نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی با انتقاد از تلاش عده‌ای معدود برای اشاعه خرافات در مراسم دینی گفت: ترویج خرافات به نام ادبیات آیینی در منابر مذموم است.

حجت الاسلام مطهری اصل در آیین اختتامیه کنگره منطقه‌ای شعر محرم با اشاره به ظرفیت‌های ابزار هنری چون شعر در انتقال مفاهیم دینی به جامعه و نسل جوان گفت: گاهی تصور می‌شود شعرای قدیمی تنها مطلبی را به نظم کشیدند در حالی که آنان از زبان شعر برای بیان مفاهیم و موضوعاتی استفاده می‌کردند که شاید بیان آنها به زبان معمول و نثر نه ممکن بود و نه اثرگذاری لازم را داشت.

وی پرداختن به معارف و مفاهیم ارزشمند را رسالت مهم شعرا دانست و اظهار کرد: شعرا و فعالان عرصه شعر و هنر باید به نهادینه کردن اصل توجه به مفاهیم والای معنوی و عرفانی در شعر شعرای جوان اهتمام کنند.

حجت الاسلام والمسلمین مطهری اصل با انتقاد از برخی رویکرد‌ها در تقابل با آسیب شناسی حوزه‌های دین و ادبیات آیینی یادآور شد: متاسفانه به دلیل بی توجهی به این مهم شاهد ترویج برخی خرافات به اسم ادبیات آیینی در اشعار برخی شعرا و حتی برخی منابر هستیم.

 وی گفت: آسیب شناسی در این خصوص باید توسط خود اهالی شعر و ادبیات آیینی صورت بگیرد چون در صورت بی توجهی به این مهم در آینده شاهد رنگ باختن اشعار و منابع اصیل قدیمی و جایگزینی آنها با ادبیات سطحی و نثر خواهیم بود.

امام جمعه تبریز رسیدن به نقطه مطلوب در ادبیات آیینی را نیازمند تدبر، مطالعه و درک چنین معارف و مفاهیم ارزشمند برشمرد و گفت: غفلت از چنین ملزومات را می‌توان علت تولید آثار و اشعاری سبک و بدون محتوا و نزدیک به زبان محاوره و نثر دانست در حالی که اشعار شعرایی چون سعدی و حافظ حتی ابزاری برای تبیین و انتقال مفاهیم سنگین فلسفی توسط اهالی منبر و علما بوده است.

حجت الاسلام والمسلمین مطهری اصل ادامه داد: بر همین اساس می‌طلبد که خود شعرا و فعالان عرصه شعر و هنر در نهادینه کردن لزوم توجه به مفاهیم والای معنوی و عرفانی در شعر شعرای جوان تلاش کنند تا از آسیب هایی چون ارائه ذهنیات فردی تحت عنوان بیان حال به ویژه در مورد انبیا و اولیای الهی و از جمله حضرت اباعبدالله الحسین (علیه السلام) جلوگیری شود.

وی انتقال مفاهیم و محتوای ارزشمند در قالب شعر را مهمترین رسالت هنرمندان این عرصه دانست و رسیدن به چنین مرحله و جایگاهی از سوی شعرای جوان را نیازمند هدایت و راهنمایی اساتید این عرصه و مطالعه عمیق و کاربردی بیان کرد.


 فرمانده سپاه عاشورا نیز در این مراسم گفت: انقلاب اسلامی به برکت خون شهدا و اثرپذیری از مکتب عاشورایی موجب بیداری جهانی علیه ظلم و استکبار شده است.

سردار  عباسقلی زاده اظهار کرد: شاعرانی که با سوز عاشورا زندگی و با شعر محبت خود را به ائمه اطهار (علیهم السلام) هدیه و مردم را بهره مند می‌کنند راه شهدا را زنده نگه می‌دارند و در کنار امام و علیه ظلم ایستاده اند.

وی با اشاره به اینکه اشعار ارائه شده در این کنگره در رثای حضرت علی اصغر و به یاد شهدای کودک غزه جانسوز و اثرگذار است یادآور شد: همین تاثیر است که جهان را به برکت انقلاب اسلامی بیدار کرده است و مردم تبریز در این انقلاب سهم بسزایی داشته اند.

سردار عباسقلی زاده اظهار کرد: پیشکسوتان و مداحان عمری برای زنده نگه داشتن یاد شهدا و عاشورا از جان مایه گذاشتند و امروز تکریم شاعران اهل بیت عصمت و طهارت (علیه السلام) و برگزاری برنامه‌هایی همچون کنگره شعر محرم کار بسزایی در راستای حفظ این فرهنگ است.

ششمین کنگره منطقه‌ای شعر محرم ویژه استان‌های شمال غرب کشور با معرفی  امین منیری مراغه‌ای، میرتقی سیدی، وحید طلعت، ناصر دوستی و امیر رسولی به عنوان برگزیدگان به کار خود پایان داد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار