نشست سازمان همکاری اسلامی با هدف بررسی جنایات رژیم صهیونیستی و به ویژه ترور اسماعیل هنیه و نقض حاکمیت جمهوری اسلامی ایران برگزار می‌شود.

آدم‌ها، گروه‌ها و کشور‌ها معمولا اگر نقطه اشتراکی واحد داشته باشند سریعتر میتوانند به یک مفهوم نیز دست پیدا کنند و این موضوعی است که در عرصه دیپلماسی نیز تاثیر بسزایی دارد. کشور‌های بسیاری هستند که حول موضوعات مشترک نشست‌های مشترکی را میگذارند و حالا نشستی که محور مشترک آن «اسلام» است قرار است امروز تشکیل جلسه دهد؛ نشست اضطراری سازمان همکاری‌های اسلامی.

جنایات اسرائیل در نشست ۵۷ کشور اسلامی بررسی خواهد شد

 سازمان همکاری اسلامی  با نام اختصاری (OIC) در  سال ۱۹۶۹ تاسیس شد و حدود ۵۷ کشور را در عضویت خود دارد. نام ابتدایی آن سازمان کنفرانس اسلامی بود و سپس به نام سازمان همکاری اسلامی تغییر نام داد. این سازمان هدف خود را صدای جمعی اسلامی و تضمین حفاظت و حمایت از منافع اسلامی در جهان و ترویج صلح بین المللی اعلام کرده است.

اگرچه این نشست هر ۳ سال یکبار برگزار میشود، اما به گفته ناصر کنعانی ایران درخواست برگزاری نشست فوق‌العاده وزرای امور خارجه سازمان همکاری اسلامی در محکومیت اقدامات و جنایات رژیم صهیونیستی را مطرح کرد است که این درخواست با استقبال کشور‌های اسلامی روبرو شد.

وبگاه سازمان همکاری اسلامی نیز در گزارش خود اعلام کرده است که نشست فوق‌العاده‌ای را در سطح وزرای خارجه کشور‌های عضو برگزار می‌کند و این نشست با هدف بررسی جنایات رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین و به ویژه ترور اسماعیل هنیه و نقض حاکمیت جمهوری اسلامی ایران برگزار می‌شود.

آیا اراده تحریم رژیم صهیونیستی در رهبران کشورهای اسلامی وجود خواهد داشت؟

حسن هانی زاده کارشناس مسائل سیاست خارجی در این زمینه به ما گفته است: نشست وزرای خارجه این سازمان با درخواست ایران و چند کشور اسلامی قرار است در جده در سطح وزرای خارجه تشکیل شود و تصمیماتی در زمینه جنگ غزه اتخاذ خواهد کرد. متاسفانه با گذشت بیش از ۱۰ ماه از عملیات طوفان الاقصی و نسل کشی مردم غزه توسط رژیم صهیونیستی شمار شهدای غزه به بیش از  ۴۰ هزار نفر و ۹۰ هزار نفر مجروح رسیده است که این یک فاجعه انسانی است.

وی ادامه داد: متاسفانه هم سازمان همکاری اسلامی و هم اتحادیه عرب به عنوان دو نهاد مهم اسلامی و عربی نتوانستد در طی این مدت سازوکار لازم را برای جلوگیری از کشتار مردم غزه تعریف کنند و از همین رو نیز رژیم صهیونیستی با استفاده از سکوت جهانی همچنان به کشتار مردم غزه ادامه میدهد. در این نشست بیانیه‌ای صادر خواهد شد و در خواست ایران این است که  این سازمان ترور شهید هنیه را محکوم کند. موضوع دیگر هم مساله ضرورت پایان بخشیدن به جنگ غزه است که در دستور کار وزرای خارجه کشور‌های عضو سازمان همکاری اسلامی خواهد بود. باید سازو کار‌هایی برای پایان رسیدن جنایت در جنگ غزه به تصویب برسد. همچنین یکی از مطالبات مهم مردمی این است که تمام کشور‌های اسلامی اسرائیل را تحریم کنند و رابطه تجاری خود را با این رژیم قطع کنند که تاکنون این اتفاق رخ نداده است، زیرا اراده لازم برای تحقق این امر در رهبران کشور‌های اسلامی وجود ندارد.

«اگر مسلمین مجتمع بودند هرکدام یک سطل آب به اسرائیل می‌ریختند او را سیل می‌برد»

محمد حسن قدیری ابیانه نیز در این باره گفته است: در این نشست ترور شهید هنیه محکوم خواهد شد. در حقیقت برخی کشور‌های عربی به این رژیم کمک میکنند مانند اردن و امارات حتی شاهدیم ترکیه که این اقدام را نیز محکوم کرده است، اما همچنان ارتباط تجاری با این رژیم دارد. ولی تشکیل شدن این نشست اقدام مثبتی است  و محکومیتی برای اسرائیل خواهد بود. ایران لزوم انزوای اسرائیل و قطع ارتباط با این رژیم را مطرح خواهد کرد.

وی ادامه داد: در کنار این اقدامات که دستگاه دیپلماسی ما انجام میدهد باید دیپلماسی عمومی را نیز فعال کنیم. برای مثال روسای دانشگاه ما، دانشجویان ما، اساتید ما و... باید با سایر کشور‌ها ارتباط داشته باشند و هرکس در حد امکان خود بتواند در محکومیت رژیم اسرائیل تاثیر گذار باشد به خصوص الان که دانشگاه‌های غربی هم در محکومیت رژیم صهیونیستی به پا خواسته اند.

در پایان شاید بد نباشد که این سخن امام خمینی (ره) را یاد آور شویم که فرمودند: «اگر مسلمین مجتمع بودند هرکدام یک سطل آب به اسرائیل می‌ریختند او را سیل می‌برد».

گزارش از فاطمه تورانلو

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۱۶
Finland
ناشناس
۱۵:۰۴ ۱۷ مرداد ۱۴۰۳
روز خبرنگار مبارک
Iran (Islamic Republic of)
..
۱۴:۲۳ ۱۷ مرداد ۱۴۰۳
رژیم صهیونسیتی بر روی ریل نابودی کامل قرار دارد .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۶ ۱۷ مرداد ۱۴۰۳
البته که بایستی همه مسلمانان جهان متحد شوند واین غده سراطانی را از بین ببرند هیهات منا الزله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۳ ۱۷ مرداد ۱۴۰۳
سلام توی منطقه ۱۱ تهران الان یساعته برق رو قطع کردن لطفا پیگیری کنین توی زیرزمین مردیم از گرما ، پنکه نباشه اذیت میشیم
باشگاه خبرنگاران گرامی لطفا پیگیری کنین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۸ ۱۷ مرداد ۱۴۰۳
برق رو باید کم مصرف کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۹ ۱۷ مرداد ۱۴۰۳
جهرم هم هر روز دو تا سه ساعت برق می رود در گرمای ۶۰ درجه مسولان به فکر چه هستند
Iran (Islamic Republic of)
یک شهروند
۱۵:۳۱ ۱۷ مرداد ۱۴۰۳
کسی که برگشته میگه کم مصرف کنید
فکر کنم ما تنها از ترکیه بیشتر مصرف میکنیم که اونم با توجه به سبز بودن جغرافیای ترکیه قابل درکه
دیگه چقدر کم مصرف کنیم؟ از کم مصرف ترینهای منطقه هستیم
Iran (Islamic Republic of)
M.m
۱۱:۳۵ ۱۷ مرداد ۱۴۰۳
بسیاری از سران کشورهای اسلامی هزینه سفر شرکت در کنفرانس سران کشورهای اسلامی را از آمریکا و انگلیس و اسرائیل میگیرند و به کنفرانس می‌آیند!اما دنیا توقع دارد اینها برعلیه صهیونیست جهانی تصمیم بازدارنده بگیرند ؟
آخرین اخبار