خوابیدن با مو‌های خیس همچنین منجر به گره خوردن بیشتر مو‌ها می‌شود. اگر فرصت نمی‌کنید مو‌ها را قبل از خواب خشک کنید ترجیحاً آن را نبندید و با موی باز و رها بخوابید.

برخلاف تصور عمومی موی خیس باعث سرماخوردگی نمی‌شود و در ابتلا به این بیماری ویروس‌ها بیشتر دخیل هستند؛ اما بازهم خوابیدن با موی خیس پیامد‌های ناگواری دارد که آن را بررسی کرده‌ایم.

ابتلا به عفونت‌های قارچی| اگرچه خوابیدن با مو‌های خیس باعث سرماخوردگی نمی‌شود، اما متخصصان معتقدند این کار خطر ابتلا به عفونت قارچی پوست سر را افزایش می‌دهد. از همین رو توصیه می‌شود در صورت امکان با مو‌های خشک بخوابید، قارچ‌هایی مانند مالاسزیا می‌تواند منجر به بیماری‌هایی مانند شوره سر یا درماتیت شود. چرا که این موجودات معمولاً در یک محیط گرم رشد می‌کنند و روبالشی و بالشِ مرطوب، بستر مناسبی را برای این امر مهیا می‌کند.
شکستگی تار مو| خوابیدن با مو‌های خیس روی خود مو تأثیر می‌گذارد.

 به گفته متخصصان پوست و مو، مو‌ها در حالت خیس، ضعیف‌ترین وضعیت خود را دارند. خطری که در این حالت مو را تهدید می‌کند، شکستن ساقه آن است. این مسئله به خصوص در صورتِ بافتن یا سفت بستن مو در حالت خیس، آسیب‌پذیری و تنش مضاعفی را به ساقه مو تحمیل می‌کند. خوابیدن با مو‌های خیس همچنین منجر به گره خوردن بیشتر مو‌ها می‌شود. اگر فرصت نمی‌کنید مو‌ها را قبل از خواب خشک کنید، ترجیحاً آن را نبندید و با موی باز و رها بخوابید.
 
اگر امکان خشک کردن مو‌ها فراهم نبود، چه کنیم؟
روغن نارگیل به مو‌های خود بمالید| شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد روغن نارگیل از مو‌های خیس در برابر شکستن محافظت می‌کند. این روغن میزان جذب آب را کاهش می‌دهد، بنابراین مو کمتر در معرض آسیب قرار می‌گیرد. اگر اگزمای سبورئیک دارید، این کار توصیه نمی‌شود، زیرا روغن نارگیل سبب تشدید این بیماری می‌شود.

از نرم‌کننده استفاده کنید| نرم‌کننده کمک می‌کند تا کوتیکول مو بسته شود و از این طریق اصطکاک و شکستگی تار مو کاهش یابد.
با موی باز بخوابید| اگر می‌توانید بلافاصله موی خیس را سشوار بکشید یا در وضعیتی قرار بگیرید که مو در هوای طبیعی خشک شود. هرچه آبِ خارجی کمتری در مو‌های خود داشته باشید، میزان آسیب‌های خارجی هم به حداقل می‌رسد. همچنین حتما قبل از خواب مو‌های خود را باز کنید تا از هرگونه استرس اضافی روی تار مو پیشگیری کنید.

از روبالشی ابریشمی استفاده کنید| شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد خوابیدن روی روبالشی ابریشمی برای پوست بهتر است، زیرا از خشکی پوست جلوگیری می‌کند و سطحی بدون اصطکاک دارد که برای مو مناسب‌تر است.

منبع: روزنامه خراسان 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.