پاکاری از توسعه تدریجی کشت جدید پاپایا در شهرستان‌های جنوبی فارس با هدف درآمدزایی و حضور در چرخه جهانی تولید این میوه استوایی خبر داد.

 مجیدرضا پاکاری سرپرست معاونت امور بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی فارس در یک نشست تخصصی با تاکید بر اینکه الگوی کشت جدید بخش کشاورزی متناسب با شرایط اقلیمی و آب و هوایی فارس یکی از راهبرد‌های اصلی این استان و مدیریت ترویج قرار دارد، اظهار کرد: امروز در کشاورزی باید به منابع در اختیار پایه مانند آب و خاک و نیاز نسل آتی به آن نگاهی فراگیر داشته باشیم.

او با اشاره به اینکه اقتصاد کشاورزی از اولویت‌های جدی بخش تولید محسوب می‌شود، ادامه داد: برخی از مناطق فارس مستعد کشت گیاهان و میوه‌های مورد نیاز داخل و خارج از کشور هستند که در جنوب استان با فعالیت‌های ترویجی برخی از گلخانه‌ها با هدف افزایش درآمد و تنوع در تولید محصولات درصدد تولید میوه‌های گرمسیری و نیمه‌گرمسیری مانند پاپایا یا همان خربزه درختی و پیوستن به چرخه جهانی تامین این محصول گلخانه‌ای هستند.

 سرپرست معاونت امور بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی فارس یکی از شرایط تولید پاپایا را رطوبت و دمای بالا دانست و گلخانه‌ها را یک بستر مناسب برای کشت این محصول معرفی کرد و گفت: خواستگاه پاپایا در دنیا مناطق حاره‌ای قاره آمریکا و مکزیک است و هند، برزیل و مکزیک هم از کشور‌های پیشتاز در تولید این محصول هستند، اما در داخل کشور همه استان‌های جنوبی حتی یزد نیز در سالیان اخیر به چرخه تولیدکنندگان جهانی این میوه استوایی پیوسته اند.

او با تاکید بر ترویج الگوی کشت‌های جدید و شرایط مناسب گلخانه‌ای برخی از مناطق فارس از تولید این محصول در شهرستان‌ها و توسعه تدریجی تولید آن خبر داد و گفت: نی‌ریز از شهرستان‌های پیش‌رو در تولید پاپایا معرفی شده است، اما اخیرا برخی از گلخانه‌ها در شهرستان‌های جنوبی از جمله لار، مهر و حتی قیروکارزین با توجه به ضرورت افزایش درآمد و افزایش عملکرد محصول به جایگزین کردن کشت‌های گوجه‌فرنگی، خیار و فلفل دلمه‌ای به این میوه استوایی اقدام کرده‌اند که علاوه بر کاهش مصرف آب و هزینه‌های کارگری به میزان قابل توجهی در عملکرد اقتصادی کشاورزان تأثیرگذار بوده است.

این مقام مسئول در رابطه با ویژگی کاشت این محصول و زمینه‌های مصرف آن تصریح کرد: کاشت این محصول نخل مانند در خاک‌های ماسه‌ای و زه‌کشی مناسب پس از دوره ۹ تا ۱۲ ماه به مرحله برداشت می‌رسد و تا ۲۰ سال عمر می‌کند، اما بازدهی اقتصادی میوه آن با یک بار کاشت تا ۴ سال ثمر می‌دهد و میوه و برگ آن قابلیت مصرف خام‌خوری در آشپزی، تهیه شیرینی، دسر و حتی طب سنتی و همچنین مصارف دارویی و بهداشتی را دارد.

پاکاری همچنین با اشاره به قابلیت فرآوری پاپایا و تولید محصولات جدید، گفت: تولید پاپائین از برگ‌های این درخت و بکارگیری میوه این محصول گرمسیری در صنایع تبدیلی و دستیابی به محصولات فرآوری شده مانند آبمیوه، کنستانتره، مربا و دارو نیز از دیگر قابلیت‌های این کشت گلخانه‌ای محسوب می‌شود.

او به تجارب موفق کشت پاپایا در ۲ شهرستان جنوبی فارس اشاره کرد و افزود: ۲ هکتار در گلخانه شهرستان مهر و ۲ هزار و ۸۰۰ مترمربع هم در گلخانه شهرستان لار اخیرا کشت جدید این محصول توسط بهره‌برداران انجام گرفته است که با تناژ ۷۰ تا ۱۰۰ تن در هکتار توانسته‌اند به میزان قابل توجهی درآمدزایی در بازار‌های داخلی و خارجی دست پیدا کند.

پاکاری، ایجاد زنجیره ارزش در ترویج و توسعه این کشت جدید را شرط لازم پایداری تولید پاپایا دانسن و اضافه کرد: بازاریابی این محصول و تجارت آن از طریق پایانه‌های صادراتی در کشور‌های متقاضی مانند عراق، امارات، روسیه و دیگر عرصه‌ها نیاز به برنامه‌ریزی با محوریت فعالان اقتصادی دارد که می‌تواند پایداری این تولید را در بخش کشاورزی ضمانت کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار