در این گزارش به ملزومات تحقق دولت وفاق ملی از نگاه شخصیت‌های سیاسی می‌پردازیم.

 رئیس جمهور کشورمان در دوران رقابتهای انتخاباتی همواره بر ایجاد وفاق ملی تاکید داشت و بعد از مراسم تحلیف خود نیز نام دولت چهاردهم را با این شعار مزین کرد، اما سوال اینجاست که ملزومات تحقق این کلید واژه طلایی چیست؟

‌قطعا آورده چنین دولتی در ابتدا این است که صدای منسجم و واحدی از مجموعه نظام به گوش برسد که بیانگر وفاق ملی باشد و رهبر معظم انقلاب نیز در بیانات خود در دیدار با وکلای ملت به آن تاکید کردند که باید در مسائل مهم کشور  از دولت و مجلس صدای واحدی شنیده شود.

البته رئیس جمهور با طرح یک گفتمان موفق به کسب اکثریت آرا جامعه شد و لذا طبیعتا حق دارد کابینه را از همفکران و کسانی که همپوشانی بیشتری با وی دارند تشکیل بدهند و لذا نباید توقعی در برخی مدیران گذشته جناح های سیاسی ایجاد شود که آنها در  ساختار دولت به کار گرفته شوند هرچه که رویه عقلانی این است که رئیس جمهور منتخب مردم فارغ از نگاههای جناحی و سیاسی و صرفا با نگاه به عملکرد اشخاص آنها را به کار بگیرد چرا که استفاده از فلان شخص در ساختار دولت صرفا به این دلیل که به جناح متبوع رئیس جمهور نزدیک تر است محلی از اعراب ندارد و در نهایت نمیتواند نمره درخشانی را در کارنامه رئیس جمهور به ثبت برساند.

تحلیف پزشکیان

برای تحقق وفاق ملی مسئولان به فهم مشترک برسند/ فضای کشور محل مبارزات جناحی نیست

در همین رابطه مهرداد لاهوتی نماینده مردم لنگرود در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان درباره چگونگی تحقق شعار دولت چهاردهم مبنی بر ایجاد وفاق ملی اظهار کرد: وفاق ملی به این معناست که جمهوری اسلامی تعالی پیدا کند، بنابراین اگرما مسئولان نتوانیم در حل مسائل به فهم مشترکی برسیم طبیعتا مردم آسیب خواهند دید.

وی افزود: وفاق ملی به این معناست که وقتی به این نتیجه رسیدیم که یک راه منافع بیشتری را برای مردم فراهم می‌کند به آن عمل کنیم نه این که با بحث های جناحی و سیاسی کشور را به حاشیه بکشانیم اما متاسفانه بعضا دیده می‌شود که برخی در برابر نظرات مخالف خود کوتاه نمی آیند در حالی که فضای کشور محل مبارزه نیست.

لاهوتی بیان کرد: مردمی که پای صندوق های رای نیامدند با اصل نظام قهر نیستند بلکه مشکلات اقتصادی آنها را گلایه مند کرده است و دولت چهاردهم باید با بکارگیری حداکثر توان تلاش کند تا اعتماد عمومی را جلب و آنها را نسبت به آینده امیدوار کند. 

نماینده مردم لنگرود تاکید کرد: وقتی مردم آثار مثبت اقتصادی را در زندگی خود احساس کنند آشتی و وفاق ملی بیشتری شکل خواهد گرفت که لازمه آن این است که دولت پای خود را از اقتصاد بیرون بکشد همچنین لازم است که دستگاه دیپلماسی به جز اقدامات سیاسی فعالیت خود را در عرصه رشد اقتصاد کشور پررنگ‌تر کند.

رئیس جمهور تمام ظرفیتهای نظام را کنار خود نگه دارد

در ادامه احمد شریف عضو جبهه اصلاحات در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان در این باره گفت: رئیس جمهور منتخب برای ایجاد وفاق و همدلی باید تمام ظرفیتهای نظام را در کنار خود نگه دارد و تعامل خوبی با دستگاه‌های دیگر خصوصا مجلس شورای اسلامی داشته باشد اما این که انتظار داشته باشیم کابینه ای ائتلافی که همسو با رئیس دولت شکل بگیرد منطقی نیست.

شریف با بیان این که عملکرد رئيس جمهور طی چهار سال آینده باید باعث وفاق میان مردم شده و حضور آنان را پای صندوق های رای مستحکم تر کند تاکید کرد: چه آنان که در انتخابات شرکت کرده اند و چه آنان که پای صندوق های رای حضور نیافتند شهروندان این کشور هستند و باید علت نارضایتی ها و گلایه مندی های آنان واکاوی و حل شود و نادیده گرفتن آنها به وفاق ملی لطمه می‌زند. 

وی ادامه داد: بهتر است موافقان و مخالفان رئيس جمهور منتخب برای تحقق وعده های دولت به مبارزات انتخابی پایان بدهند و اعلام آتش بس کنند و اگر نگاه ما به مسائل ملی باشد نه سیاسی و حزبی قطعا دولت وفاق ملی به درستی شکل خواهد گرفت.

شریف با بیان این که دولت چهاردهم باید در برابر توطئه های اسرائیل هوشیار باشد، تاکید کرد: اکنون دولتی در ایران بر سر کار آمده که گفتمان صلح دارد و مردم به آن امیدوار هستند در نتیجه رژیم صهیونیستی تلاش می‌کند تا با گسترش جنگ در منطقه سد راه پیشرفت ایران شود و حتی به ترور شهید اسماعیل هنیه در فردای تحلیف رئیس جمهور منتخب دست میزند و معتقدم یکی از اهداف رژيم صهيونيستي این ترور لطمه زدن به گفتمان آقای پزشکیان بود در نتیجه باید هوشیار بود بنابراین ما نباید در دامی که دشمن برای ما پهن کرده است بیفتیم و قطعا مسئولان بهترین تصمیم را در این زمینه خواهند گرفت.

پزشکیان

دولتی که نگاهی ملی دارد از مدیران زبده بهره می‌گیرد/ وفاق ملی در گرو انتخاب افراد دلسوز برای کابینه دولت است

همچنین محمد صالح جوکار نماینده مردم یزد نیز در این باره به باشگاه خبرنگاران گفت: رئیس جمهور برای تحقق این شعار خود باید به دور از نگاه‌های سیاسی و جناحی افرادی را برای کابینه خود انتخاب کند که اولاً دلسوز نظام و انقلاب باشند ثانیاً افرادی باشند که در کار خود خبره باشند.

وی با بیان اینکه دولتی که مبنای ملی داشته باشد مطابق فرمایش رهبر معظم انقلاب از همه ظرفیتهای کشور خصوصا منابع انسانی و مدیران زبده فارغ از نگاه جناحی بهره می‌گیرد، ادامه داد: یکی از شعارهای انتخاباتی رئیس جمهور استفاده از نخبگان و کارشناسان برای حل مشکلات بود که امیدواریم این شعار را در عمل شاهد باشیم.

نماینده یزد در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه امروز مشکل اصلی کشور بحث اقتصاد و معیشت مردم است، عنوان کرد: برای حل این مشکلات باید به دور از نگرش‌های سیاسی فردی به عنوان وزیر اقتصاد و یا افرادی برای تیم اقتصادی انتخاب شوند که اولا مشکلات را به خوبی بشناسند و دوماً برای آن راه حل داشته باشند.

 جوکار اظهار کرد:رئیس جمهور باید برای تحقق شعار دولت خود از تمامی ظرفیتهای کشور در راستای حل مشکلات مردم استفاده کند و با توجه به این که اولویت اول کشور مسائل اقتصادی است باید با استفاده از نگاه ملی و بدون در نظر گیری مسائل سیاسی معضلات حل و فصل شوند.

وفاق ملی باید در عمل ثابت شود/ رئیس جمهور از پرداختن دغدغه های جناحی بپرهیزد

و حشمت الله فلاحت‌پیشه نماینده سابق مجلس شورای اسلامی نیز در این باره به ما گفت: معتقدم که شعار وفاق ملی باید در عمل ثابت شود به این معنا که رئیس جمهور باید مهمترین مسائل کشور خصوصا مشکلات اقتصادی که بیشتر خانواده های کشور با آن دست به گریبان هستند را دریابد و از پرداختن به اولویتهای جناحی بپرهیزد چرا که اکثریت جریان های سیاسی از سر شکم سیری مسائل جناحی را پیگیری می‌کنند لذا فضای ذهنی مردم با جاه طلبی گروه‌های سیاسی متفاوت است و نیمی از آنان به دلیل مشکلات اقتصادی سرخورده و از مسئولان کشور ناامید شده اند.

وی ادامه داد: آقای پزشکیان اگر احساس کرد که شخصی از هر جناحی توانایی آن را دارد که مشکلات کشور را حل کند به نفع خودش است که بدون نگرش سیاسی آنها را پای کار بیاورد چرا که اگر وزیری قوی عمل کند در نهایت آثار مثبت آن در کارنامه رئیس جمهور ثبت خواهد شد، اما اگر وزیر و یا معاونی ضعیف باشد مسئولیت آن اعم از قانونی و شرعی بر عهده شخص رئیس دولت است، بنابراین آقای پزشکیان در نهایت باید به تنهایی در برابر مردم پاسخگو باشد و وقتی از وفاق سخن می‌گوید باید مشکلات و دغدغه‌های مردم را اولویت بداند و بهترین مدیران را برای این برنامه ها به کار بگیرد.

گزارش از فاطمه سیدی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۰ ۱۹ مرداد ۱۴۰۳
اما هر چی اصلاح طلب همه را دور خود جمع کرده
Iran (Islamic Republic of)
حسنی
۲۱:۱۷ ۱۹ مرداد ۱۴۰۳
امروز در شبکه دو برنامه بدون تعارف آن کارگر شهرداری را نشان میداد سی چنج میلیون پیدا کرده به شهرداری تحویل میدهد حتی صاحب پول یک میلیون مژدگانی میدهد آنراهم با دوستانش تقسیم میکند مجری می پرسد آرزویت چیست گریه میکند میگوید آرزوداررم مادرم بکربلا ببرم میپرسد برنامه بدون تعارف میبینی جواب میدهد تلویزیون ندارم بعضی مشغولیت باید خجالت بکشند حقوقهای نجومی میگیرند به آنهم قانع نیستند اختلاس میکنند اونائی که این کارها رامین کنند بفهمند حق این چنین افراد را میخورند درک کنند توپخانه تلویزیون قدیمی هم ندارند بچه هایش کارتون هم ببینند چنین محتاجی پول پیدا کرده رتحویل می دهد ولی بعضی‌ها با داشتن وضعیت خوب دزدی میکنند افرادی. که کارهارا میکنند از خوک هم بدارند مشغولیت به چنین افرادی قرار بگیرد تا امانتدار خوبی باشند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۳ ۱۹ مرداد ۱۴۰۳
دررابطه پرداختی های حقوق کارکنان بازنشسته وشاغلین برابر عدالت اجتماعی مد نظر قرار گیرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۷ ۱۹ مرداد ۱۴۰۳
لطفا برای هنرمندان وام ازدواج فراهم کنین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۶ ۱۹ مرداد ۱۴۰۳
لطفا برای مردان مجرد دهه شصتی شرایط ازدواج فراهم کنین
Finland
ناشناس
۱۶:۱۴ ۱۹ مرداد ۱۴۰۳
ما جمعی از پرسنل دانشگاه علوم پزشکی قزوین خواهان احقاق حقوق خود هستیم.
جمعی از بهورزان زحمتکش
Germany
ناشناس
۱۶:۰۴ ۱۹ مرداد ۱۴۰۳
خواهشمندیم به شرایط دانشگاه علوم پزشکی قزوین رسیدگی نمایید.
سو مدیریت دانشگاه را به زانو در آورده است.
جمعی از کارکنان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۸ ۱۹ مرداد ۱۴۰۳
چرا بلیط اتوبوس گران کردید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۰ ۱۹ مرداد ۱۴۰۳
تبعیض، فقر، فساد، رانت، دلالی نتیجه اینها بی عدالتی هست که در جامعه ما سایه افکنده اینها حل بشه تمامی مشکلات اقتصادی مردم حل میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۳ ۱۹ مرداد ۱۴۰۳
انسولین دوسه ماهیه پیدا نمیشه بکی باید گفت!!!؟
Iran (Islamic Republic of)
..
۱۱:۱۴ ۱۹ مرداد ۱۴۰۳
ارزش پول ملی تقویت بشه ، بسیاری از مسائل و مشکلات به صورت اتوماتیک حل میشود.
Iran (Islamic Republic of)
بمانی
۱۸:۲۸ ۱۹ مرداد ۱۴۰۳
سلام
باشه ،به کارشناسان گفتم ...
Iran (Islamic Republic of)
Bm20
۱۸:۳۰ ۱۹ مرداد ۱۴۰۳
سلام
ارزش پول ملی زمانی درست میشود که بانک‌های خصوصی جمع شود ، وسلام
Germany
ناشناس
۱۰:۲۳ ۱۹ مرداد ۱۴۰۳
رئیس جمهور بزرگوار
خدا بچه هات رو حفظ کنه.
من یک بهورز و مادربزرگم
حق و حقوق ما بدلیل اختلاسهای دانشگاه علوم پزشکی قزوین پرداخت نمیشه.
دستور رسیدگی بده
Germany
ناشناس
۱۲:۰۸ ۱۹ مرداد ۱۴۰۳
چرا به اختلاسها و بی کفایتی مسولان دانشگاه قزوین رسیدگی نمی‌شود.
جسم و جان هزاران دانشجو و کارمند در خطر است.
جمعی از کارکنان
Finland
ناشناس
۱۸:۲۴ ۱۹ مرداد ۱۴۰۳
خدایا خودت کم مون کن
United States of America
ناشناس
۲۰:۳۷ ۱۹ مرداد ۱۴۰۳
مسولین لطفا پیگیری شوذ.
آخرین اخبار