مدیر زراعت سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: ۷ سایت مدیریت مشارکتی تغذیه بهینه گیاه گندم طرح‌های مقایسه‌ای و مشاهده‌ای در استان اجرا شده است.

مهدیه فلاح مدیر زراعت سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: امروزه در اکثر نقاط جهان به منظور تسهیل و تسریع در انتقال یافته‌های تحقیقاتی به کشاورزان از روش‌هایی مانند PNT استفاده می‌شود به نحوی که جدیدترین ارقام بذری اصلاح شده تجاری و جدیدترین یافته‌های تحقیقاتی در مزارع کشاورزان پیشرو که اراضی آنها در مسیر تردد و رفت و آمد زارعان باشد به صورت مقایسه‌ای کشت انجام و در مراحل مختلف برای زارعان بازدید میدانی ترتیب داده می‌شود.

وی بیان کرد: به منظور آشنایی کشاورزان با آخرین یافته‌های تحقیقاتی در خصوص محصول گندم ۷ طرح مقایسه‌ای، مشاهده‌ای با عنوان مدیریت مشارکتی تغذیه بهینه گیاه گندم در شهرستان‌های ارومیه، بوکان، میاندوآب و پیرانشهر به صورت آبی و در شهرستان‌های ارومیه، نقده و مهاباد بصورت دیم اجرا شد.

فلاح ادامه داد: مهمترین راهبرد برای امنیت پایدار در تولید گندم علاوه بر تمرکز بر به زراعی و به نژادی آشنایی با آخرین دستاورد‌های تحقیقی بوده و در همین راستا طرح مشارکتی با مصرف بذرمال با اسید هیومیک، محلول پاشی با اسیدآمینه یا جلبک دریایی در مرحله پنجه زنی با انتخاب مزرعه پایلوت با شرایط مناسب و در شرایط تنش خشکی اجرا شده است.

مدیر زراعت سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌غربی اضافه کرد: در این طرح اثرات مصرف این تیمار‌ها و اجزای عملکرد گندم مورد ارزیابی قرار گرفت و بهترین سطح کودی با توان حصول عملکرد بالا انتخاب و در آینده به صورت دستورالعمل فنی توصیه کود به گندمکاران برای افزایش عملکرد مزرعه اعلام خواهد شد.

کشت گندم در آذربایجان‌غربی هر سال از ۱۵ مهر آغاز و تا اوایل آذر ادامه دارد و برداشت آن هم از اوایل تیرماه سال بعد شروع و تا مرداد ماه ادامه دارد.

آذربایجان‌غربی با دارا بودن بیش از ۸۴۲ هزار هکتار اراضی کشاورزی و دشت‌هایی سراسر سبز و پر محصول با تولید سالانه ۶.۷ میلیون تُن انواع محصولات کشاورزی توانسته در کشور در ردیف ۱۰ استان برتر کشور قرار گیرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.