رئیس دانشگاه پیام نور سیستان و بلوچستان گفت: خبرنگاران باید در کنار ارکان اصلی خبر که صحت، دقت و سرعت است عدالت و شجاعت را سرلوحه کار قرار داده و با نقد منصفانه مطالبه‌گری کنند.

 ابوالفضل توسلی در نشست خبری که به مناسبت هفته خبرنگار پیرامون تجلیل از خبرنگاران فعال در حوزه خبری دانشگاه پیام نور سیستان و بلوچستان برگزار شد با توجه به اینکه از ابتدای سال تاکنون با انتشار بیش از ۲۰۰ مطلب رسانه‌ها این دانشگاه را حمایت کردند گفت: پیام نور دانشگاه جامعه محور، دانشجو محور و مهارت آفرین است.

وی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهید اسماعیل هنیه رهبر جنبش مقاومت حماس، بیان کرد: امروز درخواست همه مسلمانان و آزادی‌خواهان جهان این است که با درایت رهبر معظم انقلاب انتقام سختی از رژیم جنایتکار صهیونیستی گرفته شود؛ بنابراین همگان خواستار پاسخ سخت و کوبنده به این جنایت مبنی بر انتقام از خون مهمان شهیدمان هستیم.

رئیس دانشگاه پیام نور سیستان و بلوچستان با بیان اینکه ایران محور مقاومت شناخته می‌شود، تاکید کرد: امید که بتوانیم با تفکر، راهبرد و اندیشه معظم‌له این بار شاهد وقوع اتفاقی باشیم که چیزی به نام اسرائیل وجود نداشته باشد؛ چرا که این رژیم جنایتکار و کودک‌کش بیش از ۴۰ هزار زن و کودک را بی‌گناه به خاک و خون کشیده و باید انتقام سختی از استکبار جهانی گرفته شود تا همانند عملیات وعده صادق و طوفان الاقصی باعث خوشحالی تمام مسلمانان و آزادی خواهان دنیا شود.

ایران عمود خیمه کربلا پیش از ظهور 

وی تاکید کرد: ایران کشور امام زمان (عج) بوده و مردمان آن سربازان امام زمان خواهند بود، این کشور عمود خیمه عاشورا قبل از ظهور بوده و پرچم انقلاب از دست رهبر معظم انقلاب به امام زمان (عج) داده خواهد شد.

توسلی نامگذاری روز خبرنگار به علت شهادت محمود صارمی از خبرنگاران خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران ایرنا را میمون و خجسته دانست و ادامه داد: این شهید والامقام فردی نخبه، دانشگاهی، جهادی، انقلابی و حزب اللهی بود که علاوه بر حضور در جبهه‌های حق علیه باطل، در مزار شریف به عنوان خبرنگار سیاسی حضور یافت تا اینکه به شهادت رسید.

وی اظهار کرد: در کنار یاد و خاطره شهدای عرصه خبر همچون شهید صارمی و ذوالفقاری، بر خود لازم می‌دانیم نام و یاد خبرنگاران شهید مظلوم فلسطین و غزه را گرامی بداریم که با خون خود مظلومیت مردمان خویش را روایت می‌کنند.

رئیس دانشگاه پیام نور سیستان و بلوچستان با بیان اینکه کار خبرنگاری خطیر، سنگین و مهم است، ادامه داد: خداوند در قرآن به قلم و نگارش آن که بیانگر اهمیت جایگاه رسالت خبرنگاری است قسم یاد کرده، بنابراین خبرنگاران باید در کنار ارکان اصلی خبر که صحت، دقت و سرعت است عدالت و شجاعت را سرلوحه کار قرار داده و با نقد منصفانه مطالبه‌گری کنند.

وی با بیان اینکه انسان در محضر خداست و باید با نگاه توحیدی با هدف خدمت به مردم و توسعه منطقه خبرنگاران مسیر را ادامه دهند، افزود: بروزرسانی علم خبرنگاران مبنی بر آشنایی به زبان انگلیسی و استفاده از ابزار‌های الکترونیکی مدرن و هوش مصنوعی برای ارتباط با دنیا از ملزومات یک خبرنگار موفق و برجسته است.

توسلی با بیان اینکه این دانشگاه همراه با مراکز ۱۰گانه خود در سراسر سیستان و بلوچستان همراه و همگام با رسانه‌ها است، تاکید کرد: دانشگاه پیام نور به عنوان بزرگترین دانشگاه دولتی استان دارای ۱۰ هزار دانشجو بوده که انتظار از این حیث ارتباط بیشتر اصحاب رسانه با دانشگاه‌ها برای بهره‌بندی از ظرفیت نخبگان مبنی بر حل مشکلات اجتماعی و فرهنگی و همچنین داشتن عدالت است، عدالتی که به توسعه استان منجر شود.

از توسعه عدالت آموزشی تا حضور موثر در مشارکت حداکثری مردم پای صندوق‌های رای 

وی با تاکید بر این مطلب که توسعه عدالت آموزشی را در دورترین نقاط سیستان و بلوچستان اجرایی کرده‌ایم، ادامه داد:
همانطور که رهبر معظم انقلاب درخصوص توسعه عدالت آموزشی در مناطق دورافتاده در بیانیه گام دوم تاکید کردند، دانشگاه پیام نور با داشتن هفت مرکز در نوار مرزی شرقی کشور گام مهمی را در این راستا برداشته است. 

رئیس دانشگاه پیام نور سیستان و بلوچستان اظهار کرد: سیستم آموزشی این دانشگاه به صورت مجازی، حضوری و نیمه حضوری و کتاب محور است و این مهم باعث شده تا طبق آمار اعلامی ۵۰ درصد از آمار قبولی در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه‌های ملی بزرگ کشور از نظر تعداد از دانشگاه پیام نور باشد، علاوه بر آن بیش از ۶۰ درصد محصلان این دانشگاه در دستگاه‌های اجرایی استان جذب شده‌اند.

وی بیان کرد: در زمینه اشتغال و رونق مشاغل خانگی این دانشگاه بویژه در شهرستان سراوان با راه اندازی کارگاه سفال بیش از ۲۰۰ دانشجوی فعال در زمینه هنر‌های صنایع دستی سفال و بزودی سوزن دوزی دارد و در این زمینه علاوه بر اقدامات آموزشی و علمی، به انجام کار‌های فرهنگی اجتماعی نیز روی آورده است.

توسلی برگزاری یادواره شهدا بویژه ۱۵ شهید دانشجوی دانشگاه پیام نور، مشارکت در برگزاری هر چه باشکوه‌تر مراسم پذیرایی از زوار اربعین و برپایی موکب‌های پذیرایی، دیدار با خانواده شهدا، همدردی با سیلزدگان جنوب استان و حضور در این مناطق، اعزام دانشجویان به راهیان نور، مشارکت گسترده در انتخابات مبنی بر حضور حداکثری مردم پای صندوق‌های رای و امیدآفرینی و همچنین اعزام دانشجویان به عتبات عالیات را از دیگر اقدامات دانست و گفت: در راستای شعار سال مبنی بر مشارکت مردم، به سمت کارهای سخت و نشدنی گام برمی‌داریم.

از انتقاد اصحاب رسانه مبنی بر استخدامی‌های فامیلی تا مخالفت دانشجویان برای واگذاری املاک دانشگاه

وی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی بر استخدامی‌های فامیلی در دانشگاه پیام نور در سال‌های گذشته، تاکید کرد: به عنوان اصحاب رسانه باید زودتر از این به موضوع ورود می‌کردید تا مانع چنین استخدام‌هایی می‌شدید، باید از دستگاه‌های نظارتی و دیوان محاسبات تقاضای ورود به ین مسئله را می‌کردید؛ که چرا در یک سازمان، ارگان و نهاد از یک خانواده تعداد زیادی بستگان درجه باید استخدام و جای افراد متخصص و توانمند را اشغال کنند، اگرچه در یک سال و نیم اخیر با آغاز فعالیت و روی کار آمدن در سمت رئیس دانشگاه پیام نور استان مانع از انجام چنین استخدام‌هایی شدیم به گونه‌ای که در بازه زمانی ذکر شده سه تن از خانواده شهدا در دانشگاه از ردیف استخدامی بهره‌مند شده و این روند بجای قومگرایی و طایفه گرایی همچنان در دستور کار قرار دارد.

رئیس دانشگاه پیام نور سیستان و بلوچستان در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری مبنی بر انتشار خبری در فضای مجازی با عنوان واگذاری املاک دانشگاه پیام نور استان و گلایه دانشجویان از چنین تصمیمی، افزود: تقاضای املاک این دانشگاه در حالی است که سال گذشته ۳۰ درصد افزایش جذب دانشجویان را داشته‌ایم و این روند تداوم دارد، بنابراین از آنجایی که به دنبال رشد و توسعه دانشگاه پیام نور هستیم تا زمانی که در این پُست ایفای نقش کرده چنین اجازه‌ای نخواهیم داد؛ چرا که عمده بودجه دانشگاه پیام نور از طریق شهرسه دانشجویان تامین می‌شود و این املاک نیز عمدتا وقفی و توسط خیران است.

وی رشد دانشگاه پیام نور در یک سال و نیم اخیر را مرهون حمایت‌های استاندار سیستان و بلوچستان، معاون سیاسی اجتماعی استاندار و نگاه ویژه نمایندگان مجلس استان دانست و گفت: از رئیس جمهور منتخب مردم در دولت چهاردهم خواستار این هستیم که به دانشگاه پیام نور این استان که سبب توسعه عدالت آموزشی در نوار مرزی شرقی کشور در این استان شده و پذیرش دانشجوی صد در صد بومی نگاه ویژه داشته باشند، و با توجه به مخالفت دانشجویان که این روزها بابت انعکاس چنین مطلبی در فضای مجازی ابراز گلایه کرده، حتما این نکته باید مدنظر قرار گیرد که نباید توسعه یک دانشگاه منجر به حذف یا ضعف دانشگاه دیگر شود.

امام حسین (ع) محور وحدت و انسجام اسلامی است

دبیر ستاد کشوری گرامیداشت نخستین قیام به خونخواهی امام حسین (ع) و مسوول دفتر نهاد رهبری دانشگاه پیام نور سیستان و بلوچستان نیز با بیان اینکه بازخوانی نخستین قیام به خونخواهی امام حسین علیه السلام محور وحدت و انسجام اسلامی است، گفت: این قیام یکی از افتخارات بزرگ و بی نظیریست که در اوج حکومت یزید صورت گرفت و از آن به عنوان یکی از عناصر اصلی در گسترش وحدت و انسجام اسلامی همانند اجتماع بزرگ اربعین یاد می‌شود.
 
حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدباقر حیدری نسب با بیان اینکه یکی از فضایل و افتخارات مردم سیستان ایستادگی در مقابل سب و لعن امیرالمومنین (ع) در دوران حکومت بنی امیه است، بیان کرد: ایستادگی مردمان این دیار در اوج حکومت خلفای بنی امیه با وجود دوری مسافت  نشانه بصیرت و اعتقاد راسخ به دوستی اهل بیت بوده و اعتراض به شهادت امام حسین علیه السلام امتداد همین اعتقاد و باور است.

وی با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب توجه ویژه‌ای به گرامیداشت نخستین قیام دارند، تاکید کرد: قیام مردم سیستان به خونخواهی امام حسین(ع) باید به صورت ملی و جهانی مطرح شود چرا که هم خود واقعه و هم موضوع خونخواهی امام حسین علیه السلام از موضوعات  هویت بخش و جریان ساز است.

مسوول دفتر نهاد رهبری دانشگاه پیام نور سیستان و بلوچستان اظهار کرد: با توجه به موقعیت حساس منطقه ای که سیستان تاریخی در آن واقع شده و بخشی از سه کشور ایران، افغانستان و پاکستان را در بر می گیرد ثبت این قیام در ایجاد وحدت مردم و منطقه اثرگذار بود، در این راستا از سال ۸۹ تا ۱۴۰۰ هرسال ویژه برنامه این قیام در سیستان برگزار شد.

وی اضافه کرد: سال ۱۴۰۱ نیز در ۱۷ نقطه کشور و افغانستان این مراسم برگزار و سال گذاشته هم در ۴۰ نقطه ایران و پنج شهر افغانستان برگزار شد، امسال نیز آیین بزرگداشت این قیام در ۶۰ نقطه شهری و روستایی و چهار کشور از جمله افغانستان و پاکستان اجرا شد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حیدری بیان کرد: با نگاه به اهمیت این موضوع اندیشکده ۲۵ محرم در دفتر نهاد رهبری دانشگاه پیام نور سیستان و بلوچستان تاسیس شده تا از اندیشه های اساتید دانشگاه های استان در تقویت آن استفاده کرد.

اهمیت فعالیت نمایندگان تشکل‌ها و دبیران انجمن‌های علمی در فضای دانشجویی 

مدیر فرهنگی دانشگاه پیام نور سیستان و بلوچستان نیز در این جلسه در خصوص اهمیت فعالیت نمایندگان تشکل ها و دبیران انجمن های علمی در فضای دانشجویی و همچنین به تاثیر فعالیت های دانشجویی در پیشرفت فضای علمی دانشگاه پرداخت و ادامه داد: دانشجویان فعال در این عرصه دارای مهارت کارِ گروهی، مهارت تبدیل ایده به عمل و مهارت هم‌اندیشی و آزاداندیشی  داشته وچنین توانمندی‌ها و مهارت‌هایی است که خروجی دانشگاه‌ها را در عمل شایسته‌تر و توانمندتر می‌سازد. 

طیبه سالاری با بیان اینکه حضور پرشور در عرصه انتخابات و بکارگیری از تمام ظرفیت برای روشنگری مردم با حضور در میادین، بوستان‌ها و محلات از برنامه های کانون فرهنگی دانشگاه به شمار می‌رود، گفت: در عرصه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت برنامه‌های خوبی اجرا شده که  حضور ۲ شهید گمنام، نامگذاری ساختمان‌های دانشگاه به نام شهدا حتی نامگذاری یک مکان ورزشی در سازمان مرکزی دانشگاه پیام نور در تهران به نام شهید براهویی دانشجوی رشته تربیت بدنی از شهدای دانشگاه پیام نور سیستان و بلوچستان، ورود در مباحث جمعیت و فرزندآوری، برگزاری ازدواج دانشجویی پس از سال‌ها برای اولین بار، را تنها بخش از اقدامات انجام شده در یک سال گذشته دانست.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار