قائم مقام رئیس سازمان صداوسیما در امور فرهنگی گفت: وقتی میلیون‌ها نفر وارد حماسه اربعین می‌شوند، هر کدام با خودشان یک قصه دارند.

نشست خبری دست‌اندرکاران و برنامه‌سازان اربعین حسینی با حضور وحید جلیلی قائم مقام رئیس سازمان صداوسیما در امور فرهنگی، محسن برمهانی معاون سیما، مجید اکبرشاهی دبیر ستاد اربعین سیما، جواد شیخ اکبری رئیس ستاد حج و زیارت و حجت‌الاسلام و المسلمین حمید احمدی، رئیس کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد اربعین در سالن رضوان ساختمان بسیج رسانه صداوسیما برگزار شد.

قائم مقام رئیس سازمان صداوسیما در امور فرهنگی با بیان اینکه باید حواسمان باشد که پیاده‌روی اربعین یک سفر فردی نیست، بلکه ماموریت اجتماعی، حرفه‌ای، سیاسی، تاریخی و تمدنی است، که به دوش ما گذاشته شده، گفت: آن پیرزنی که از روستا قدم در پیاده‌روی گذاشته، آن نوجوانی که از فلان شهر جنوب کرمان آمده و انواع و اقسام کاروان‌های مختلف ایران و جهان که در مسیر امام حسین (ع) قدم گذاشتند یک وظیفه دارند، من و اهالی رسانه‌ وظیفه دیگری داریم. ما باید شش دانگ حواسمان به این وظیفه باشد. اینکه زیارت برویم و در کنارش چهارتا عکس بگیریم خوب نیست.

جلیلی ادامه داد: وظیفه اصلی ما همان رسالت زینبی است، که از عصر عاشورا به دوش همه شیعیان گذاشته شده است. ما که اهل رسانه‌ هستیم این وظیفه بر ما سنگین‌تر است. اگر قرآن درباره شهدا فرمود: وَلَا تَحۡسَبَنَّ ٱلَّذِینَ قُتِلُواْ فِی سَبِیلِ ٱللَّهِ أَمۡوَٰتَۢاۚ. درباره حضرت سیدالشهدا (ع) که مشخص است ایشان زنده‌اند. یعنی آرمان، پیام و کلام او همچنان در جهان در طنین است. هَل مِن ناصر او همچنان به گوش‌های با بصیرت می‌رسد. جدال بین خیر و شر و نزاع بین حق و باطل همچنان باقی است.

وی با طرح این سوال که حال من و شما که دوربین و میکروفن دستمان هست، چگونه باید نسبت به اربعین عمل کنیم؟ گفت: حداقل باید از سه روش عمل کنیم: فراخوان، پوشش و خوانش. در مرحله اول باید فراخوان دهیم، اذان دهیم و همه را هوشیار کنیم که دوباره فصل اربعین آمده است. بعد که مردم آمدند، باید آنها درست پوشش دهیم. در مرحله سوم این رویداد را خوانش و قرائت کنیم. وقتی میلیون‌ها نفر وارد حماسه اربعین می‌شوند، هر کدام با خودشان یک قصه و ماجرایی دارند. تک تک آن آدم‌ها سوژه من و شما می‌توانند باشند.

در ادامه معاون سیما با بیان اینکه ما در اربعین امسال شرایط اقتضایی خاص داریم، افزود: اربعین امسال اولین اربعین بعد از شهادت آیت‌الله رئیسی است. اربعینی که بعد از طوفان‌الاقصی است. اولین اربعینی که بعد از وعده صادق است. اولین اربعینی که بعد از ترور شهید هنیه در ایران است. اگر تا اربعین خون‌خواهی یا نماد ناشی از آن محقق نشود، احتمالاً اولین اربعینی خواهد بود که بسیار از مخاطبینش منتظرند خون‌خواهی اتفاق بیفتد، یا اگر اتفاق بیفتد، واکنش‌های مهمی را در کربلا شاهد خواهیم بود. 

برمهانی

دبیر ستاد اربعین سیما به تشریح برنامه‌های این ستاد برای اربعین حسینی پرداخت و گفت: بعد از اعتماد معاونت سیما و تکلیف اربعین سیما به بنده، شورا‌های سیاست‌گذاری تشکیل شد. در آن شورا‌ها مباحث مختلف را دسته‌بندی کرده و به جمع‌بندی رسیدیم. اگرچه با شهادت آیت‌الله رئیسی و پیش‌رو بودن انتخابات وقفه در کار‌ها پیش آمد، اما جلسات مرتب برگزار می‌شد. از طرفی، جلساتی با نمایندگان شبکه‌ها داشتیم. کارگروه‌های برگزاری برنامه‌های راهپیمایی اربعین ذیل هفت کارگروه در معاونت سیما تشکیل شد. 

اکبرشاهی ادامه داد: در مسیر پیاده‌روی اربعین استودیو‌های اربعین مستقر شدند و تجهیز آنها از اواخر این هفته آغاز می‌شود. ما برنامه‌ریزی کردیم عمده تیم‌های اعزامی از جمله تولید و فنی سه‌شنبه و چهارشنبه عازم کربلا شوند، تا ان‌شاء‌الله روز یا شب جمعه بتوانیم برنامه‌ها را در مسیر و شهر‌های نجف، کربلا، سامرا و کاظمین آغاز کنیم. 

خبرنگار: نفیسه خلیلی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار