معاون وزیر جهاد گفت: ۳ هزار آنتی‌ژن تشخیص بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان برای نخستین بار در کشور تولید شد.

مجتبی نوروزی رئیی سازمان دامپزشکی در مراسم رونمایی از آنتی‌ژن‌های تشخیص آنفلوانزای فوق حاد پرندگان H5N8 در جمع خبرنگاران گفت: آنتی‌ژن‌ها منطبق با سویه داخلی و با کیفیتی بالاتر از نمونه خارجی و براساس استانداردهای بینالمللی از بهمن سال گذشته تاکنون توسط مرکز ملی تشخیص آزمایشگاههای مرجع و مطالعات کاربردی سازمان دامپزشکی کشور تولید شده است.

او افزود: ۳ هزار ویال آنتی‌ژن تشخیص آنفلوانزای فوق حاد پرندگان برای ۶۰۰ هزار نمونه پایش سرمی طیور بومی و صنعتی  در کشور استفاده می‌شود.

نوروزی ادامه داد: تولید ۳ هزار آنتی‌ژن تشخیص بیماری فوق حاد پرندگان H5N8 مبلغ ۲۰۰ میلیارد ریال صرفه‌جویی ارزی برای کشور خواهد داشت.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور ادامه داد: تولید آنتی‌ژن‌های تشخیص آنفلوانزای فوق حاد پرندگان اقدامی در راستای خودکفایی و تامین نیاز داخلی، ارتقای دانش تولید و دستیابی به اهداف اقتصاد مقاومتی است.

به گفته او، ما هر چقدر بتوانیم تشخیص به موقع بیماری‌ها را در سطح کشور انجام دهیم، می‌توانیم از بروز بسیاری از بیماری‌ها پیشگیری کنیم.

نوروزی گفت: علاوه بر آنتی‌ژن‌ها در بحث واکسن‌ها نیز باید از سویههای داخلی واکسن تولید کنیم و این کار سطح ایمنی را در دام‌ها افزایش و هزینهها را کاهش می‌دهد.

اوبا اشاره به اینکه ۱۳‌.۵ میلیارد دز واکسن دام و طیور و به ویژه طیور در سال در کشور مصرف می‌شود، گفت: از این میزیان ۳‌۵ دز در داخل و ۱۰ میلیارد دز وارد کشور می‌شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: ما از شرکت‌های دانش‌بنیان خواسته‌ایم در زمینه تولید ۱۰ میلیارد دز و رسیدن به خودکفایی کمک کنند.

او بر تجهیز آزمایشگاههای دامپزشکی کشور به ادوات و امکانات لازم و به‌روز و آموزش کارشناسان تاکید کرد و گفت: هر محصول صادراتی باید با ادوات و تجهیزات به روز دنیا بررسی و نظارت شود.

خبرنگار: آزاده محبی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار