در هفته کاری که گذشت شاخص کل بورس با کاهش ۳.۱۷ درصدی در ارتفاع ۲ میلیون و ۲ هزار واحدی ایستاد.

 در هفته کاری که به اتمام رسید، شاخص کل بورس ۳.۱۷ درصد کاهش یافت و در ارتفاع ۲ میلیون و ۲ هزار واحدی ایستاد و شاخص کل هم‌وزن با کاهش ۳.۴۲ درصدی در پله ۶۳۵ هزار و ۲۵۹ واحدی قرار گرفت. شاخص کل فرابورس نیز با کاهش ۲.۹۴ درصدی در ارتفاع ۲۰ هزار و ۷۱۱ واحدی ایستاد.

در ادامه کوروش آسایش، کارشناس بازار سرمایه در خصوص روند بازار سرمایه به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: در این هفته کاری صنعت منسوجات با افزایش ۱.۹۱ درصدی بیشترین رشد را بین صنایع بورسی داشت و صنعت سایر معادن هم در جایگاه بعدی قرار گرفت. همچنین صنعت محصولات چرمی با افت ۷.۹۶ درصدی در بین صنایع بیشترین کاهش را تجربه کرد.

او اظهار کرد: مجموع ارزش معاملات خرد و حق تقدم‌ها در این هفته کاری ۶ هزار و ۵۱۳ میلیارد تومان بود. جزئیات ارزش معاملات خرد روزانه به این شکل بود که شنبه ۲ هزار و ۷۷۶ میلیارد تومان، دوشنبه هزار و ۳۴۸ میلیارد تومان، سه‌شنبه هزار و ۳۲۴ و چهارشنبه هزار و ۱۳۵ میلیارد تومان ارزش معاملات بر روی تابلو ثبت شد.

خروج ۲ هزار و ۳ میلیارد تومان نقدینگی حقیقی‌ها از بازار سهام

او گفت: میانگین سرانه خرید افراد حقیقی در این هفته کاری ۱۵ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان و میانگین سرانه فروش آنها ۲۷ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان بوده است. همچنین در این هفته در مجموع بازار شاهد خروج ۲ هزار و ۳ میلیارد تومان نقدینگی افراد حقیقی بود.

در ادامه دیگر کارشناس بازار سرمایه رباب وفایی گفت: بازار سهام برای چندمین بار در چندماه اخیر در شرایط ریزش سریع و اشباع فروش؛ این بار به بهانه‌ تنش نظامی قرار گرفته است آن هم بعد از چندسال گذر از رکود و اصلاح قیمتی سنگین اکثر سهام شرکت‌ها و در زمانی که انتظار می‌رفت شاهد بهبود اوضاع باشیم. دامنه‌ی محدود یک درصدی بازار را به بدترین حالت رکودی و نیمه تعطیل رسانده است.

این کارشناس بازار سرمایه می‌گوید: این‌ بار حتی شایعات رسانه‌ای برای کاهش فضای فروش و بازگشت بازار به تعادل تاکنون تاثیری نداشته است؛ متاسفانه عدم کارایی تصمیمات سازمان و افزایش فروش‌های ناشی از تسویه اعتباری مشتریان بدهکار به کارگزاری‌ها معضل مهم این هفته بود. عملکرد ماه‌های آتی در حوزه نرخ دلار نیما و نرخ بهره چشم انداز بهتری برای تولید و بورس در اختیارمان خواهد گذاشت. اما بنظر می‌رسد در کوتاه مدت باید تصمیمات اساسی برای بهبود اوضاع صورت بگیرد.

تدوام محدودیت در دامنه نوسان برای هفته آینده

گفتی است، رضا عیوضلو، معاون نظارت بر بورس ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار هم روز گذشته اظهار کرد : با توجه تداوم شرایط حاکم بر بازار سرمایه در هفته گذشته و ریسک‌های سیستماتیک موثر بر آن، ضمن انجام بررسی‌های تکمیلی و دریافت نظرات بورس ها، مقرر شد محدودیت دامنه نوسان معاملات سهام و حق تقدم در هفته پیش رو نیز مشابه هفته گذشته در دامنه مثبت و منفی یک درصد و معاملات صندوق‌های سرمایه‌گذاری سهامی نیز مثبت و منفی دو درصد برقرار باشد.

خبرنگار: کیمیا قلی‌پور 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار