معاون سخنگوی سازمان ملل اعلام کرد که در پس دستور تخلیه جدید رژیم اسرائیل شاهد فرار هزاران فلسطینی به سوی المواسی در استان رفح در نوار غزه هستیم.

فرحان حق معاون سخنگوی سازمان ملل روز پنجشنبه به وتق محلی افزود: در رابطه با وضعیت غزه، دفتر هماهنگی امور بشردوستانه گزارش می‌دهد که پس از دستور تخلیه جدید از سوی اسرائیل ما شاهد فرار هزاران نفر از غرب به سمت المواسی هستیم.

او گفت: این دستورالعمل بر مردم ساکن در بخش‌هایی از شرق و مرکز خان یونس و همچنین منطقه السلقا در دیرالبلاح تأثیر گذاشته است.

این سخنگوی سازمان ملل اضافه کرد: برآورد‌های اولیه از سوی شرکای ما که بر جمعیت در تحرکات غزه نظارت می‌کنند، نشان می‌دهد که بیش از ۱۵ هزار و ۵۰۰ نفر در این مناطق زندگی می‌کردند که شامل بیش از ۳۰ محله است.

فرحان حق ادامه داد: بار دیگر، ما از همه طرف‌های درگیری می‌خواهیم که به تعهدات خود بر اساس قوانین بین‌المللی بشردوستانه، از جمله مراقبت مداوم از جان غیرنظامیان و زیرساخت‌های غیرنظامی، احترام بگذارند. این احترام شامل اجازه دادن به غیرنظامیان برای انتقال به مناطق امن‌تر و بازگشت آنها به خانه‌های خود به محض فراهم شدن شرایط است. مردم باید بتوانند کمک‌های بشردوستانه دریافت کنند.

او تصریح کرد: در همین حال، OCHA هشدار می‌دهد که محدودیت‌های تولید آب و پمپاژ فاضلاب در غزه همچنان فلسطینی‌ها را در معرض خطرات عمده سلامتی قرار می‌دهد.

تاکنون مذاکرات میان حماس و اسرائیل با میانجیگری مصر و قطر و مشارکت آمریکا برای برقراری آتش بس در غزه و تبادل اسرا میان دو طرف به هیچ نتیجه‌ای نرسیده است و اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس و مذاکره کننده این جنبش برای توافق آتش بس، بامداد چهارشنبه ۱۰ مرداد که برای حضور در مراسم تحلیف ریاست جمهوری دکتر مسعود پزشکیان به تهران آمده بود، به شهادت رسید.

السنوار که اسرائیل معتقد است حملات ۷ اکتبر (۱۵ مهر) را سازماندهی کرد، پس از ترور اسماعیل هنیه در تهران، به عنوان رئیس دفتر سیاسی حماس منصوب شد.

او که ۶۲ سال سن دارد ریاست جنبش حماس در نوار غزه را برعهده داشته است. السنوار در سال ۱۹۸۹ میلادی (۱۳۶۸ شمسی) از سوی یک دادگاه اسرائیل به چهار بار زندان ابد به علاوه ۲۵ سال زندان محکوم شد، اما در نهایت بعد از ۲۲ سال حبس در سال ۲۰۱۱ در معامله و مبادله زندانیان آزاد شد؛ وی از جمله رهبران حماس به شمار می‌رود که آمریکا نامش را در فهرست ادعایی افراد تحت تعقیب قرار داده است.

گروه‌های مقاومت فلسطین ۱۵ مهرماه ۱۴۰۲برابر با هفتم اکتبر ۲۰۲۳، عملیات غافلگیرکننده‌ای با نام «طوفان الاقصی» را از غزه (جنوب فلسطین) علیه مواضع رژیم اسرائیل آغاز کردند که پس از ۴۵ روز نبرد و درگیری، سوم آذرماه ۱۴۰۲ برابر با ۲۴ نوامبر ۲۰۲۳، میان اسرائیل و حماس آتش بس موقت چهار روزه یا همان وقفه برای تبادل اسرا میان حماس و اسرائیل برقرار شد. این وقفه یا آتش بس موقت هفت روز طول کشید و سرانجام ۱۰ آذر برابر با اول دسامبر ۲۰۲۳ به پایان رسید و رژیم اسرائیل حملات علیه غزه را از سرگرفت.

 عملیات طوفان الاقصی که پس از سال‌ها جنایات رژیم اسرائیل علیه مردم مظلوم فلسطین صورت گرفت، منجر به کشته شدن ۱۱۳۹ اسرائیلی شد. وزارت بهداشت فلسطین با انتشار جدیدترین آمار، اعلام کرد که از هفتم اکتبر۲۰۲۳ (۱۵ مهرماه۱۴۰۲) تاکنون ۳۹ هزار و ۶۷۷ شهروند فلسطینی در نوار غزه به شهادت رسیده اند و و تعداد مجروحان هم به ۹۱ هزار و ۶۴۵ نفر رسیده است.

برچسب ها: سازمان ملل ، رفح ، فلسطین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار