معاون وزیر جهاد گفت: اکنون اعتبار سازمان دامپزشکی ۴ همت است که برای پیشگیری و کنترل بهداشت ضرورت دارد که ۲ همت دیگر افزایش یابد.

 

مجتبی نوروزی رئیس سازمان دامپزشکی کشور در مراسم تجهیز ناوگان حمل و نقل سازمان دامپزشکی کشور به منظور ارائه خدمات بهداشتی در استان‌های مرزی و کوهستانی گفت: اعتبارات کنونی سازمان برای نظارت بهداشتی تنها ۴همت است که برای پیشگیری و کنترل بهداشتی حداقل ۲همت  دیگر باید به اعتبارات این بخش اضافه شود. هرچند اعتبارات مورد نیاز ۱۰ همت است.

به گفته او، ۶۵ درصد بودجه سازمان دامپزشکی کشور، استانی است و مدیران استانی باید پیگیر اعتبارات باشند.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور ادامه داد: تجهیز ناوگان حمل و نقل به منظور ارائه خدمات بهداشتی در استان‌های مرزی و کوهستانی انجام می‌شود.

نوروزی ناوگان خودرویی سازمان دامپزشکی کشور را مستهلک دانست و گفت: در حال حاضر ۶۲۰ دستگاه خودرو زیر ۱۰ سال، ۹۰۰ دستگاه خودرو بالای ۱۰ سال داریم که این امر نیازمند توجه بیشتر است.

او درمان را خط مقدم سلامت جامعه دانست و افزود: پیشگیری بر درمان مقدم است و برای این مهم لازم است که اعتبارات سازمان دامپزشکی کشور به عنوان متولی سلامت جامعه و ناظر بر فراورده‌های خام دامی افزایش یابد.

نوروزی کمبود نیروی انسانی را یکی لز مشکلات سازمان دامپزشکی کشور دانست و افزود: حداقل ۲ هزار نفر نیروی متخصص برای فرآیند کنترل و نظارت بر سلامت بهداشتی ۱۷ میلیون تن فرآورده خام دامی و ۱۳ میلیون تن نهاده‌های دامی نیاز داریم که در صورت عدم تحقق در آینده نزدیک با مشکل روبرو خواهد شد.

لزوم بروز رسانی ادوات و دستگاه‌های آزمایشگاهی سازمان دامپزشکی کشور

رئیس سازمان دامپزشکی کشور ادامه داد: بروز نبودن دستگاه‌های آزمایشگاهی مانعی برای صادرات به کشور‌ها از جمله روسیه است، زیرا مرتب از سوی نهاد‌های بین‌المللی مورد انتقاد قرار می‌گیرد.

به گفته او، هرچه سریعتر آزمایشگاه‌های مربوط به سازمان دامپزشکی کشور باید به ادوات و دستگاه‌های بروز دنیا مجهز شوند.

راه اندازی محل نگهداری ژن برای کشور حیاتی است

نوروزی بیوبانک ژن را برای کشور حیاتی دانست و گفت: برای حفظ امنیت غذایی کشور لازم است که برای حفظ و نگهداری ژن بیماری‌ها راه اندازی شود که بتوانیم این ژن‌ها را حفظ کنیم چراکه بعد در آینده بین کشور‌ها جنگ ژن خواهد بود.

به گفته او، برخی کشور‌ها به دنبال دستیابی به ژن طاعون گاوی هستند که ما این ژن‌ها را داریم و باید به خوبی از آنها نگهداری کنیم.

معاون وزیر جهاد افزود: اکنون مرکزی برای بانک ژن با ویژگی‌های خاص و منحصر به فرد در نظر گرفته شده که در صورت تامین اعتبار برای حفظ و نگهداری ژن‌ها راه اندازی می‌شود.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: سازمان دامپزشکی امسال برای اربعیت در مرز‌های شلمچه، ریمدان سیستان و بلوچستان ۳ موکب قرار کرده است، همچنین برای نخستین بار ۳ مواکب در مسیر نجف تا کربلا به منظور حفظ سلامت بهداشت غذایی زائرین توسط سازمان دامپزشکی کشور ایجاد شده است در این مواکب ناظرین بهداشتی بر ذبح دام‌ها و مواد غذایی نظارت خواهند کرد.

خبرنگار: آزاده محبی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار