طرح پایلوت تکثیر شاه میگوی آب شیرین با حضور رئیس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی کشور به بهره‌برداری رسید.

سید مجتبی خیام نکویی رئیس سازمان تحقیقات جهادکشاورزی عصر امروز چهارشنبه در آیین رونمایی از طرح تحقیقاتی در روستای پیر قلعه اشنویه، گفت: طرح پایلوت تکثیر شاه‌میگوی آب شیرین در اشنویه با ۲ هدف حفظ ذخایر ژنتیکی و تقویت ذخایر شاه میگو در حوزه ارس و دستیابی به دانش فنی و انتقال آن به بخش خصوصی است.

وی اضافه کرد: این طرح با درخواست اداره کل شیلات استان و حمایت جهادکشاورزی و سازمان مدیریت و برنامه ریزی اجرا شده است.

خیام نکویی اظهار کرد: در این طرح تحقیقی هر کیلوگرم شاه میگو با قیمت پنج دلار تهیه و بعد از بسته بندی به قیمتی بین دو تا سه برابر صادر کنیم.

رئیس سازمان تحقیقات، ترویج و آموزش کشاورزی کشور اظهار کرد: با این اقدام ما میتوانیم در آب‌های شیرین استان ضمن تولید ایجاد اشغال مطلوبی را شاهد باشیم.

وی با بیان اینکه این جاندار نیاز به یک فرمولاسیون خاص غذایی دارد گفت: در این موسسه به این فرمولاسیون دست یافته آیم.

خیام نکویی اضافه کرد: تعهد ما تولید پنج هزار قطعه شاه میگوی مینیاتوری بود که به دو برابر تولید دست یافتیم که پنج هزار متعلق بخش شیلات و پنج هزار به حوزه ذخایر کشور اضافه می‌شود.

وی با بیان اینکه گسترش دانش فنی تولید شاه میگو لازم است بیان کرد: انتظار داریم در افق پنج ساله بتوانیم ۵۰۰ هکتار مزرعه پرورشی تولید شاه میگو در این استان داشته باشیم تا کمک چشمگیری به افزایش ثروت ملی و در آمد کشاورزان شود.

خیام نکویی با بیان که نگاه به این مسأله صادرات محور است، گفت: علاقمندان به فعالیت در این زمینه می‌توانند به این موسسه مراجعه و ضمن اعلام آمادگی به موسسه تحقیقات کشور دانش فنی فنی لازم را دریافت کنند.

شاه‌میگوی آب شیرین (خرچنگ دراز آب شیرین) با نام علمی Astacus leptodactylus متعلق به بزرگ‌ترین رده سخت‌پوستان یعنی ده‌پایان است. این گونه در ترکیه، اوکراین، ترکمنستان، روسیه، ایران، قزاقستان، گرجستان، اسلواکی، بلغارستان، رومانی، مجارستان، لهستان، آلمان، فرانسه، جمهوری چک، لیتوانی، لتونی، فنلاند، دانمارک، هلند و انگلستان پراکنش دارد. همچنین دریای خزر، دریای سیاه و مناطق پایین‌دست و میانی رودخان دانوب و نیز مناطق پایین‌دست رودخانه دن، دنیستر و ولگا و سرشاخه‌های آن دربرگیرنده این‌گونه هستند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.