طی مراسمی با حضور فرمانده کل سپاه، ۲۶۵۴ سامانه موشکی، پهپاد و دیگر ادوات به نام «شهید هنیه قهرمان راه قدس» در چهاردهمین الحاق به سازمان رزم نیروی دریایی سپاه اضافه شد.

طی مراسمی با حضور سرلشکر حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، ۲۶۵۴ سامانه موشکی، پهپاد و دیگر ادوات به نام «شهید هنیه قهرمان راه قدس» در چهاردهمین الحاق به سازمان رزم نیروی دریایی سپاه اضافه شد.

در این مراسم، انبوهی از پهپاد‌های شناسایی، رزمی موشک‌انداز و بمب‌افکن، انهدامی و جنگالی به نیروی دریایی سپاه پاسداران الحاق شدند که این پهپاد‌ها شامل پهپاد‌های شناسایی نظیر «هدهد ۳»، «ابابیل ۵» و «ابابیل ۳؛ بهینه شده»، همچنین پهپاد «مهاجر ۶» است و در این الحاق برای اولین‌بار پهپاد‌های بدون صدا به سازمان رزم ندسا اضافه شد.

همچنین انواع سامانه موشکی دوربرد، میان‌برد، سامانه‌های جنگ الکترونیک، رادار‌های دریایی و ادوات رزمی دیگر نیز به این سازمان ملحق شد.

در این گزارش قصد داریم به بیان ویژگی‌های برخی از این ادوات جنگی بپردازیم.

ابابیل-۵

پهپاد «ابابیل-۵»

این پرنده نسل جدید پهپاد‌های ابابیل است که پس از نمونه‌های موفق «ابابیل-۳» و «ابابیل-۴» پا به عرصه گذاشت، این پهپاد نخستین‌بار در جریان برگزاری رژه ۲۹ فروردین ارتش در سال ۱۴۰۱ ارتش به‌عنوان یکی از پهپاد‌های حاضر در سازمان رزم ارتش از مقابل جایگاه رژه رفت.

«ابابیل-۵» چشم رصدگر ایران در غرب آسیا

پهپاد «ابابیل-۵» یک هواپیمای بدون سرنشین چندمنظوره با قابلیت انجام مأموریت‌های رزمی، شناسایی، مراقبت، جمع‌آوری اطلاعات و جنگ الکترونیک ساخت صنایع هوایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح است.

این پرنده بدون سرنشین قادر است تا سکو‌های الکتروپتیک چندمنظوره دید در شب، محموله‌های جمع‌آوری اطلاعات سیگنالی و محموله‌های راداری را حمل کند، بیشینه سرعت پهپاد «ابابیل-۵»، ۲۱۰ کیلومتر بر ساعت است. 

تداوم پرواز این پهپاد با محموله ۱۲ ساعت بوده و سقف پرواز آن، ۱۸ هزارپا تخمین زده شده است. شعاع عملیاتی این پرنده بدون سرنشین ۳۰۰ کیلومتر است. البته این پهپاد نشان داد که در شرایطی قادر خواهد بود تا عملیات شناسایی را در مدت ۲۴ ساعت یعنی مشابه آنچه در دومین رزمایش مشترک پهپادی ارتش رخ داد، انجام دهد.

پهپاد «ابابیل-۵» پس از پایان مأموریت خود به‌وسیله ارابه فرود در شرایط عادی و چتر در شرایط اضطراری است، این پهپاد قادر به حمل محموله‌ای با وزن ۱۲۰ کیلوگرم شامل بمب‌های هوشمند خانواده قائم و موشک‌های خانواده الماس است، همچنین از بدنه جاذب امواج راداری برخوردار بوده و به‌سختی قابل‌شناسایی است.

رصد ناوشکن آرلی‌برک آمریکا توسط پهپاد «ابابیل-۵»

پهپاد «ابابیل-۵» که از بدنه جاذب امواج راداری برخوردار بوده و به سختی قابل‌شناسایی است، در جریان دومین رزمایش مشترک پهپادی ارتش که مهرماه سال گذشته برگزار شد، پهپاد «ابابیل-۵» توانست عملیات رصد و شناسایی ناوشکن آرلی‌برک آمریکایی را به مدت حدود ۲۴ ساعت در شمال اقیانوس هند را انجام دهد، این پهپاد بر اساس آنچه اعلام شد از پایگاه خود در جاسک به پرواز درآمده بود.

پهپاد «ابابیل-۵»، می‌تواند ۶ موشک نقطه‌زن با کلاهک شدید الانفجار را با خود حمل و در صورت نیاز به سوی اهداف شلیک کند.

«ابابیل-۳؛ بهینه‌شده»

این پرنده در حقیقت نمونه بهینه شده پهپاد «ابابیل- ۳» و ساختار اصلی این پهپاد مشابه همان است، اما تغییراتی در برخی پارامتر‌های آن رخ داده است.

اولین تغییری که به چشم می‌آید طراحی متفاوت ارابه‌های فرود این پهپاد نسبت به «ابابیل- ۳» است.

ارابه فرود جلویی این پهپاد از فناوری هیدرولیک بهره برده و ارابه‌های عقبی آن نیز دچار تغییراتی شده است تا آمادگی پهپاد روی باند برای بلندشدن و نشستن را بهینه کند.

در بدنه نیز این پهپاد مجهز به پایلون‌های نصب بمب در زیر بال‌های خود شده تا بتواند بمب‌های سری قائم را حمل کند، به همین جهت ساختار بدنه «ابابیل-۳ نوین» تقویت شده است.

مهم‌ترین تغییری که در پهپاد «ابابیل-۳ نوین» رخ‌داده، تجهیز این پهپاد به سامانه نشست‌وبرخاست خودکار است، این سامانه موجب می‌شود تا پهپاد بتواند به‌صورت خودکار و بدون دخالت خلبان دوم این عمل را انجام دهد.

اضافه‌شدن این سیستم به پهپاد‌ها این اجازه را به خلبان پهپاد می‌دهد تا در صورت مساعد نبودن شرایط فرود در مکان اولیه پرواز، مکان جدیدی را برای فرود پهپاد در نظر بگیرد.

 «ابابیل-۳ نوین» همچنین برای استفاده از سامانه نشست‌وبرخاست خودکار به یک سنسور لیزری در زیر بدنه مجهز شده است که به این پهپاد برای تشخیص محل دقیق باند فرود کمک می‌کند.

پهپاد «مهاجر-۶»

پهپاد «مهاجر-۶»

پهپاد «مهاجر-۶» که در دسته پهپاد‌های تاکتیکی و رزمی قرار دارد، جدیدترین نسل خانواده پهپادی مهاجر است. این پهپاد برای نخستین‌بار در فروردین‌ماه ۹۶ در نمایشگاه دستاورد‌های دفاعی وزارت دفاع رونمایی و در نمایشگاه هوایی ماکس ۲۰۱۷ روسیه هم به جهانیان معرفی شد. 

پهپاد «مهاجر-۶» مبتنی بر اصل انعطاف‌پذیری و توسعه‌پذیری توسط سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع طراحی شده و در اختیار سپاه و ارتش قرار گرفته است، این پهپاد نقش مؤثری در کنترل و پایش مناطق و نواحی مرزی کشورمان دارا است.

بال‌های «مهاجر-۶» در حدود ۵.۵ متر طول و ۱۰ متر سطح مقطع دارد که به‌وسیله آن قادر است تا نزدیک به ۴۰ کیلوگرم تسلیحات از انواع موشک‌های هدایت‌لیزری، بمب‌های هدایت‌شونده و سقوط آزاد را در زیر بال‌های خود حمل کند. این پهپاد با مداومت پروازی ۱۲ ساعته خود تا محدوده ۲۰۰ کیلومتری و ارتفاع ۱۸ هزارپایی قادر به پرواز و انجام هرگونه عملیات را دارد. حداکثر سرعت این پهپاد ۲۰۰ کیلومتر در ساعت تخمین زده می‌شود.

دیگر ویژگی مهم و تاکتیکی «مهاجر-۶» قابلیت نشست‌وبرخاست در باند‌های کوتاه است، همچنین «مهاجر-۶» را می‌توان یک پهپاد پیشرفته نامید، زیرا علاوه بر حوزه رزمی، در حوزه شناسایی هم از سامانه شناسایی الکترواپتیکی، لیزری، مادون‌قرمز، سیستم‌های شنود الکترونیکی دشمن، مقابله با جنگ الکترونیک، سامانه اخلالگر، سیستم شناسایی خودکار، برخورداری از سیستم پرواز و سیستم نشست‌وبرخاست خودکار بهره‌مند است که قدرت زیادی را برای یگان‌های این پهپاد ایجاد می‌کند.

دوربین «مهاجر-۶» از نوع عقاب-۱۰ و مجهز به سامانه الکترواپتیکی پایدار شده آزادی است. البته یک دوربین جلونگر هم برای این پهپاد و در زیر دماغه طراحی و به‌کارگیری شده است.

انواع محموله‌های رزمی قابل استفاده با «مهاجر‌ـ۶» شامل بمب‌ها و موشک‌های قائم و سدید و بسته به سفارش کاربر است. این تسلیحات به‌صورت تکی یا دوتایی زیر هر بال «مهاجر‌-۶» نصب می‌شوند که بستگی به وزن کلی آن سلاح دارد.

در نتیجه این پهپاد می‌تواند در حین گشت‌زنی در صورت مشاهده هدف ارزشمند بدون معطلی اقدام به درگیری با آن کند یا از پیش و برای اجرای عملیات تهاجمی به مواضع دشمن خصوصاً اهداف پراکنده و کوچک اقدام کند.

«مهاجر-۶» علاوه بر استفاده در نیروی هوافضای سپاه به نیروی زمینی ارتش نیز تحویل داده شده است. 

این پهپاد نقش مؤثری در کنترل و پایش مناطق و نواحی مرزی کشورمان دارد، همچنین این پهپاد در عملیات برون مرزی توانست مقر تروریست‌ها را در کردستان عراق شناسایی و با بمب‌های هوشمند قائم بمباران کند تا افتخار جدیدی وارد کارنامه این پهپاد بومی ساخت کشورمان شود.

طراحی و توسعه و تولید انبوه «مهاجر‌ـ ۶» در راستای پرکردن جای خالی پهپادی با رده وزنی متوسط با هر دو قابلیت شناسایی و تهاجمی و نیز حمل سایر محموله‌های مورد استفاده در عملیات‌های نظامی است.

پهپادهای «بدون صدا

پهپاد‌های «بدون صدا»

در مراسم الحاق ادوات رزمی به نیروی دریایی سپاه برای نخستین‌بار پهپادی بدون صدا به این نیرو الحاق شد. 

این پهپاد برای عملیات شناسایی و جمع‌آوری اطلاعات بالای سر شناور‌های دشمن قرار می‌گیرد که تصاویری از آن پخش نشده است.

موشک‌های کروز جدید نیروی دریایی سپاه

همچنین در این مراسم انواع موشک‌های کروز جدید به نیروی دریایی سپاه الحاق شدند.

این موشک‌ها با قابلیت‌های جدید از جمله سرجنگی شدیدالانفجار و غیر قابل رهگیری بودن از جمله موشک‌های کروزی هستند که اصابت هر یک از آنها موجب آسیب شدید و غرق‌شدن ناوشکن‌های دشمن می‌شود.

تمایز این موشک‌ها با نسل گذشته این کلاس‌ها در این است که از جدیدترین فناوری‌های موجود استفاده شده که از ویژگی‌های بارز آنها انجام عملیات در محیط جنگ الکترونیک است. 

در الحاق سامانه‌های موشکی کروز با افزایش برد، افزایش قدرت سرجنگی و نیز دقت و نقطه‌زنی، شرکت‌های دانش‌بنیان و دانشمندان جوان نیروی دریایی سپاه و صنایع دریایی و صنایع وزارت دفاع نقش بسزایی داشتند.

محل استقرار موشک‌های جدید کروز سواحل ایران و به‌ویژه خط ساحلی جنوب کشور با ۴ هزار ۹۰۰ کیلومتر طول خواهد بود.

همچنین برای هدایت دقیق‌تر این موشک‌ها، سامانه هوش مصنوعی به آن اضافه شده است و نیز برد این موشک‌ها از ۳۰۰ تا ۱۰۰۰ کیلومتر متفاوت خواهد بود.

موشک‌های کروز

شتاب قدرت‌افزایی نیروی دریایی سپاه از روزی شروع شد که برد سلاح‌های دریایی آن به ۱۰۰ متر می‌رسید، اما حالا در شرایطی است که حتی از غرب ایران هم می‌تواند تهدیدات دریایی علیه ایران را در دریایی سرخ رصد و در صورت لزوم با آنها درگیر شود. یعنی یک ناو هواپیمابر با دو تیر موشک کروز ابومهدی عملاً غرق خواهد شد.

به گفته علیرضا تنگسیری فرمانده نیروی دریایی سپاه: در هوشمندی تجهیزات و مقابله با جنگ الکترونیک، سامانه‌هایی در این الحاق آمده است. 

وی افزود: جنگ الکترونیک از مهم‌ترین بخش‌های این الحاق است که اطلاعات بیشتری از آن نمی‌توان منتشر کرد و تنها می‌توان به این نکته اشاره کرد که ورود این تجهیزات دشمن را در صحنه نبرد غافلگیر خواهد کرد.

فرمانده نیروی دریایی سپاه گفت: تعدادی از سامانه‌های الحاق شده به نیروی دریایی سپاه به هوش مصنوعی مجهز شده که برای اولین‌بار به این نیرو ملحق شد.

منبع: فارس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.