معاون میراث فرهنگی استان قزوین از اجرای پروژه ساماندهی و مرمت تعدادی از حجره‌‎های سرای تاریخی حاج رضای قزوین با مشارکت مالکین حجره‌ها خبر داد.

احسان نورانی معاون میراث فرهنگی استان قزوین گفت: سرای تاریخی حاج‌رضا از بنا‌های مربوط به دوره قاجار و یکی از قسمت‌های بازار قزوین است که در ضلع جنوبی آن قرار گرفته و مرمت حجره‌های ضلع شرقی این اثر با مشارکت مالکان و تحت نظارت کارشناسان اداره‌کل درحال انجام است.

وی اضافه کرد: مرمت بدنه حجره‌ها، سبک‌سازی طاق‌ها، مرمت ناودان‌ها و اصلاح شیب‌بندی بام این بخش با تخصیص هزینه‌ای معادل ۲۰ میلیارد ریال انجام شده است.

نورانی با اشاره به تعدد طرح‌های مرمت مشارکتی این اداره کل اضافه کرد: به منظور حفاظت از آثار ارزشمند تاریخی این اداره‌کل آمادگی دارد تا با مشارکت دستگاه‌ها، هیات امنای بنا‌های تاریخی مذهبی و بخش خصوصی نسبت به مرمت و ساماندهی آثار تاریخی اقدام نماید.

به گفته این مسئول، سرای قاجاری حاج‌رضا که از جانب شمال به سرای وزیر بخشی از بازار قزوین متصل است، دارای حیاطی بزرگ بوده که حجره‌ها و اتاق‌ها گرداگرد حیاط آن در ۲ طبقه ساخته شده‌اند؛ ورودی سرا در سمت غربی آن قرار دارد و با طاق‌های زیبایی که در بنای آن به کار رفته به‌صورت یک تیمچه سرپوشیده به‌نظر می‌رسد.

طاق‌های حجره‌ها و طاق نمای ایوان سرای حاج رضا دارای قوس جناغی و کاشی کاری در زمینه آجری است.

سرای حاج‌رضا در تاریخ ۱۱ مرداد ۸۴ با شماره‌ی ثبت ۱۲۶۱۴ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار