معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌غربی با اشاره به آغاز برداشت بادرشبو در مزارع محلی گفت: امسال حدود ۳۰۰ هکتار از اراضی استان زیر کشت بادرشبو رفته است.

علی دیانتی معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌غربی با بیان اینکه امسال حدود ۳۰۰ هکتار از اراضی استان زیر کشت بادرشبو رفته، گفت. برآورد می‌شود از این مزارع بیش از ۶ هزار تن محصول بادرشبو تولید و به بازار عرضه شود.

وی با تاکید بر ضرورت مبارزه به موقع با علف‌های هرز و مدیریت بهینه مصرف آب در مزارع و دقت در روش‌های کشت و برداشت این محصول افزود: همزمان با فرا رسیدن مرداد ماه استحصال گیاه بادرشبو در آذربایجان‌غربی آغاز می‌شود و تا اواخر شهریور ماه ادامه می‌یابد.

دیانتی ادامه داد: تعداد ۲۳ واحد فرآوری در سطح استان مشغول تولید انواع محصولات فرعی از گیاهان دارویی از جمله بادرشبو جهت عرق گیری است.

وی خاطرنشان کرد: عرق استحصالی بادرشبو در تهیه شربت و نقل در داخل استان استفاده و مازاد آن به خارج از استان صادر می‌شود.

وی با بیان اینکه از این میزان تولید بیش از ۲.۵ میلیون لیتر عرق استحصال می‌شود، اظهار کرد: بخشی از محصول تولیدی برای تهیه عرقیات و برای مصارف صنعتی توسط کارخانه‌های استحصال عرقیات به مصرف رسیده و بخشی دیگر نیز به صورت سنتی و در کارگاه‌های کوچک عرق گیری یا در منازل مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی گفت: ارومیه، خوی، سلماس و میاندوآب جزو شهرستان‌های هستند که کشت عمده این محصول در آنها انجام می‌شود.

دیانتی بیان کرد: کار خشک‌کردن سرشاخه‌های گلدار این محصول برای ایجاد تنوع و افزایش زمان عرضه محصول برای تهیه دمنوش در دستور کار مجری طرح گیاهان دارویی استان قرار گرفته است، به طوری که با خشک کردن سرشاخه در سایه می‌توان در طول سال از این محصول ارزشمند استفاده کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.