معاون حفظ نباتات جهاد کشاورزی گلستان سطح مشاهده آلودگی آفت مگس مدیترانه‌ای در باغ‌های میوه استان را ۷ هزار و ۵۰۰ هکتار اعلام کرد و گفت: تاکنون در ۵ هزار هکتار از این باغ‌ها عملیات سم‌پاشی اجرا شده است.

عطیه کیانی گفت: در صورت انجام‌نشدن مدیریت تلفیقی شامل رعایت نکردن بهداشت باغات (مدیریت کف باغ، جمع آوری و برداشت میوه‌های آلوده) و همچنین تله‌گذاری و سم‌پاشی، احتمال گسترش آلودگی در باغات مرکبات، انار و خرمالو در گلستان وجود دارد.

وی ضمن تاکید بر انجام به موقع تله‌گذاری برای ردیابی افت مورد نظر توسط باغداران از آنان خواست در صورت مشاهده شروع شکار مگس مدیترانه‌ای در تله‌های فرمونی نصب شده، با مشورت کارشناسان جهاد کشاورزی اقدامات کنترلی را انجام دهند و علاوه بر آن برای دریافت بسته‌های حمایتی در حد نیاز برای ردیابی به مراکز خدمات جهاد کشاورزی شهرستان مراجعه کنند.

معاون حفظ نباتات جهاد کشاورزی گلستان گفت: بیشترین خسارت آفت مگس مدیترانه‌ای در چند ماه اخیر مربوط به باغ‌های میوه هسته‌دار است و در صورت بی توجهی باغداران به توصیه‌های فنی، باغ‌های خرمالو، مرکبات و انار میزبان بعدی این آفت خواهند بود.

کیانی با بیان اینکه حدود ۲۲ هزار هکتار از باغات میوه استان شرایط میزبانی برای این افت را دارند، افزود: در صورت رعایت نکردن توصیه‌های فنی ذکر شده در دستور العمل‌های ارسالی برای مبارزه با مگس مدیرانه‌ای میوه و همچنین مطالب ارائه شده در کلاس‌های ترویجی، احتمال آلودگی باغ‌ها به این آفت دور از انتظار نیست.

وی بیان کرد: با همکاری شهرداری‌ها بنر‌هایی با مضمون هشدار‌های بهداشتی لازم برای مقابله با مگس مدیترانه‌ای در تمام نقاط استان گلستان نصب شد چرا که خیلی از خانه باغ‌ها و خانه‌های ویلایی دارای درختان میوه از جمله انجیر و خرمالو به عنوان میزبان مگس هستند که در صورت عدم انجام عملیات کنترلی می‌توانند از کانون‌های آلودگی برای این آفت باشند.

معاون حفظ نباتات جهاد کشاورزی گلستان با اشاره به اینکه از سال ۱۳۹۰ این استان با آفت مگس مدیترانه‌ای مواجه شد گفت: اگر باغداران در مدت ۱۵ تا ۲۱  روز قبل از رسیدگی فیزیولوژیکی یا شروع رنگ گیری باتوجه به رقم اقدام به اجرای توصیه‌های فنی شامل تله گذاری، شکار انبوه و سم پاشی مطابق با دستورالعمل‌های اجرایی کنند، امکان مدیریت آفت قطعی است.

وی گفت: این مجموعه در راستای فعالیت‌های ترویجی اقدام به اجرای طرح باغ‌های الگویی با مدیریت تلفیقی برای مگس مدیترانه‌ای میوه در تمام نقاط استان به تفکیک پهنه‌های تولیدی با مشارکت باغداران متقاضی کرده است.

وی بیان کرد: مگس مدیترانه‌ای میوه، یکی از مخرب‌ترین آفات کشاورزی در جهان است که به بیش از ۳۵۰ گونه گیاهی از انواع میوه‌های درختی، درختچه‌ای، بوته‌ای و حتی سبزی و صیفی حمله می‌کند و نسبت به برخی از آنها از جمله هلو، سیب، شلیل، انجیر، خرمالو، گلابی، زردآلو و نارنگی پیش رس ترجیح میزبانی شدیدی دارد و در صورت عدم مدیریت، این آفت امکان خسارت تا ۹۰ درصد محصول را می‌تواند داشته باشد.

منبع: ایرنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.