همانند تیم بسکتبال مردان، تیم زنان آمریکا نیز موفق به شکست دادن فرانسه و کسب مدال طلای المپیک شد.

دیدار فینال بسکتبال زنان المپیک ۲۰۲۴ پاریس، تیم‌های ملی فرانسه و آمریکا مقابل یکدیگر قرار گرفتند. در پایان این دیدار، پرافتخارترین تیم تاریخ بسکتبال زنان یعنی آمریکا موفق به کسب پیروزی با نتیجه ۶۷-۶۶ شد تا برای دهمین بار مدال طلای المپیک را بر گردن بیاویزد.

این دیدار با عملکرد بهتر آمریکا آغاز شد و این تیم در کوارتر اول برتر بود. در ادامه فرانسه در کوارتر دوم اختلاف را جبران کرد تا بازی در نیمه اول با نتیجه ۲۵-۲۵ به پایان برسد. در ابتدای نیمه دوم، فرانسه شروعی طوفانی داشت و ۱۰ امتیاز متوالی کسب کرد. آمریکا، اما در دقایق پایانی کوارتر سوم اختلاف را به صورت کامل جبران کرد و در پایان کوارتر دو امتیاز پیش افتاد. آمریکا در ادامه برتری خفیف خود را تا پایان بازی حفظ کرد تا باز هم در صدر بسکتبال المپیک قرار بگیرد.

اتفاقی که شاید تا سال‌ها در ذهن هواداران بسکتبال فرانسه بماند، اقدام آخر بازیکن این تیم برای انجام پرتاب سه امتیازی بود که اتفاقاً این توپ وارد حلقه شد، اما به خاطر این که پای او به اندازه یک سانتی متر داخل بود، این پرتاب دو امتیازی برای فرانسه ثبت شد تا آنها با اختلاف یک امتیاز شکست بخورند. همین یک سانتی متر نه تنها مدال طلا را از فرانسه گرفت بلکه صدرنشینی در جدول توزیع مدال‌ها را هم از چین گرفت و به آمریکا داد.

آجا ویلسون از آمریکا با کسب ۲۱ امتیاز و ۱۲ ریباند، امتیازآورترین و بهترین بازیکن فینال المپیک بود. در سمت دیگر نیز گبی ویلیامز با کسب ۱۹ امتیاز، ۷ ریباند و ۲ اسیست، بهترین بازیکن فرانسه بود.

تیم بسکتبال زنان آمریکا با کسب مدال طلا، تعداد طلا‌های المپیکی خود را به عدد ۱۰ و تعداد مدال‌های المپیکی خود در طول تاریخ این رقابت را به عدد ۱۲ رساند. با این پیروزی و مدال طلا، حال تیم زنان آمریکا در هر هشت دوره اخیر بسکتبال المپیک موفق به کسب مدال طلا شده‌است. آخرین باری که تیمی جز آمریکا موفق به کسب طلای المپیک شد، مربوط به المپیک ۱۹۹۲ بارسلونا است که در آن سال آمریکا سوم شد و برنز گرفت.

دیانا تاوراسی، بازیکن پست گارد ۴۲ ساله تیم ملی آمریکا به رکوردی تاریخی دست یافت و به تنهایی پرافتخارترین بازیکن تاریخ بسکتبال المپیک، چه در بخش مردان و چه در بخش زنان شد. دیانا تاوراسی امروز برای ششمین بار فاتح مدال طلای المپیک شد. او که در سال ۲۰۰۴ اولین مدال طلای خود را در المپیک کسب کرد، از آن زمان در تمام المپیک‌های برگزار شده همراه تیم ملی آمریکا بوده و با این تیم برنده مدال طلا شده است. پس از او، سو برد از تیم زنان آمریکا که بازنشسته شده و اکنون مربی است، با ۵ مدال طلا پرافتخارترین بازیکن تاریخ بسکتبال المپیک است. گفتنی است دیانا تاوراسی در المپیک ۲۰۲۴، نیمکت نشین ثابت آمریکا بود و در شش بازی، پنج امتیاز کسب کرد.

با کسب مدال طلا توسط تیم زنان بسکتبال آمریکا، تعداد طلا‌های کاروان این کشور با چین برابر شد (۴۰ طلا) و با توجه به این که آمریکا تعداد نقره بیشتری نسبت به چین کسب کرده (۴۴ در برابر ۲۷)، آمریکا به صدر جدول مدالی المپیک ۲۰۲۴ پاریس رسید.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار