استاندار گیلان در کارگروه ساماندهی تالاب انزلی از دستگاه‌های مرتبط با این حوزه خواست از مطالب کلیشه‌ای و دور از واقعیت‌های روز پرهیز کنند.

اسدالله عباسی، استاندار گیلان امروز (یکشنبه ۲۱ مرداد ماه) در کارگروه ساماندهی تالاب انزلی و ساماندهی پسماند استان از دستگاه‌های مرتبط با حوزه تالاب انزلی به ویژه اداره کل محیط زیست استان خواست واقعیت‌ها را به صورت علمی مورد بررسی قرار داده و نظرات کارشناسی سایر دستگاه‌ها را اخذ کرده و از مطالب کلیشه‌ای که با واقعیت‌های روز سنخیت ندارند، پرهیز کنند و منشاء آلودگی تالاب انزلی را از همه ابعاد مورد بررسی قرار دهند.

او با بیان اینکه ادارات مرتبط در حوزه تالاب انزلی باید به دور از یک بعدی نگری آلودگی‌ها را ریشه‌یابی کنند، گفت: ادارات مرتبط در حوزه تالاب انزلی باید منشاء آلودگی را از بالادست شناسایی و لندفیل سراوان، شهرک صنعتی و شهر صنعتی رشت، زندان لاکان، مسکن مهر، بیمارستان‌ها، آلودگی‌هایی با منشاء فلزات سمی و فاضلاب‌های خانگی و آب‌های سطحی کلان شهر رشت را در پایین دست مدیریت کنند.

استاندار گیلان افزود: آلودگی‌ها و رسوباتی که از رودخانه‌ها وارد تالاب می‌شود مورد بررسی قرار گیرد تا مشخص شود که کدام رودخانه‌ها بیشترین رسوب را وارد تالاب می‌کند و در آن بخش آبخیزداری انجام شود.

کارگروه ساماندهی تالاب انزلی و ساماندهی پسماند استان گیلان

عباسی تصریح کرد: حدبستر و حدنگار نیز مشخص و حریم تالاب به مردم اعلام شود؛ در مورد نصب دستگاه زباله سوز، این دستگاه مسئله ملی است؛ در مسئله تفکیک از مبداء و دفن بهداشتی در پهنه‌های مختلف برخی از شهرستان‌ها مانند شهرداری لاهیجان، رشت و بندر انزلی عملکرد خوبی داشتند، اما در سایر نقاط نه تنها عملکرد مناسبی نداشتند بلکه باید توبیخ شوند.

او از مدیرکل محیط زیست و معاونت عمرانی استانداری گیلان خواست پس از بررسی وضعیت دفنگاه این شهرستان‌ها از ظرفیت مردمی هم برای کاهش تولید زباله و بهبود شرایط استفاده کنند.

کارگروه ساماندهی تالاب انزلی و ساماندهی پسماند استان گیلان

استاندار همچنین گفت: عملکرد دولت تا هفته دولت در یک نسخه آماده و میزان پیشرفت طی یک سال گذشته مشخص شود؛ پس از آن دستگاه‌ها در مورد عملکرد خود در این حوزه مانند دانشگاه علوم پزشکی گیلان در خصوص فاضلاب بیمارستان‌ها پاسخگو باشند.

عباسی افزود: منتظر تأمین اعتبار از سوی استانداری نباشید ما می‌توانیم برای رفع این مشکل حمایت‌های لازم را داشته باشیم؛ شهرک صنعتی نیز واحد‌های تولیدی آلوده کننده محیط زیست را شناسایی و اعلام کند و در صورت توجه نکردن به اخطار‌ها محیط زیست ظرف ۳ ماه دستور تعطیلی این واحد‌ها را صادر کند.

کارگروه ساماندهی تالاب انزلی و ساماندهی پسماند استان گیلان

او تصریح کرد: به صورت قانونی واحد‌های صنعتی را ملزم به پیگیری و حل مشکل آلایندگی واحد صنعتی کنید و در جایی که کار پیشرفت ندارد کار را به دستگاه قضا واگذار کنید؛ همچینین مسئولیت حل مسئله پسماند در شهرستان‌ها برعهده فرمانداران است؛ در هفته دولت فرماندارانی که در این خصوص عملکرد بهتری دارند مورد تقدیر قرار خواهند گرفت و شهرستان‌های کم کار نیز معرفی خواهند شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.