برخی گوشی‌های هوشمند می‌توانند با دقت بسیار بالا وقوع زلزله را تشخیص دهند.

اکثر گوشی‌های هوشمندی که از سیستم عامل اندروید گوگل استفاده می‌کنند دارای حسگر‌های شتاب‌سنج داخلی هستند که زمان حرکت گوشی را تشخیص می‌دهند که به شناسایی زلزله‌ها کمک می‌کند.

این حسگر‌ها معمولاً برای اینکه به تلفن بگویند هنگام کج شدن صفحه‌اش را از حالت عمودی به افقی تغییر جهت دهد و همچنین به ارائه اطلاعات شمارش گام به ردیاب تناسب اندام داخلی تلفن کمک می‌کند.

اما این حسگر‌ها به طرز شگفت آوری حساس هستند و همچنین می‌توانند مانند یک لرزه سنج عمل کنند.

شبکه تشخیص زلزله

گوگل از کار حسگر‌های شتاب در تلفن‌ها استفاده کرد و از طریق تلفن‌های هوشمند متعلق به عموم مردم، شبکه‌ای را ایجاد کرد که بزرگترین شبکه تشخیص زلزله در جهان محسوب می‌شود و با سازمان زمین‌شناسی ایالات متحده و دانشگاهیان در تعدادی از دانشگاه‌ها برای ایجاد یک سیستم هشدار اولیه که چند ثانیه قبل از رسیدن زلزله به کاربران هشدار می‌دهد همکاری کرده است.

اگرچه این حالت یک پنجره هشدار کوتاه است، اما چند ثانیه می‌تواند زمان کافی برای پناه گرفتن زیر میز وجود داشته باشد و همچنین می‌تواند زمان کافی برای کاهش سرعت قطارها، جلوگیری از بلند شدن یا فرود هواپیما‌ها و جلوگیری از ورود خودرو‌ها به پل‌ها یا تونل‌ها باشد. 

به این ترتیب، این سیستم احتمالاً در هنگام وقوع زمین لرزه‌های قوی جان انسان‌ها را نجات می‌دهد.

هشدار‌های زلزله را روشن کنید

تنظیمات برای روشن کردن هشدار زلزله در تلفن‌های اندرویدی را می‌توانید در بخش ایمنی و اضطراری برنامه تنظیمات گوشی خود پیدا کنید. سیستم نیاز به دسترسی به اینترنت از طریق Wi-Fi یا داده تلفن همراه دارد.

گوگل عملکردی را ارائه کرده است که به کاربران اجازه می‌دهد در صورت دریافت ارتعاشات مشخصه امواج اولیه زمین لرزه، گوشی آنها به طور خودکار داده‌ها را به سیستم هشدار زلزله اندروید ارسال کند.

در همین زمینه، اپلیکیشن‌های زیادی برای تشخیص زلزله وجود دارد که می‌توان آنها را از فروشگاه Google Play دانلود کرد، مأموریت آنها نظارت بر زمین‌لرزه‌ها از ایستگاه‌های تشخیص جهانی و تلفن‌ها و هشدار به ساکنان مناطق آسیب‌پذیر است، در حالی که این برنامه‌ها به کاربران امکان ارسال درخواست را برای کمک می‌دهند. 

هشدار اولیه

با ترکیب داده‌های هزاران یا حتی میلیون‌ها تلفن دیگر، این سیستم می‌تواند تعیین کند که زلزله در کجا رخ می‌دهد یا خیر، و سپس می‌تواند هشدار‌هایی را به تلفن‌های موجود در مناطقی که احتمال وقوع امواج لرزه‌ای در آنها وجود دارد ارسال کند و هشدار اولیه بدهد.

از آنجایی که سیگنال‌های رادیویی سریع‌تر از امواج لرزه‌ای حرکت می‌کنند، هشدار‌ها می‌توانند قبل از شروع لرزش در مناطق دور از کانون زمین لرزه دریافت شوند.

از آنجایی که بیشتر داده‌ها جمع‌سپاری می‌شوند، این فناوری امکان پایش زمین‌لرزه‌ها را در مناطقی که شبکه‌های بزرگ مقیاس لرزه‌سنج‌های گران قیمت ندارند را باز می‌کند، که به معنای افزایش امکان هشدار زلزله حتی در دورافتاده‌ترین و فقیرترین مناطق جهان است.

از سوی دیگر، محدودیت‌هایی برای سیستم تشخیص زلزله گوگل وجود دارد، به خصوص در مناطق دورافتاده که کاربران تلفن همراه کم هستند و در زمین لرزه‌هایی که در دریا رخ می‌دهد، زیرا می‌تواند منجر به امواج سونامی شود.

منبع: ارم نیوز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.