مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی ایلام گفت: سه میلیون و ۵۰۰ هزار زنبور براکُن سال زراعی جاری به منظور کنترل و مبارزه با آفات در مزارع استان رهاسازی شده است.

رحیم الهیاری اظهار کرد: این تعداد زنبور برای مزارع کشت نخود و گوجه رهاسازی شده است و به طور معمول سالانه ۶ میلیون زنبور در ۶ هزار هکتار از مزارع تولید نخود، ذرت و گوجه فرنگی در فصول تابستان و پاییز رهاسازی می شود.

وی افزود: برای مبارزه غیر شیمیایی با آفات، از عوامل بیولوژیک نظیر رهاسازی زنبور براکُن در مزارع استان ایلام به صورت مستمر استفاده می شود.

الهیاری ادامه داد: به منظور افزایش کارایی عوامل کنترل بیولوژیک (زنبور براکُن)، کارشناسان مدیریت حفظ نباتات استان، به طور مستمر کارایی این زنبورها را در آزمایشگاه و مزارع ارزیابی می کنند.

وی بیان کرد: با توجه به نتایج به دست آمده، زنبورهای تولید شده در آزمایشگاه‌های پرورش حشرات مفید ضد آفات (انسکتاریوم‌) استان، از نظر استاندارد طول عمر ماده‌ها، قدرت فلج میزبان، میزان باروری و توانایی تولید تخم، در سطحی بالاتر از استانداردهای تعیین شده قرار دارند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام یادآور شد: همچنین از نظر تعداد زنبور رهاسازی شده در واحد سطح و کارایی آن‌ها در کنترل آفات هدف در شرایط مزرعه، اهداف مطلوب و مورد نظر کارشناسان حاصل شده است.

استان ایلام دارای ۲ واحد پرورش عوامل کنترل بیولوژیک با تولید سالانه بیش از ۶ میلیون زنبور پارازیتوئید براکن فعال است که از این زنبورها برای کنترل لارو آفات مختلف در مزارع نخود، گوجه فرنگی و ذرت استان استفاده می‌شود.

استان ایلام ۳۴۰ هزار هکتار مزارع آبی و دیم دارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.