طالب محمدی گفت: این طرح با اهداف توسعه و تقویت فرهنگ کار و مهارت آموزی، ایجاد زمینه مناسب برای شناسایی استعدادهای مهارتی دانش آموزان، کسب شایستگی ها، توانمند سازی و ارتقای سطح خودباوری اجرا میشود.
رئیس آموزش وپرورش استثنایی کردستان اضافه کرد: طبق دستورالعمل ابلاغی سازمان آموزش وپرورش استثنایی کشور سفال گری، سوزن دوزی سنتی، مستند سازی، طراحی دوخت، جست وجوی اطلاعات، کسب و کار، کار با چوب، خوراک، صنایع دستی، پرورش و نگهداری حیوانات، صنایع دستی برجسته کاری روی فلز مس و خدمات سلامت عناوین آموزشی پیشنهادی برای این طرح میباشند.
وی عنوان کرد: تابستان جاری و در اجرای مرحله اول این طرح دانش آموزان دوره اول متوسطه پیش حرفهای در کارگاههای مدارس محل تحصیل و یا مراکز آموزش مهارتی در یک دوره یک الی ۱۰ روزه آموزشهای لازم را در جلسات حضوری دریافت میکنند.
محمدی در ادامه گفت: اجرای مرحله دوم این طرح تحولی همزمان با آغاز سال تحصیلی و استفاده از ظرفیت برنامه درسی رسمی در بستر برنامه ویژه مدرسه (بوم) در اوقات برنامه غیررسمی و در روزهای پنج شنبه در مراکز آموزشی ادامه مییابد.
محمدی اضافه کرد: مدت زمان آموزش در پایان دوره متوسطه اول پیش حرفهای ۱۸۰ ساعت برای هر پایه ۶۰ ساعت است که منجر به صدور گواهی حضور میشود.
وی عنوان کرد: هدف و مأموریت اصلی آموزش دانش آموزان استثنایی صرفاً تحصیل و طی مدارج دانشگاهی نیست، بلکه هدف اصلی آموزش مهارتهای زندگی و فراهم آوردن زمینه مناسب برای ورود آنها به زندگی است.