معاون برنامه ریزی وزیر نفت گفت: تولید نفت خام از روزانه ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه کنونی به مرز ۴ میلیون بشکه تا پایان امسال خواهد رسید.

هوشنگ فلاحتیان در آیین  پانزهمین همایش بین‌المللی صنعت پتروشیمی  گفت: امیدوارم گفتگوها و تبادل نظرهای انجام‌شده در زمینه فرصت‌ها و چالش‌های صنعت پتروشیمی در این همایش، به دستیابی به راهکارهای ارتقای جایگاه این صنعت منتج شود.

وی با اشاره به جایگاه والای صنعت پتروشیمی در کشور افزود: بخشی از صادرات غیرنفتی کشور از سوی این صنعت محقق می‌شود و هرساله ظرفیت و ارزش تولیدات صنعت پتروشیمی ایران با بهره‌برداری از طرح‌های تازه در حال افزایش است.

معاون برنامه‌ریزی وزارت نفت‌ ادامه داد: ظرفیت تولید  سالانه صنعت پتروشیمی براساس برنامه با گشایش طرح‌های تازه تا پایان سال ۱۴۰۳ به ۱۰۳ میلیون تن می‌رسد.

فلاحتیان با بیان اینکه اکنون حدود ۷۰ طرح پتروشیمی در حال اجراست که بخش قابل توجهی از آن‌ها پیشرفتی بیش از ۵۰ درصد دارند، گفت: ظرفیت تولید صنعت پتروشیمی ایران تا پایان برنامه هفتم توسعه به سالانه بیش از ۱۳۰ میلیون تن می‌رسد.

نقش مهم پتروشیمی‌ها در تحقق رشد اقتصادی

وی صنعت پتروشیمی را یکی از زمینه‌های تحقق رشد اقتصادی در برنامه هفتم توسعه با توجه به زیرساخت‌ها، دانش و سرمایه انسانی توصیف و اعلام کرد: وزارت نفت برنامه‌ریزی منسجمی در بالادست و پایین‌دست صنعت نفت انجام داده است به‌طوری‌که تولید نفت خام از روزانه ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه کنونی به مرز ۴ میلیون بشکه تا پایان امسال خواهد رسید.

معاون برنامه‌ریزی وزارت نفت ادامه داد: موافقت‌ اصولی‌ متعددی نیز برای صنعت پالایشی کشور در کنار صنعت پتروشیمی صادر شده است و به شدت به دنبال غلبه بر ناترازی گاز و فرآورده‌های نفتی در سال‌های پیش‌رو هستیم، اگرچه دستیابی به این هدف تا زمانیکه مصرف مدیریت نشود، بسیار دشوار است.

به گفته فلاحتیان، هم‌اکنون بدون اینکه اسقاط خودرویی انجام شود سالانه بیش از یک میلیون خودرو به ناوگان حمل‌ونقل کشور افزوده می‌شود؛ خودروهایی که بازنگری در استانداردهای تولیدشان نیاز و لازم است فناوری آن‌ها اصلاح شود. این تدابیر لازم، افزون‌بر ناوگان حمل‌ونقل عمومی و درون‌شهری و برون‌شهری برای وسایل انرژی‌بر خانگی نیز مصداق دارد.

وی صنعت پتروشیمی را یک صنعت زیربنایی و رافع بسیاری از صنایع کشور برشمرد و گفت: این صنعت بخش قابل توجهی از منابع ارزی کشور از صنعت پتروشیمی حاصل می‌شود و اگر به سمت تکمیل زنجیره ارزش در این صنعت حرکت نکنیم، متضرر خواهیم شد.

معاون برنامه‌ریزی وزارت نفت تصریح کرد: قانونگذار فرصتی فراهم کرده است که خوراک تولیدی در مجتمع‌های پتروشیمی با همکاری برای تکمیل زنجیره ارزش استفاده و ارزش افزوده بیشتری در این صنعت ایجاد شود. هم‌اکنون میانگین هر تن پتروشیمی می‌تواند تا حدود سه برابر افزایش یابد.

ضرورت بهره‌برداری اقتصادی بیشتر از صنعت پتروشیمی

فلاحتیان با تأکید بر اهتمام فعالان صنعت پتروشیمی به تکمیل زنجیره ارزش گفت: در مسیر تکمیل زنجیره ارزش ممکن است که با چالش تأمین لایسنس و دانش فنی روبه‌رو شویم که غیرقابل حل نیست و بخش خصوصی می‌تواند به آن دست یابد.

وی یادآور شد: فعالان و متخصصان صنعت پتروشیمی بررسی کارشناسی روی بندها و مواد قانونی برنامه هفتم توسعه داشته باشند و پیشنهادهای خود را به‌منظور تدوین آیین‌نامه‌های اجرایی و دستورعمل‌های این برنامه با هدف رفع چالش‌های موجود، ارائه کنند تا از طریق وزارت نفت در دولت مطرح شوند و راهگشای راهبردهای صنعت پتروشیمی باشد.

معاون برنامه‌ریزی وزارت نفت با بیان اینکه صنعت پتروشیمی نسبت به صنایع دیگر به‌دلیل ارزش افزوده بیشتر و نرخ بازدهی داخلی بالاتر، سریع‌تر تأمین مالی می‌شود، افزود: صنعت پتروشیمی قدیمی شده و به تکرار افتاده است در صورتی که امروز موفقیت در صنعت پتروشیمی نیازمند سرمایه‌گذاری در تکمیل زنجیره ارزش است.

فلاحتیان بر تشکیل گروه‌های تحقیق و توسعه در شرکت‌های پتروشیمی تأکید و بیان کرد: صنعت پتروشیمی باید با بررسی بازار جهانی در تکمیل زنجیره ارزش گام بردارد و تنها بازارهای داخلی را در نظر نگیرد.

وی تأکید کرد: شرکت‌های پتروشیمی برای تکمیل زنجیره ارزش از توانمندی‌های شرکت‌های دانش‌بنیان استفاده کنند زیرا با اهتمام جدی حتی دستیابی به دانش فنی نیز دور از دسترس نیست.

معاون برنامه‌ریزی وزارت نفت با تأکید بر اینکه با استفاده از توانمندی‌های داخلی و شرکت‌های دانش‌بنیان باید بیش از پیش از صنعت پتروشیمی بهره‌برداری اقتصادی کنیم، گفت: باید با حرکت به سمت صنایع پایین‌دستی کالاهایی تولید شود که ارزش چندبرابری داشته باشند تا اقتصاد ملی نیز رشد یابد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Germany
ناشناس
۱۰:۰۳ ۱۶ مرداد ۱۴۰۳
صد میلیونم بشه فرقی برای مستضعفین نداره
آخرین اخبار