دادستان قزوین از راه اندازی مرکز پابند الکترونیک ویژه متهمان سابقه دار سارق خبر داد.

حسین رجبی دادستان قزوین با اشاره به کاهش آمار ورودی به زندان و تقدیر رئیس قوه قضاییه گفت: از ابتدای سال ۱۴۰۲، ده اقدام برای کاهش جمعیت کیفری برنامه ریزی کردیم که یکی از این طرح ها، اصلاح ذات البین و تشکیل واحد‌های مشاوره در همه‌ی بود.

رجبی افزود: هزار و ۹۸۳ فقره پرونده در سه ماهه سال جدید در دادسرا‌های استان منتهی به سازش شده و سازش‌ها ۱۴ در صد افزایش نسبت به سال گذشته داشته است.

وی در ادامه به ظرفیت شورا‌های حل اختلاف اشاره و بیان کرد: ۸ هزار و ۳۴۲ فقره پرونده کیفری به شورای حل اختلاف ارجاع شده که ۵ هزار و ۱۳۲ فقره منجر به سازش شده است.

دادستان اعلام کرد: ۴۷ درصد قرار‌های بازداشت موقت در سه ماهه اول امسال کاهش یافته و در مرکز استان ۵۲ درصد کاهش داشته ایم.

دادستان همچنین گفت: یکی از موارد موثر استفاده از ظرفیت پابند الکترونیک ویژه متهمان در قزوین بود که برای ۲۰ نفر اجرا شده است.

رجبی اعلام کرد: فردا هم مرکز پابند الکترونیک ویژه متهمان سابقه دار سارق را افتتاح خواهیم کرد.

وی در ادامه با تقدیر از نیروی انتظامی استان گفت: ۷۸ درصد پرونده‌هایی که به کلانتری‌ها ارجاع شده، منجر به سازش شده و در کاهش جمعیت کیفری بسیار موثر بوده است.

دادستان ادامه داد: در همین راستا، از مامورین و افسرانی که بیشترین سازش را در پرونده‌های کیفری متقبل شدند و در راستای کاهش جمعیت کیفری اثر گذار بوده اند تقدیر کرده ایم.

آمار ورودی به زندان‌های سراسر کشور (اعم از محکومین قطعی و بازداشتی‌های موقت) طی سه ماه ابتدایی سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته، کاهشی بوده است و برخی استان‌های کشور از قبیل قزوین، کردستان و تهران نیز در امر کاهش ورودی به زندان‌ها و اجرای مفاد دستورالعمل ساماندهی زندانیان و کاهش جمعیت کیفری زندانها، توفیقات مطلوبی کسب کردند.

بر همین اساس، دادستان کل کشور، به طُرق مقتضی، اقدام به تشویق استان‌های مزبور کند و الگو‌های اجرایی توسط این استان‌های موفق در زمینه کاهش جمعیت کیفری را احصاء و به سایر استان‌ها نیز تجویز کند.

رئیس قوه قضائیه ضمن اشاره به اقدامات مناسب و کسب رتبه اول کاهش جمعیت کیفری زندان توسط دادسرا‌های استان قزوین در سه ماهه سال جدید در کشور؛ این اقدامات را شایسته تقدیر دانست.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار