رئیس اداره مبارزه با بیماری‌های طیور و زنبور عسل دامپزشکی زنجان گفت:۹۹ میلیون و ۵۱۰ هزار و ۵۸۰ قطعه طیور صنعتی در مرغداری‌های گوشتی و تخمگذار استان از ابتدای سال تاکنون واکسینه شده اند.

امین اله وردی رئیس اداره مبارزه با بیماری‌های طیور و زنبور عسل دامپزشکی زنجان با بیان اینکه بیش از ۹۹ میلیون قطعه طیور صنعتی در زنجان واکسینه شدند گفت: این واکسن ها شامل نیوکاسل، گامبرو، برونشیت، دوگانه آنفلونزا برونشیت، آبله و مارک بوده که با روش های واکسیناسیون قطره چشمی، آشامیدنی، اسپری و تزریق زیر جلدی انجام شده است.

این مسئول یادآور شد: تعداد ۱۶۵ هزار و ۵۱۰ قطعه طیور بومی نیز در این مدت علیه بیماری های طیور واکسینه شده اند.

وی با بیان اینکه نظارت های بهداشتی دامپزشکی در واحدهای پرورشی طیور صنعتی به صورت مستمر در حال انجام است، افزود: هم اکنون در استان ۲۴۷ واحد پرورش مرغ گوشتی، ۲۰ واحد پرورش مرغ تخمگذار، ۲۲ واحد پرورش مرغ مادر گوشتی و یک واحد پرورش مرغ مادر تخمگذار در حال فعالیت است.

این مسئول اضافه کرد: همچنین این استان یک واحد پرورش مستقل پوت تخمگذار، ۳۶ واحد پرورش بوقلمون گوشتی، چهار واحد پرورش بوقلمون مادر گوشتی، سه واحد پرورش بلدرچین، ۲ واحد پرورش شتر مرغ، ۲ واحد جوجه کشی مرغ گوشتی و ۲ واحد جوجه کشی بوقلمون گوشتی فعال پروانه دار دارد.

به گفته رئیس اداره مبارزه با بیماری‌های طیور و زنبور عسل دامپزشکی زنجان، این حرفه نقش مهمی در معیشت و ارتزاق مردم منطقه و ایجاد اشتغال مستقیم و غیر مستقیم در استان ایفا می کند.

اله وردی اظهار داشت: با نظارت های بهداشتی دامپزشکی و اجرای واکسیناسیون توسط مراکز مایه کوبی از شیوع بسیاری از بیماری های دام و طیور جلوگیری می شود.

وی در ادامه از مرغداران خواست، ضمن رعایت اصول بهداشتی قرنطینه ای دامپزشکی، برنامه کامل واکسیناسیون طیور منطقه را انجام دهند تا به نحو موثری از بروز و شیوع بیماری ها جلوگیری شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.