رئیس دامپزشکی اشکذر گفت:نمونه گیری از طیور بومی برای پایش بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در اشکذر انجام شد.

نیک بین رئیس دامپزشکی شهرستان اشکذر در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: نمونه گیری ۴۰۰ قطعه طیور بومی با هدف تشخیص و ردیابی بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در این شهرستان انجام شده است.

اواظهار داشت: طیور بومی به دلیل ارتباط مستقیم با پرندگان مهاجر همواره به عنوان کانون بالقوه برای انتقال بیماری به طیور صنعتی، مطرح هستند. 

نیک بین تصریح کرد: از سوی دیگر این بیماری قابلیت انتقال به انسان را دارد و می‌تواند به عنوان تهدیدی برای سلامت جامعه مطرح باشد.

رئیس دامپزشکی شهرستان اشکذرگفت: بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان یکی از مهمترین بیماری‌های طیور است که در صورت شیوع در یک منطقه با ایجاد تلفات گسترده در پرندگان ضرر‌های اقتصادی سنگینی به صنعت طیور وارد کرده است.

او بیان کرد:از طرفی به دلیل اینکه این بیماری می‌تواند به انسان سرایت کند منجر به تهدید سلامت عمومی جامعه هم می‌شود.

نیک بین تصریح کرد: بنابراین ارزیابی سرمی و داشتن اطلاعات کافی از نظر وضعیت بیماری در سطح شهرستان دارای اهمیت زیادی برای برنامه ریزی‌های صنعت طیور و اجرای عملیات پیشگیرانه از این بیماری است.

 رئیس دامپزشکی شهرستان اشکذرگفت: در اجرای این طرح ۴۰۰ قطعه انواع طیور روستایی و بومی از روستا‌های انتخابی از سوی سازمان دامپزشکی کشور به وسیله ۲ اکیپ رصد، پایش و نمونه‌برداری شدند که نمونه‌های خون اخذ شده برای انجام ردیابی و مراحل بعدی به آزمایشگاه مرکزی اداره کل دامپزشکی استان یزد ارسال شدند.

نیک بین افزود:آنفلوانزای فوق حادپرندگان از بیماری‌های واگیردار و مشترک بین انسان وطیور است که شیوع آن با شروع ناگهانی تلفات و انتشار وسیع در گله پرندگان، کاهش مصرف دانه، افت شدید و ناگهانی تولید تخم مرغ و سیاه شدن تاج و ساق پا پرندگان و لرزش سرو گردن در طیور بروز می‌کند.

او بیان کرد: آموزش مستمر کارگران و پروش دهندگان طیور اهمیت زیادی دارد و لازم است آموزش‌های اصول امنیت زیستی و رعایت نکات بهداشتی به کارگران و پروش دهندگان طیور به صورت مستمر انجام پذیرد.

رئیس دامپزشکی شهرستان اشکذر گفت: با موارد زنده فروشی پرندگان در شهرستان‌اشکذر برخورد می‌شود همچنین در صورت خرید پرندگان زینتی از مراکز مورد تائید دامپزشکی، لازم است این پرندگان حداقل به مدت ۲ هفته در محل جداگانه نگهداری شوند و در صورت احراز سلامتی، انتقال یابند.

او اظهار داشت: به مردم توصیه می‌شود که از خرید مرغ زنده خودداری کنند و تخم مرغ و مرغی که دارای مشخصات بهداشتی نیست را خریداری نکنند.

نیک بین ادامه داد: پس از هر بار تماس با پرندگان و محیط زندگی آنها دست‌های خود را با آب وصابون شستشو دهند و از دست زدن به پرندگان بیمار و لاشه‌های تلف شده به شدت خودداری کنند.

رئیس دامپزشکی شهرستان اشکذر گفت: در صورت مشاهده موارد مشکوک به این بیماری موضوع را با شماره گیری سامانه به (سامانه فوریت‌های دامپزشکی) ۱۵۱۲اطلاع دهند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار