، شاهد تخلیه و بارگیری ۲ میلیون و ۳۶ هزار تنی کالا در این بندر هستیم که حاکی از رشد ۲۰ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی امیرآباد با اشاره به رشد ۴۱ درصدی صادرات کالا در بندر امیرآباد طی ۴ ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته، افزود: تنوع صادرات و واردات کالا در بندر امیرآباد از مسائل مورد توجه است و قصد داریم در سال جاری، میزان صادرات کالا را نسبت به سال ۱۴۰۲، افزایش دهیم.

میزان تخلیه کالا‌های اساسی

موسی‌پور گرجی کفت: همچنین در بخش کالا‌های اساسی طی سال گذشته ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تن کالا در بندر امیرآباد تخلیه شد و این بندر پس از بندر امام خمینی (ره) در بین بنادر کشور به رتبه دوم در بخش کالا‌های اساسی دست یافت و طی ۴ ماهه نخست امسال نیز، ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تن کالای اساسی در بندر امیرآباد تخلیه شده است.

میزان سرمایه‌گذاری بخش خصوصی

او در ادامه به میزان سرمایه گذاری بخش خصوصی در بندر امیرآباد طی سال ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ اشاره کرد و گفت: از ابتدای سال گذشته تاکنون طی ۷ فقره تفاهم نامه با بخش خصوصی، معادل ۶ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری در حوزه صنایع تبدیلی، احداث مخازن خوراکی و سیلوی غلات مدنظر قرار گرفته که در صورت انعقاد قرارداد، این میزان سرمایه‌گذاری محقق خواهد شد.

تکمیل پروژه‌های نیمه تمام در دستور کار

مدیرکل بنادر و دریانوردی امیرآباد با تاکید بر اینکه تکمیل پروژه‌های نیمه تمام یکی دیگر از اهداف مهم است، گفت: در این بخش دارای چند پروژه کلان هستیم که تسریع فعالیت‌ها در دستورکار قرار گرفته است.

موسی‌پور گرجی همچنین به فعالسازی ترانزیت در کریدور شمال-جنوب اشاره کرد و افزود: در این راستا تکمیل پروژه رو – رو ریلی کلید خورده است و باید زنجیره حمل و نقل چند وجهی را کامل کنیم؛ همچنین ۲۵ کیلومتر خطوط ریلی درون بندر امیرآباد داریم که به شبکه ریلی سراسری متصل و در این زمینه نیز پروژه تعمیر و نگهداری با اعتباری معادل ۲۰۰ میلیارد تومان آغاز شده است.

تقویت و تامین تجهیزات استراتژیک

مدیرکل بنادر و دریانوردی امیرآباد گفت: در بخش تقویت و تامین تجهیزات استراتژیک نیز از طریق بخش خصوصی و سازمان بنادر و دریانوردی، نوسازی و به‌روزرسانی ناوگان دریایی در دستورکار قرار گرفته است و تامین ۲ فروند یدک‌کش و ۱ فروند لایروب صورت خواهد گرفت و توسعه زیرساخت‌ها با تعمیر اسکله‌های ۱۰ تا ۱۳ و بهسازی اسکله‌های ۱ تا ۹ در راستای ارتقاء ایمنی، انجام می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.